تاریخ : 1399,سه شنبه 13 خرداد14:17
کد خبر : 75231 - سرویس خبری : فرهنگ و هنر

سلبریتی هایی که نفرت تولید می کنند!


سلبریتی هایی که نفرت تولید می کنند!

چرا در بیشتر برنامه های تلویزیون به جای دعوت از میهمانان فرهیخته و باسواد، سلبریتی هایی را دعوت می کنند که اغلب نفرت و سیاهی تولید می کنند؟

جانباز رمضانعلی کاوسی

فاش نیوز - با ارائۀ این نوشتار قصد ندارم هنرمندانی را که با ساختن فیلم ها و سریال های آموزنده فرهنگ جامعه را ارتقا می بخشند زیر سؤال ببرم. اغلب هنرمندان ما انسان های فرهیخته و با سوادی هستند که با آثارشان فعال بودن و شاد زیستن را به جامعه تزریق می کنند. به خصوص اکثر آثاری که برای تلویزیون ساخته و پخش می شود به ما می آموزد که باید حین کار و فعالیت، مهارت لذت بردن از زندگی را نیز فراموش نکنیم. به باور من بعضی از این تولیدات سعی می کنند از ایرانی جماعت افرادی با مرام و قدرتمند بسازند و اعتماد به نفس جامعه را بالا ببرند.

 در کنار این فعالیت های مثبت فرهنگی، گاهی آفاتی هم پدید می آید که سبب نگرانی دلسوزان فرهنگی جامعه می شود. متأسفانه بعضی از هنرپیشه هایی که توسط رسانه های عمومی معروف می شوند، ناگهان خودشان را گم می کنند. در واقع آنها فراموش می کنند که ستاره‌ شدن و سلبریتی شدنشان را مدیون رسانه‌هایی  هستند که با پول همین مردم ارتزاق می کنند.

 مدتی پیش بازیگری را در تلویزیون دیدیم که از فرصت استفاده کرد و در پخش زندۀ تلویزیون مانند متفکری اندیشمند، دولت، وزارت بهداشت، سپاه و قوۀ قضاییه را در ارتباط با موضوع کرونا و سقوط هواپیما زیر سؤال برد. بسیاری از ما هم احساساتی شدیم و افاضات کارشناسی نشدۀ او را در شبکه های مجازی منتشر کردیم. هیچ کدام از ما از خودمان سؤال نکردیم که چرا یک بازیگر معمولی که در حرفۀ خودش نیز احتیاج به یادگیری بیشتری دارد به خودش اجازه می دهد پیرامون مباحثی که نیاز به تجزیه و تحلیل متخصصان فراوانی دارد افاضۀ فیض می کند؟!

 این سؤال ذهن مرا مشغول کرده که چرا در بیشتر برنامه های تلویزیون به جای دعوت از میهمانان فرهیخته و باسواد، سلبریتی هایی را دعوت می کنند که اغلب نفرت و سیاهی تولید می کنند؟ اگر خوب دقت کنید متوجه می شوید از منظر آنان اغلب مرغ همسایه غاز است و کشورهای غربی منتهای آمال و آرزوهایشان است! هر صحبتی را هم که نتوانند در تلویزیون مطرح کنند، بدون واهمه در فضای مجازی با مردم به اشتراک می گذارند و همفکرانشان هم برایشان کف و سوت می زنند!

 شاید شما هم شنیده باشید که یکی از آنان در افاضات خود فرموده بودند: «گنج در خرابه است. باید در ایران پول دربیاوریم و برویم در اروپا و آمریکا خرج کنیم.» جالب است خود آنها هم می دانند که چنانچه برای همیشه ایران را ترک کنند در کشورهای ماوراء بحار گاهی تره هم برایشان خُرد نمی کنند.

 متأسفانه امروزه با بی تدبیری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بعضی از تهیه کنندگان و کارگردانان با ساختن فیلم هایی شنیع و بی سر و تَه و توزیع آن در شبکه های خانگی و مجازی فرهنگ جامعه را به لجن می کشند. کاملاً آشکار است که هدف آنان از تولید چنین آثاری فقط کسب درآمد و پر کردن جیب خودشان است. اگر خوب دقت کنید متوجه می شوید محتوای چنین فیلم هایی از تخیل بیمارگونه ی خودشان بهره گرفته است. در دیالوگ هایشان توهین به اخلاق جامعه، لودگی، متلک پرانی، و ترویج ولنگاری به وفور دیده می شود.

 من فقط برای یک فیلم، یک سؤال از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی می پرسم: «بزرگوار، بفرمایید انگیزۀ شما و همکارانتان از تأیید فیلم «مطرب» چه بود؟ به طور خلاصه بفرمایید چه پیام های فرهنگی نهفته ای در این فیلم یافتید که دیدنش را برای آحاد جامعه نیز تجویز کردید؟»  
کاملاً مشخص بود که تهیه کنندۀ محترم، برای گیشه پسند بودن فیلمش از ابزاری مثل شوخی های جنسی، استفاده از بازیگر زن خارجی، اجرای ترانه های قبل از انقلاب توسط یک هنرپیشۀ معروف و... بهره برده بود. البته فیلم مطرب مشت نمونۀ خروار است. نمونۀ این فیلم که قصد تاراج فرهنگی مملکت ما را دارند، فراوانند.

البته ما مردم هم بی تقصیر نیستیم. اغلب حوصلۀ شنیدن صحبت های یک پزشک حاذق و با تجربه را از تلویزیون نداریم، اما ساعت ها برای شنیدن حرف های یک سلبریتی کم سواد و دیدن فیلم های اینچنینی وقت می گذاریم. برای شنیدن راهنمایی ها و نصایح یک استاد اخلاق وقت نمی گذاریم، اما ساعت ها وقت خود را تلف می کنیم تا ببینیم چرا فلان هنرپیشه تا سن 45 سالگی هنوز ازدواج نکرده است! واقعاً دانستن یا ندانستن اینکه فلان بازیگر چند سال دارد چه دردی را از جامعه دوا می کند؟!...

جانباز رمضانعلی کاوسی