تاریخ : 1399,شنبه 17 خرداد17:00
کد خبر : 75312 - سرویس خبری : اخبار

سلسله مطالبی در باره ناآرامی های آمریکا

نمی توانم نفس بکشم - هشتمین روز


نمی توانم نفس بکشم - هشتمین روز

سیاستمداران گاهی وقت ها مردم غیر بومی را به مشکل آفرینی متهم می کنند تا بدین وسیله وانمود کنند که خود جامعه با مشکل واقعی رو به رو نیست. به گفته وی آنچه اکنون در مینیاپولیس در

حشمت الله رضوی

ناآرامی های آمریکا

نمی توانم نفس بکشم-15

روند تحولات در آمریکا هنوز تئوریزه نشده است اما همچنان دو نگرش برجسته اند.
 از یک نگاه ناآرامی های روزهای گذشته ترک های تبعیض و نابرابری را در سر در ساختار سیاسی آمریکا آشکار ساخته است. از این نگاه مرگ جورج فلوید تنها مرگ یک فرد نیست بلکه نماد زخم کهنه ای است که سرباز کرده و بدون مداوای جدی التیام نخواهد یافت.

در این نگرش برخورد تظاهرکنندگان با پلیس، رویارویی نیروهای خواستار تغییر با نیروهای نگهبان حفظ وضع موجود است؛ وضع موجودی که از نظر معترضان بر بی عدالتی، تبعض نژادی و نابرابری استوار است و با ریاست جمهوری ترامپ روز به روز به سوی نهادینه شدن نابرابری ره می سپارد.  

از سوی دیگر یک تفسیر رسمی از رویدادها نیز وجود دارد. همچنانکه پیش از این گفته ام از نظر ترامپ معترضین عمدتا نیروهای "آنتی فا" هستند؛ چپگرایان افراطی که می خواهند با بهره برداری از اعتراصات مسالمت آمیز، نارضایی های موجود را به گروگان  بگیرند و با توسل به خشونت وآنارشیسم به اهداف خود برسند.

این دو نگرش در گزارش های مطبوعات آمریکا نیز بازتاب داده می شود.

روز گذشته روزنامه یو اس ای تودی گزارشی در مورد ناآرامی ها در شهر مینیاپولیس منتشر کرد.
در تیتر گزارش آمده است: آنارشیست ها حضور دارند و تحریک کنندگان غیر بومی می خواهند تظاهرات مسالمت آمیز را مصادره کنند.
در لید خبر نیز چنین آمده است:
بتدریج در گروه های کوچک از سایه بیرون می آیند، لباس سیاه به تن دارند، سپر و پدهای محافظ زانو پوشیده اند و به سوی خط مقدم اعتراض ها حرکت می کنند. کلاهای ایمنی و ماسک های ضد گاز از صورتشان محافظت و آن را پنهان می کند. شیشه های شیر با خود دارند تا در برابر پرتاب گاز اشک آور و اسپری فلفل از خود مراقبت کنند.
گزارش در توصیف معترضین می افزاید: به نظر می رسد بیشتر آن ها سفید پوست باشند. هیچ نشانی با خود حمل نمی کنند و تمایلی به گفتگو با خبرنگاران ندارند. این گروه ها در حالی که نیروهای "بهداری" را با آرم های صلیب سرخ بر لباسشان پشت سردارند، ، مستقیم عازم خطوط مقدم درگیری با پلیس می شوند.

......در اطراف این افراد آتش سوزی اتفاق می افتد، پنجره ها خرد می شود و خودروهای پارک شده ویران می شوند.

گزارشگر یو اس ای تودی می گوید چند شب و در چند نقطه متفاوت شاهد حضور این گروه ها بوده است و می افزاید: این گروه ها برخی مواقع روزنامه نگارانی را که به هنگام تخریب اموال از آنان عکس می گیرند، تهدید می کنند.

از گزارش این روزنامه می توان دریافت وقتی دونالد ترامپ از "آنتی فا" صحبت می کند، اشاره اش به چیست.  

هم شهردار و هم فرماندار مینه سوتا می گویند تحریک کنندگانی که از دیگر جاها به اعتراضات پیوسته اند در حال به گروگان گرفتن تظاهرات مسالمت آمیزی هستند که به دنبال قتل جورج فلوید، سیاهپوست آمریکایی، شکل گرفته است.   
اما آمار بازداشت شدگان این فرضیه را که تظاهر کنندگان از جاهای دیگر آمده و سازمان یافته اند چندان تقویت نمی کند.

 آمار پلیس سنت پاول نشان می دهد 12 نفر از 18 نفری که در روز پنجشنبه تا شش صبح شنبه بازداشت شده اند از اهالی مینه سوتا بوده اند.

از شش بازداشت شده دیگر چهار نفر افراد غیر ساکن ایالت مینه سوتا بوده و دو نفر دیگر شهر محل اقامتشان فهرست نشده است.
در همین حال یک مشاور امنیتی در مینه سوتا به نقل از گزارش اطلاعاتی همکارانش می گوید که بیشتر هسته مرکزی اعتراضات در مینیاپولیس، جایی که جورج لوید به قتل رسید، آنارشیست های چپ افراطی هستند و هنوز خبری از حضور قابل توجه راست های افراطی در ناآرامی ها نیست.
به گفته وی هم محلی ها و هم گروه های غیر بومی در درگیری ها شرکت دارند اما هدف قراردادن بانک ها، فروشگاه های زنجیره ای و خودروهای لوکس به عنوان نماد و نهادهای فاسد، کار آنارشیست ها است. این مشاور امنیتی معتقد است: محرکین غیر بومی با شرکت در یک اعتراض مسالمت آمیز می توانند آن را به خشونت بکشند و پیام اعتراض را بربایند.
اما همه چنین نظری ندارند‌. از نظر برخی معترضین مردمی که برای مدت طولانی سرکوب شده اند سرانجام دادشان بلند شده و آنچه می گذرد حاصل نسل ها خشم و رنج است.
در فلش بک به دلیل اعتراضات در آمریکا، گزارشگر روزنامه با یک کارشناس جامعه شناسی، پاملا اولیور، از دانشگاه ویسکانسین-مدیسون صحبت می کند.
وی که تخصصش در زمینه اعتراضات است، می گوید: سیاستمداران گاهی وقت ها مردم غیر بومی را به مشکل آفرینی متهم می کنند تا بدین وسیله وانمود کنند که خود جامعه با مشکل واقعی رو به رو نیست. به گفته وی آنچه اکنون در مینیاپولیس در

جریان است چنین حالتی دارد.
خانم اولیور می افزاید: رهبران سیاسی کشور اذعان می کنند که مرگ جورج فلوید سبب تمرکز جدی جامعه روی مشکلات دیرپا شده است.

حشمت الله رضوی