تاریخ : 1399,شنبه 31 خرداد13:42
کد خبر : 75705 - سرویس خبری : استان ها

گزارشی از محرومیت های روستاهای دورافتاده هرمزگان

روستای شمسون بشاگرد نیازمند، اقدام جهادی!


روستای شمسون بشاگرد نیازمند، اقدام جهادی!

طی کردن مسیر در جاده های صعب العبور از مرکز بشاگرد هرمزگان، سخت بود اما روحیه جهادی و شیرینی کار را بیشتر نشان می داد.

فاش نیوز - گرمای 45 تا 50 درجه ای و رطوبت 6 تا 40 درصدی روستای "شمسون" بخش گوهران بشاگرد هرمزگان و هم مرز بودن این روستا با استان سیستان و بلوچستان در خرداد ماه و بیماری کرونا هم نتوانست مانع از برگزاری اردوی ده روزه ی "گروه جهادی ایثارگران بدون مرز" استان بوشهر در بشاگرد شود.

 طی کردن بیش از 120 کیلومتر مسافت بدون جاده و در مسیر های سخت و صعب العبور از مرکز بشاگرد به سمت روستای هدف (شمسون) و مسافت طی شده حدود 1200 کیلومتری این روستا تا استان بوشهر هرچند که کار گروه را بسیار سخت نشان می داد، اما روحیه جهادی و شیرینی و لذت کار برای فقرا که ولی نعمت امام و انقلاب هستند، خستگی راه و کار در این محیط دور افتاده را که حدود 6 ساعت با مرکز بشاگرد فاصله زمانی داشت، برای نیروهای جهادی آسان کرده بود.

 هدف اصلی از برگزاری اردوی جهادی با توجه به سفر اعضای گروه در پاییز سال گذشته و بررسی میدانی روستا، ساخت چند چشمه سرویس بهداشتی و حمام، اجرای برنامه های فرهنگی و آموزشی از جمله جشن تکلیف و جشن تولد برای کودکان، برگزاری مسابقات متنوع ورزشی، احصاء مسائل و مشکلات این روستای 30 خانواری کَپَری و هم چنین توزیع کمک های جمع آوری شده، تجهیز مسجد روستا و اهدای وسایل کمک آموزشی به مدرسه روستا و انعکاس رسانه ای مسائل و مشکلات و پیگیری آن از طرف گروه تا حصول نتیجه و رفع مشکلات این روستای دور افتاده بشاگرد از مهم ترین اهداف سفر بود. با استقرار گروه و بیان کاستی ها از طرف اهالی عمده ترین مشکلات مطرح شده مردم روستای شمسون بشاگرد عبارت بود از :

  1. نبود جاده مناسب و صعب العبور تا مرکز بشاگرد.
  2. قطعی آب یک بخش از روستا به مدت 5 ماه.
  3.  قطعی روزانه برق به مدت 4 یا 5 ساعت در اوج گرما.
  4.  نداشتن کولر و یخچال حدود نیمی از خانواده های روستایی در این گرمای طاقت فرسا.
  5.  عدم ثبت مشخصات و دریافت تعدادی از خانوار ها برای اخذ یارانه و سهام عدالت.
  6.  نبود خانه بهداشت در این روستا.
  7.  عدم استقرار شورا و دهیاری در روستای شمسون.
  8.  دکل ارتباطی در روستا به تازگی نصب، اما عملیاتی نگردیده.
  9. در روستا اینترنت برقرار نمی باشد.
  10. عدم سرکشی تیم دامپزشکی در فواصل مختلف موجب شیوع بیماری در میان دام ها و اتلاف احشام این روستاییان فقیر و از بین رفتن تنها ممّر درآمد اهالی این روستا گردیده است.
  11. نبود حتی یک منزل مسکونی در این روستا و زندگی هر 30 خانوار در کپر!
  12.  برخی از خانواده ها با توجه به عدم دریافت یارانه و سهام عدالت و دوری از مرکز بشاگرد زندگی در حد فقر مطلق داشتند.
  13. کمبود و نداشتن ظروف جهت پخت و پز غذا در خانواده های روستا.
  14.  نداشتن تنور سنتی یا قابل حمل جهت پخت نان.
  15. کمبود گاز جهت پخت غذا و کلمن آبخوری.
  16. کمبود منبع جهت ذخیره آب شرب و سایر استفاده های خانگی.
  17.  لزوم اعزام مربیان آموزشی جهت توانمند سازی اهالی روستا در مشاغلی مانند حصیر بافی و سایر محصولات از درخت نخل، گلیم بافی، خیاطی و خرید تضمینی محصولات آنان با قیمت مناسب.
  18.  لزوم بازسازی تنها مدرسه یک کلاسه روستا به ویژه سرویس بهداشتی و محوطه آن.
  19.  نبود هیچ گونه زمین بازی برای کودکان.
  20. عدم امکان ادامه تحصیل دانش آموزان بعد از کلاس ششم

  به دلیل صعب العبور بودن مسیر و فقر مالی که در این خصوص با خانواده ها گفت و گو و مقرر شد با حمایت مسئولین محلی و خیرین، خانواده ها در خصوص ادامه تحصیل کودکان روستا در مدارس شبانه روزی همکاری لازم به عمل آورند. اضافه می نماید قطعی آب بخشی از روستا که با سیل دی ماه سال گذشته اتفاق افتاده بود، با پیگیری گروه از طریق رئیس آب روستایی بشاگرد وصل شد و هم چنین دکل مخابراتی روستا که در سال 98 در روستا برپا شده بود با پیگیری از تهران، ارتباط آن برای اهالی روستا برقرار گردید.

  لازم به ذکر است در این اردوی جهادی که پس از حدود هفت ماه برنامه ریزی در منطقه سخت و صعب العبور و یکی از محروم ترین روستاهای ایران برگزار گردید،  بسیج سازندگی استان بوشهر، قرارگاه اجتماعی بقیة الله الاعظم تهران، شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به ویژه مدیریت و کارکنان فرودگاه بین المللی بندرعباس، آموزش و پرورش، خیرین و ایثارگران سراسر کشور، نماینده ولی فقیه و امام جمعه محترم بشاگرد، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و اداره صنایع و معادن شهرستان سردشت بشاگرد به عنوان پشتیبانی کننده اصلی و اعضای گروه های جهادی شهید هادی عالیشهر، منصفین و طلاب بوشهر، شهید سلیمانی گورک خورشیدی، مسجد قرآن، آستان قدس رضوی و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گروه جهادی ایثارگران بدون مرز استان بوشهر را کمک و همراهی و طی مدت استقرار در بشاگرد بیش از 1 میلیارد ریال کار عمرانی و هم چنین بسته های معیشتی و فرهنگی و وسایل ورزشی و کمک آموزشی و مواد غذایی و سایر اقلام مورد نیاز بین روستاهای شمسون، حاجی آباد دلکی، احمدآباد منو، حسین آباد و دولت آباد منطقه گوهران بشاگرد توزیع گردید.

به یاری خداوند متعال و با کمک خیرین مرحله بعدی اردو در پاییز سال جاری با هدف تکمیل کار های عمرانی، پیگیری مطالبات مردم روستا و توزیع کمک های جمع آوری شده در این روستای محروم بخش گوهران بشاگرد برپا خواهد شد.

  در پایان بار دیگر از هم وطنان عزیز و به ویژه ایثارگران معظم که در این راه همراه و یاریگر ما بودند سپاسگزاریم و مجددا" از قاطبه ملت غیور و شهید پرور ایران و همه آزادی خواهان مکتب علوی دعوت می شود که در برنامه های آتی این گروه جهادی شرکت نمایند و کمک های خود را به شماره کارت    بنام    واریز فرمایند تا انشاالله بتوان از رنج و آلام بخشی از عزیزان هم وطن که در منطقه ای محروم به سختی زندگی می کنند کاسته شود.

گزارش از رضا علامه زاده