تاریخ : 1399,سه شنبه 03 تير12:40
کد خبر : 75775 - سرویس خبری : اخبار

نامه‌ی وارده

درباره‌ی بازنشستگی جانبازان زیر ۲۰درصد


درباره‌ی بازنشستگی جانبازان زیر ۲۰درصد

چرا مردم برای احقاق حق خود و اجرای قوانین مصوبه ی مجلس باید پروسه ی شکایت به دیوان عدالت اداری را طی کنند و با هزینه ی زمان زیاد، بخواهند به حق خود برسند! آیا وقت آن نرسیده که مجلس به کسانی که مصوباتش را اجرا نمی کنند هشدار قانونی بدهد و با آنها برخورد کند...

غلامرضا روغنی زادگان

فاش نیوز -  باسلام؛ اجرا نکردن مصوبات مجلس و یا سلیقه ای اجرا کردن مصوبات مجلس تخلف است یا نه؟ چرا مردم برای احقاق حق خود و اجرای قوانین مصوبه ی مجلس باید پروسه ی شکایت به دیوان عدالت اداری را طی کنند و با هزینه ی زمان زیاد، بخواهند به حق خود برسند! آیا وقت آن نرسیده که مجلس به کسانی که مصوباتش را اجرا نمی کنند هشدار قانونی بدهد و با آنها برخورد کند؟ یکی از این موارد مشکل بازنشستگی جانبازان زیر 20 درصد می باشد ....

باسلام و ارادت؛ روغنی زادگان هستم، کارمند رسمی شاغل در پلی کلنیک تامین اجتماعی دزفول، استان خوزستان؛ از جانبازان جنگ تحمیلی که با 29 سال سابقه تقاضای بازنشستگی با استفاده از امتیاز جانبازان زیر 20 درصد کرده ام که مدیریت محترم درمان تامین اجتماعی استان خوزستان این پیام را برایم فرستادند:

(سلام، وقت به خیر، در مورد بازنشستگی آقای روغنی زادگان؛ با توجه به آخرین دستورالعمل های سازمان، صرفا جانبازان بالای 25 درصد می توانند با استفاده از قانون جانبازان تقاضای بازنشستگی کنند. ایشان شرایط ندارند.) لذا خواهشمند است ضمن بررسی مستندات زیر که نشان می دهد طبق قانون جامع خدمات رسانی به ایثار گران، مصوبه ی مجلس شورای اسلامی که این قانون شامل تمام جانبازان، با هر درصد جانبازی می شود و طبق این مصوبه، امتیاز جانبازی به اینجانب تعلق می گیرد و طبق این قانون با 29 سال سابقه و دارابودن 52 سال سن، بدون سنوات ارفاقی، با حقوق آخرین ماه خدمت بازنشست بشوم؛ ولی سازمان تامین اجتماعی که من نیروی رسمی آن می باشم حاضر نیست این قانون را برای جانبازان زیر 20 درصد اجرا کند. لذا خواهسمند است ضمن بررسی مستندات قانونی، راهنمایی لازم را مبذول فرمایید که چگونه به حق وحقوق خود برسم.

قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی و معلولین عادی و شاغلین مشاغل سخت و‌ زیان‌آور مصوب ۱۳۶۷/۰۹/۰۱ مجلس شورای اسلامی، ‌ماده واحده - کلیه وزارتخانه‌ها، شرکت ها، مؤسسات دولتی، شهرداری ها، بانک‌ها، مؤسسات و شرکت ها و سازمان هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر‌ نام است «و همچنین بنیاد شهید و امور ایثارگران انقلاب اسلامی ایران‌» می‌توانند مستخدمین معلول (‌اعم از جانبازان انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی، معلولین حوادث ناشی از کار، بیماران ناشی از شرایط‌ خاص کار و معلولین عادی) رسمی یا ثابت یا دارای عناوین مشابه خود را «بجز کارگران مشمول قانون کار» به شرط داشتن حداقل بیست سال تمام‌ سابقه ی خدمت بر اساس درخواست کتبی آنان و تصویب شورای امور اداری و استخدامی کشور با افزودن سنوات خدمت ارفاقی که مدت آن ذیلاً بر‌حسب نوع و درجه معلولیت و یا بیماری، مشخص گردیده است، به مدت خدمات آنان، بدون پرداخت کسور، فقط از لحاظ احتساب حقوق بازنشستگی‌ بازنشسته نمایند. ‌

خدمت زائد بر سی سال این افراد قابل محاسبه نبوده و در تعیین حقوق بازنشستگی آنان آخرین حقوق قبل از بازنشستگی مبنای محاسبه قرار می‌گیرد.

(۱- حذف عبارت «‌بجز کارگران مشمول قانون کار» به موجب ‌قانون اصلاح قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب‌اسلامی ایران و جنگ تحمیلی و معلولین عادی و شاغلین‌ مشاغل سخت و زیان‌آور، مصوب ۲۱/ ۰۲/ ۱۳۸۳ مجلس شورای اسلامی

۲- الحاق عبارت «و همچنین بنیاد شهید و امور ایثارگران انقلاب اسلامی ایران‌» به موجب قانون تسری قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی و معلولین عادی و شاغلین مشاغل سخت و زیان آور به بنیاد شهید و امور ایثارگران مصوب ۱۵/ ۰۲/ ۱۳۸۷ مجلس شورای اسلامی)

همچنین در روزنامه ی همشهری با تیتر (ایثارگران بدانند) آمده :آیین نامه ی اجرایی قانون اصلاح قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی و معلولین عادی و شاغلین مشاغل سخت و زیان آور مرکز پژوهش های مجلس

بسمه تعالی

وزارت رفاه و تأمین اجتماعی ـ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، بنیاد شهید و امور ایثارگران، هیئت وزیران در جلسه مورخ 10/2/1385 بنا به پیشنهاد شماره 16682/100 مورخ 15/9/ 1384 وزارت رفاه و تأمین اجتماعی و به استناد بند (3) ماده واحده قانون اصلاح قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی و معلولین عادی و شاغلین مشاغل سخت و زیان آور ـ مصوب 1383ـ آیین‌نامه ی اجرایی قانون یادشده را به شرح زیر تصویب نمود: ماده 2 ـ ملاک محاسبه آخرین حقوق قبل از بازنشستگی جانبازان، آزادگان، معلولین عادی و حوادث ناشی از کار و بیماران ناشی از شرایط خاص کار مشمول این آیین نامه اعم از شاغلین در دستگاههای مورد اشاره در بند (1) یا تبصره (1) بند (1) که دارای احکام استخدام رسمی، ثابت یا دارای عناوین مشابه می باشند، مبلغ مندرج در آخرین حکم استخدامی که بر اساس ضوابط و مقررات استخدامی حاکم بر دستگاه مربوطه مبنای حقوق بازنشستگی قرار گرفته است و نیز در خصوص آن دسته از افراد موصوف که در بخش غیر دولتی (مشمولین تبصره 1 بند 1) شاغل می‌باشند، مطابق قانون تأمین اجتماعی و تغییرات بعدی عمل خواهد شد.

همچنین معاونت حقوقی رئیس‌جمهور در تاریخ 96/6/1 و در پاسخ به صندوق بازنشستگی واجا درباره استعلام از شمول قانون نحوه ی بازنشستگی جانبازان اعلام می‌دارد: 1- با توجه به لحاظ نشدن درجه ی جانبازی در قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی جهت بازنشستگی، بازنشسته گردیدن جانبازان با هر میزان جانبازی بر مبنای قانون فوق‌الذکر، امکان پذیر می‌باشد.

نتیجه: با توجه به بخشنامه سازمان که به استناد به آن با بازنشستگی اینجانب موافقت نشده هیچ اشاره ای به جانبازان زیر 20 درصد نشد، و مورد اشاره شده در این بخشنامه سازمان تامین اجتماعی برای جانبازانی است که بالای درصد جانبازی 20 درصد و متقاضی سنوات ارفاقی هستند می باشد ولی در این بخشنامه سازمان هیچ اشاره ای به خدمات رسانی به جانبازان با درصد جانبازی زیر 20 درصد نشده لذا ما جانبازان زیر 20 درصد جانبازی برای بازنشستگی بلاتکلیف مانده ایم. ازطرفی طبق قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوبه مجلس، که درآن تصریح شده جانبازان (همه جانبازان را شامل م یشود، چون هیچ اشاره ای به درصد جانبازی دراین مصوبه مجلس نشده ) برای حقوق باز نشستکی، حقوق آخرین ماه قبل از بازنشستگی ملاک حقوق بازنشستگی می باشد. همانگونه که در بخشنامه سازمان مشاهده می کنید چون اشاره ای به این مورد از قانون نشده لذا مدیریت درمان سازمان تامین اجتماعی با بازنشستگی اینجانب مخالفت نموده اند. لذا خواهشمنداست ضمن بررسی موارد ذکر شده راهنمایی لازم را نسبت به نحوه ی بازنشستگی جانبازان زیر20 دصد مبذول فرمایید.

لذا خواشمند است  ضمن راهنمایی در خصوص پیگیری مورد ذکرشده چنانچه آدرس مرکزی که بتوانم شکایت خود را به گوش آنها برسانم و نتیجه بگیرم  به من معرفی کنید.

باتشکر

غلامرضا روغنی زادگان، کارمند رسمی بخش درمان سازمان تامین اجتماعی دزفول، مدیریت درمان تامین اجتماعی استان خوزستان

از شما سپاسگزارم