تاریخ : 1399,سه شنبه 17 تير15:01
کد خبر : 75935 - سرویس خبری : گزارش و گفت و گو

گفت و گو با جانبازنخاعی پرتلاش و کارآفرین نجف آبادی

تجربیات شیرین جانبازی که با زنبورها زندگی می کند!


تجربیات شیرین جانبازی که با زنبورها زندگی می کند!

جانباز نخاعی، محمدرضا منتظری، متولد ۱۳۴۷ از شهرستان نجف آباد اصفهان، دانش آموز بوده که از طریق لشگر ۸ نجف به جبهه اعزام و در مهندسی رزمی به عنوان راننده لودر مشغول به خدمت می شود که در عملیات خیبر و در سن ۱۸سالگی به درجه رفیع جانبازی نایل می گردد.

فاش نیوز - جانباز نخاعی، محمدرضا منتظری، متولد 1347 از شهرستان نجف آباد اصفهان، دانش آموز بوده که از طریق لشگر 8 نجف به جبهه اعزام و در مهندسی رزمی به عنوان راننده لودر مشغول به خدمت می شود که در عملیات خیبر و در سن 18سالگی به درجه رفیع جانبازی نایل می گردد.

 به درستی که باید وی و همرزمانش را "سنگرسازان بی سنگر" نامید؛ زیرا به گفته ی او صندلی لودر از هر خاکریزی بلندتر است و راننده لودر همیشه در تیررس دشمن.

محمدرضا درباره نحوه مجروحیت خود می گوید: درمنطقه ی فاو روی لودر مشغول به کار بودم که با اصابت گلوله پاهایم از کار افتاد. گرچه آن موقع نمی دانستم که نخاعی شده ام، اما پس از یک ماه بستری در بیمارستان فیروزگر تهران، پزشکان به من گفتند قطع نخاع شده ام.

قطع نخاع شدن برای جانباز منتظری پایان راه و زندگی نیست بلکه آغاز راه است و ایشان در اندک زمانی، با عزم و اراده و پشتکار، قدم به عرصه اقتصادی می گذارد و با تلاش و کوشش، سال هاست که به عنوان یک زنبوردار موفق استان اصفهان مطرح است.

وی درحالی که تنها 6 ماه از مجروحیتش بیشتر نگذشته و زمانی که با سختی های اولیه ی آن دست و پنجه نرم می کرده، گاه و بیگاه همراه یکی از خویشاوندان زنبوردار خود برای سرکشی به کندوهای زنبور عسل با او همراه می شده و در همین سرکشی ها و کسب تجربه ها بوده مسیر او برای یک فعالیت اقتصادی هموار شده است.

جانباز منتظری درباره اولین تجربیات خود می گوید: ابتدا ترس از نیش زنبور را هم داشتم اما کم کم با برداشتن با احتیاط درب کندوها، اصول اولیه ی زنبورداری را آموزش دیدم. سپس با حضور در کلاس های آموزش زنبورداری و تولید زنبور ملکه که درنجف آباد برگزار می شد، دانش آن را فرا گرفتم.

 جانباز منتظری در تشریح کار و فعالیت زنبورداری توضیح می دهد: من با عشق کار می کنم. یعنی پس از نماز صبح کار را شروع می کنیم تا ظهر و پس از نماز و ناهار بازهم کار ادامه دارد. به نظر من زنبورداری کار باصفایی است. البته درسراسر ایران و هرجایی که زمینه گل و پرورش گل فراهم باشد، امکان زنبورداری هم وجود دارد و تنها درمناطق کویری که گیاهی رشد نمی کند امکان پرورش آن نیست.

 وی ادامه می دهد: از اواخر آذرماه کوچ ما به مناطق بوشهر آغاز می شود. در صد کیلومتری عسلویه مکانی هست که 20سالی است به همراه کندوهای زنبور به آنجا کوچ می کنیم و تا ابتدای فروردین ماه در آنجا مستقر هستیم. سپس یک ماه تا 40 روز هم در اطراف شهر نجف آباد ساکن می شویم. بعد هم به مناطق سردسیر استان چهارمحال و بختیاری و منطقه کوهرنگ که بیشتر پوشش گیاهی آن گون است مهاجرت می کنیم؛ بعد هم در منطقه  زنبورستان استان قزوین که آویشن فراوان است عسل آویشن تولید می کنیم.

وی لازمه این حرفه را علاقه مندی می داند و معتقداست: زنبورداری ازسویی کار بسیار سختی است و از سویی علاقه ی زیادی می خواهد. افرادی که می خواهند به این شغل روی بیاورند با اندک هزینه ای هم می توان آغاز کرد و اینکه کار را درکنار یک زنبوردار با تجربه که با علم روز زنبورداری آشنا باشند باید آغاز کند؛ چرا که امروز شغل زنبوداری به  یک صنعت کلاسیک تبدیل شده است.

جانباز منتظری سختی های کار زنبورداری، آن هم برای یک جانباز نخاعی را اینگونه تشریح می کند:

برای یک جانباز نخاعی این کار واقعا سخت است. من معمولا سعی می کنم برای مستقرکردن زنبورها در بیابانها یک مکان هموار را انتخاب کنم که راحتتر بتوانم با ویلچر حرکت کنم. معمولا انواع حیوانات وحشی، نظیر مار، عقرب و رتیل دربیابان همیشه هست و در چادرمان دیده شده اما سعی می کنم با این مشکلات کنار بیایم. البته حرکت با ویلچر روی سنگ و کلوخ بسیار سخت است و زمانی که شب برای استراحت به چادر می آیم تا یکی دو ساعت از درد دستانم خوابم نمی برد.

این جانباز موفق، همراهی راه پرپیچ و خم زنبورداری را جز با رضایتمندی و قدرشناسی از همسر و فرزندانش نمی داند و می گوید: همسر و دو فرزندم همواره در این فعالیت همراهم بوده و هستند و دو تن از دوستانم که فصلی به کمکم می آیند.

این جانباز زنبوردار، با تجربیات 34ساله ی خود در تشخیص عسل طبیعی از نوع مصنوعی آن می گوید: نجف آباد یکی از قطب های زنبورداری کشور است و بنده با اینکه یکی از زنبوردارانی هستم که سی و اندی سال است در کار زنبورداری هستم نمی توانم ادعا کنم که عسل طبیعی و مصنوعی را می توانم تشخیص بدهم.

با توجه به این که برای تولید تمام عسل ها از شکر استفاده می شود و یا در کارگاه عسل، به صورت مصنوعی تولید می شود، پس تشخیص عسل طبیعی به سختی امکان پذیر است اما مهمترین فاکتوری که می توان برای خرید عسل عنوان کرد، تولیدکننده ی عسل است که فرد قابل اعتمادی باشد و دیگری آزمایشگاه تشخیص است.

 از نظراین زنبوردار موفق، عسل ارگانیک عسلی است که قبل از اینکه زنبور شروع به جمع آوری گرده گل کرده باشد، به زنبور هیچ دارویی نداده باشند و عسل هم از مناطقی برداشته شده باشد که آلوده به هیچگونه سم نباتی و یا کودهای شیمیایی نباشد.

جانباز منتظری اکنون با دارابودن بیش از 450 کندوی عسل که معمولا در هر کندو بیش از ده هزار زنبور وجود دارد، هرساله بیش از200 کندوی 10شانه را به فروش می رساند که معمولا خریداران آن هم از شهرستان قم هستند.

 درباره ی زمان برداشت محصول عسل، جانباز منتظری می گوید: فصل خاصی برای برداشت محصول زنبور عسل وجود ندارد و هر زمان که شان و کندو پر از عسل شد فصل برداشت فرا رسیده است و سخت ترین زمان کار زنبورداری زمان برداشت عسل از کندوست.

این زنبوردار موفق درخصوص حشره ی زنبور نیز توضیحات جالبی می دهد که  دانستن آن خالی از لطف نیست. او می گوید: طبیعت زنبور وحشی است؛ بنابراین به حرکت های ناگهانی واکنش نشان می دهد و برای دفاع از کندو، به انسان حمله می کند. بنده بنابه سال ها تجربه متوجه می شوم که زنبور چه زمانی حال مساعدی دارد و چه زمانی نه؛ اما جالب ترین نکته این است که زمانی که ما چادر اسکان پیدا می کنیم و کندوها را درکنار مکانی که آب یا رودخانه ای باشد قرار می دهیم، زنبورها گاهی موقع کارشان، روی آب شروع به رقص می کنند که فوق العاده زیباست.

جانباز منتظری درخصوص نحوه ی پرورش زنبور ملکه و نوع انتخاب آن نیز می گوید: در زنبورداری سنتی از نژادهای زنبورهای ایرانی که نژادهای کم بازده هستند و به نوع بیماری ها مقاوم نیستند و نیش هم می زنند استفاده می شود؛ و در زنبورداری صنعتی از نژادهایی که بازده بیشتری دارند و همچنین آرامتر هستند استفاده می کنیم.

زنبورهم مانند تمامی حشرات نژادهای مختلفی دارد؛ بنابراین هرملکه زنبور عسلی که آرامتر و عسل آوری بهتری داشته باشد، برای سال آینده پلاک گذاری و از آن به عنوان لارو، برای تولید ملکه استفاده می کنیم.

زمانی که از این جانباز پرتلاش خواسته می شود خاطره ای بگوید، می گوید: یک سال در بوشهر در جاده ای که به سمت شهر "جم" می آمدیم، در یکی از دره ها خاک ریخته بودند. در راه باران شدیدی هم می بارید؛ بنابراین کمی کنار جاده ایستادیم. حقیقتا کمی هم ترسیده بودیم. نیم ساعتی که گذشت، سیل وحشتناکی آمد؛ به طوری که تمام زنبورها، وسایل و چادر و تجهیزات ما را با خود برد.

این کارآفرین با تجربه همچنین درباره ژل رویال و خواص مصرفی آن می گوید: معمولا طول عمر زنبور عسل 6ماه است اما ملکه به خاطر تغذیه از ژل رویال تا 4سال عمر می کند. ژل رویال که به آن "غذای شاهانه" هم می گویند، درحقیقت غذای ملکه ی زنبور عسل است. طعم آن تقریبا ترش است و در واقع طعم خوبی ندارد اما بیشتر پزشکان طب سنتی برای ناباروری ها تجویز می کنند و برای ورزشکاران و جانبازانی که احساس ضعف و بی حالی می کنند فوق العاده انرژی زاست.

وی خواص درمانی عسل را برای جانبازان بسیار مفید و مثمرثمر می داند و می گوید: من خودم جانباز نخاعی هستم و زخم بستر هم که مشکل شایعی برای ما جانبازان است. به محض مشاهده  زخم، پس از دوش گرفتن، مقدار کمی عسل را روی گاز استریل قرار می هم و روی زخم قرار می دهم که برای درمان بسیار مفید فایده است؛ چرا که باعث می شود پوست حالت طبیعی خود را  حفظ کند. همچنین عسل کنار با طبع خنک و عسل گون با طبع گرم و مقوی، هر دو بسیار مفید هستند؛ زیرا عسل آنتی بیوتیک طبیعی است که عفونت را به خود جذب نمی کند.

و سخن پایانی این فعال اقتصادی نجف آبادی درامر پرورش زنبورعسل  این است که:  بنده در اکثر شهرها زنبوردارانی را می شناسم که زنبورداری سالمی دارند و برای عرضه می توانم آنان را به دوستان جانباز نخاعی معرفی کنم؛ و در آخر این که عسل سالم مصرف کنید؛ چون واقعا داروست.

 

به کوشش صنوبر محمدی