تاریخ : 1399,دوشنبه 23 تير12:30
کد خبر : 76307 - سرویس خبری : اخبار

نامه انجمن ایثارگران شمال کشور به رییس سازمان برنامه و بودجه


نامه انجمن ایثارگران شمال کشور به رییس سازمان برنامه و بودجه

جانبازان زیر ۲۵ درصد و رزمندگان فاقد درصد جانبازی، از خدمات و تسهیلات و اکثر حمایت های قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران، محروم شده و همسران رزمندگان و جانبازان زیر ۲۵ درصد با تبعیض و کمبود در کنار همسرشان زندگی می کنند.

فاش نیوز - انجمن ایثارگران شمال کشور، با ارسال نامه ای به رئیس سازمان برنامه و بودجه خواستار تامین اعتبارات مالی قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران شد.

  به گزارش فاش نیوز، در نامه انجمن ایثارگران شمال کشور به دکتر نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به مشکلات جامعه ایثارگری که ناشی از عدم تامین منابع مالی ناشی شده، آمده است: 

در طول چند دهه بعد از پایان جنگ تحمیلی، هنوز جامعه ایثارگران از تبعیض و بی عدالتی رنج می برند. متاسفانه جانبازان زیر ۲۵ درصد و رزمندگان فاقد درصد جانبازی، از خدمات و تسهیلات مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۷۴ و اکثر حمایت های قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران، کنار گذاشته شدند. همچنین همسران رزمندگان و جانبازان زیر ۲۵ درصد با تبعیض و کمبود در کنار همسرشان زندگی می کنند و مشکلات زندگی و صدمات جسمی و روحی آنها را به دوران پیری رسانده است.

 از سوی دیگر فرزندان رزمندگان و جانبازان زیر ۲۵ درصد همچنان نظاره‌گر مشکلات پدرانشان هستند، پدرانی که با مجروحیت شیمیایی و اعصاب و روان مواجه اند،  اما چون زیر ۲۵ درصد و یا فاقد درصد هستند، به عنوان جانباز به آنها توجهی نشده و هیچ خدمات و تسهیلاتی ارائه نمی‌شود.

متاسفانه در بنیاد شهید و امور ایثارگران که نهاد ایثارگری کشور است، رزمندگان با وجود سالیان سال حضور در جبهه ها  هیچ درصد جانبازی و پرونده ای ندارند .

 اینجانب برای پیگیری مطالبات قانونی جامعه ایثارگران، در فضای مجازی (تلگرام) مجموعه‌ای به نام انجمن ایثارگران شمال کشور را در سال ۱۳۹۶ به یاد میرزا کوچک خان جنگلی تاسیس و جامعه ایثارگران (خانواده معظم شهدا، جانبازان، آزادگان، رزمندگان) را از سراسرکشور دور هم جمع کردم تا به همراه همکارانم به صورت داوطلبانه و در راستای بهبود وضعیت ایثارگران و اجرای قوانین مصوب تلاش می نمایم.

 با توجه به سال ها فعالیت در این حوزه و ارتباط مستمر با خانواده بزرگ ایثارگران بدین وسیله اهم مسائل و مشکلات و راهکارهایی را که سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور می تواند در حل آنها یاری رسان باشد را به شرح زیر ارائه و امیدوارم مورد توجه مسئولان ذیربط قرار گیرد: 

  1.  براساس تبصره ذیل بند (خ) ماده 86 قانون برنامه ششم توسعه کشور، بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان متولی امور، می بایست بر حسن اجرای دقیق کلیه مصوبات ایثارگران در دستگاه های اجرایی، نظارت داشته باشد، لیکن  به دلیل نبودن نظارت کافی اکثر قوانین مربوطه،  همچون قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران، سند راهبردی خدمت رسانی به رزمندگان و فصل 16 قانون برنامه ششم توسعه کشور، به خصوص در مورد ایثارگران فاقد مشاغل دولتی، که نیازمند حمایت بیشتر هستند، تا کنون به درستی اجرا نشده است و برخی از سازمان ها نیز هر روز با صدور بخشنامه های متناقض مشکل جدیدی را جلوی روی ایثارگران قرار می دهند. لذا اصلاح ساختار اداری بنیاد شهید و امور ایثارگران و تبدیل آن به وزارتخانه، بنحوی که پاسخگوی همه ایثارگران باشد یکی از ضروری تری و فوری ترین راهکارهاست .

 

   2- مهمترین دغدغه فکری رزمندگان و جانبازان زیر25درصد، فاقد شغل، بیمه و بازنشستگی، در این ایام کهولت سن، مسایل مربوط به امور معیشتی است، که در بند ب ماده 88 قانون برنامه ششم توسعه کشور پیش بینی شده است، برابر با حداقل حقوق کارکنان دولت پرداخت شود، لیکن برای اجرای صحیح آن، اقدام موثری تا کنون انجام نشده و هزاران نفر از ایثارگران واجد شرایط، سالیان سال است که در نوبت برقراری کمک معیشت، منتظر هستند و  برای رزمندگان کمک معیشت بگیر ساتا، نیز تا کنون حداقل حقوق مطابق قانون فوق الذکر، برقرار نشده است، که نیازمند توجه و حمایت بیشتری هستند و ضروری است تمهیداتی ایجاد شود که این کمک معیشت، تبدیل به مستمری حقوق از یک صندوق بازنشستگی شود .

 

 3-  با توجه به شرایط خاص کشور برای" مقابله با ویروس کرونا " همه ایثارگران فاقد شغل و یا ایثارگرانی که کمک معیشت ناچیزی از بنیاد و یا ساتا دریافت می کنند و همچنین ایثارگرانی که دارای مشاغل غیر دولتی با حقوق زیر سه میلیون تومان بوده و در این مدت شغل خود را نیز از دست داده اند، نیازمند توجه بیشتر هستند، لذا پیشنهاد می شود، شامل لیست دریافت وام یک میلیون تومانی بلا عوض قرار داده شوند.

 

4- برای توان افزایی ایثارگران، بI موجب بند ث ماده 88 قانون برنامه ششم، تخفیف حداقل 30% شهریه رزمندگان٬ همسر و فرزندان رزمندگان و جانبازان زیر25% و خانواده هایشان در دانشگاه آزاد، دوره های شبانه دانشگاه های دولتی، دانشگاه های پیام نور و سایر دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم  و تحقیقات وفناورری و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی پیش بینی شده است که تا کنون اجرا نشده است. ایجاد تمهیدات لازم برای ادامه تحصیل ایثارگران می تواند زمینه ساز اشتغالزایی در سال 99 را که با عنوان "جهش تولید"  نامگذاری شده است را فراهم نماید. لازم به ذکر متاسفانه در ترم بهار سال جاری و با وجود شرایط خاص کشور، برخی از دانشگاه های غیر دولتی از ورود فرزندان جانباز زیر25درصد برای شرکت در آزمون پایان ترم به دلیل بدهی به دانشگاه ممانعت کرده اند!

 

   5-  بسیاری از ایثارگران در شرایط اجبار، به دلیل انحلال شرکت ها و.... با دارا بودن سالها پرداخت حق بیمه ، هم اکنون یه دلیل عدم توان پرداخت هزینه تفاوت صندوق ها، فاقد شغل بوده و در سنین بین 50 تا 60 سالگی قرار دارند که نه واجد شرایط بازنشستگی و نه توان داشتن شغل و درآمد هستند. در صورت اجرای درست  بند (خ) ماده 88 قانون برنامه ششم توسعه کشور که به موجب آن ایثارگران یک بار از پرداخت ما به التفاوت برای پانزده سال سنوات بیمه‌ای ناشی از تغییر صندوق بیمه و بازنشستگی معافند و این مبلغ به عنوان مطالبه صندوق منتقلٌ‌الیه از دولت منظور می گردد و باید در قالب بودجه سنواتی توسط دولت پرداخت شود، این مشکل اساسی ایثارگران حل خواهد شد(این قانون ابلاغ شده ولی اجرا نمی شود)

 

6- ماده 27 قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران مبنی بر محاسبه مدت جبهه رزمندگان در صندوق های بازنشستگی بدرستی اجرا نمی شود و  برای قبول سوابق خدمت سربازی رزمندگان، مجددا هزینه مربوطه دریافت می شود، درحالیکه همه سربازان، در مدت خدمت در جبهه، بیمه بوده و یک بار قبلا حق بیمه اشان از سوی یگان اعزامی به صندوق ساتا واریز شده است. دولت می تواند با تجمیع سوابق از صندوق های بیمه و دستور اجرای قوانین بصورت صحیح  این مشکلات ایجاد شده برای مردم را به سادگی از میان بردارد.

 

  7- جانبازان تا قبل از سال 96 می توانستند با هر درصد جانبازی و داشتن 20 سال سابقه خدمت، بازنشسته شوند. متاسفانه این امتیاز قانونی با رای دادنامه  هیات عمومی 745 و بخشنامه شماره 3/46وزارت تعاون و اموراجتماعی لغو شده است. بسیاری از جانبازان با توجه به شرایط جسمی و روحی، توان ادامه خدمت تا 30 سال و یا پرداخت حق بیمه به صورت خویش فرمایی را ندارند و متقاضی این هستند که همانند گذشته بتوانند با 20 سال سابقه خدمت و بدون محدودیت سنی بازنشسته شوند.

 

  1.  با توجه به حقوق ناچیز بازنشستگی و عدم اجرای صحیح قانون همسان سازی، بسیاری از ایثارگران بازنشسته، متقاضی بازگشت به کار هستند. لذا تقاضا می شود ضمن دستور پیگیری اجرای صحیح قوانین مربوط به اعاده بخدمت، ترتیبی اتخاذ شودکه همه رزمندگان با بیش از 6 ماه حضور در جبهه و جانبازان بازنشسته، بتوانند براساس اعلام نیاز سازمان محل خدمت، با درخواست شخصی خود تا سقف 35 سال سابقه و رعایت سایر ضوابط ، یک بار در طول خدمت اعاده بکار شوند.

 

   9- تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران شاغل اعم از پیمانی٬ قراردادی وشرکتی به رسمی قطعی موضوع ماده 21 اصلاحی قانون جامع ایثارگران و تبصره یک بند ذ ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه، یکی دیگر از دغدغه های مهم ایثارگران است که هم اکنون بدرستی اجرا نمی شود. متاسفانه دستگاه های مجری قانون، با کارشکنی در قبال ایثارگران از تبدیل وضعیت استخدامی امتناع می کنند، در حالیکه طبق قانون فوق الذکر ایثارگران شامل آزادگان، رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه ، همسر و فرزندان شهدا ، همسر و فرزندان جانبازان 25% و بالاتر، همسر و فرزندان آزادگان یکسال و بالای یکسال اسارت ، همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه ، خواهر و برادر شهید ، فرزندان جانباز زیر 25% و فرزندان آزادگان کمتر از یکسال اسارت واجد شرایط تبدیل وضعیت می باشند. همچنین سهمیه های استخدامی در نظر گرفته شده برای رزمندگان و جانبازان زیر25% و خانواده های شان  که اکنون 5% است، متناسب با جمعیت جامعه هدف نبوده و نیازمند بازنگری و به روز رسانی و ادغام با سایر سهمیه ها است .

 

  1.   همه حمایت ها و امتیازات، برای ایثارگران شاغل در بخش دولتی تعیین شده است، لیکن در راستای عدالت محوری که مورد تاکید دولت محترم است، خواهشمند است همه امتیازات ایثارگران شاغل در بخش دولتی  همچون معافیت از مالیات و معافیت های حق بیمه بازنشستگی و فوق العاده های ایثارگری و....، به ایثارگران سایر مشاغل همچون کارگران، کشاورزان، کارکنان بخش خصوصی و.... به صورت متناسب تسری داده شود و مزایای ایثارگری شاغلین نیز با بازنشستگان همسطح همان سازمان،  همسان سازی شود. همچنین مزایای ایثارگران مرتبط به نوع شغل، میزان تحصیلات و نظام پرداخت حقوق و.... در نظر گرفته نشود، بلکه متناسب با نوع ایثارگری، مدت حضور در جبهه و درصد جانبازی و.... در نظر گرفته شود. 

 

  1.  با توجه به محدودیت های جذب و استخدام نیرو در سازمانها، تقاضا می شود حداکثر سن مجاز استخدام برای فرزندان رزمندگان و فرزندان جانبازان زیر25درصد، مدت 5 سال بیشتر از سایرین تعیین شود.

 

  1.  موضوع بهره مندی رزمندگان از مزایای یک مقطع بالاتر که به موجب جزء (6) از بند (ث) ماده 88 قانون برنامه ششم، می بایست از ابتدای سال 1396 اجرا شود، به دلیل وجود بخشنامه های مختلف، بصورت کاملا نا متعارف اجرا شده است و همین باعث تضییع حقوق رزمندگان بازنشسته گردید. لذا خواهشمند است دستور بفرمایید نسبت به اجرای صحیح این قانون از ابتدای سال 1396 اقدام شود.

 

   جناب آقای دکتر نوبخت، در دورانی که سیاستمداران، یادگاران دفاع مقدس را از یاد برده اند، دیگر صدای آنان به گوش مسئولین نمی‌رسد در حالی که جامعه ایثارگران  (خانواده معظّم شهدا، جانبازان، آزادگان، رزمندگان)   با صدای بلند رنج خود را فریاد می کشند، گاهی ممکن است این فریاد بی صدا باشد. بنده بسیار مشتاق خواهم بود که بگویم که در این طوفان بی عدالتی مردی از دیار میرزا کوچک خان جنگلی (سردار جنگل) در کنار ماست و ما را یاری رسان  باشد و پس از پایان دولت کنونی بگویم دکتر نوبخت حامی جامعه ایثارگران بوده است و افتخار کنم.

در پایان از خداوند منان برای جنابعالی و خانواده محترم آرزوی سلامتی و موفقیت های روزافزون در امر خدمت رسانی به جامعه ایثارگران و مستضعفان جامعه را خواستارم.

پیشاپیش از همه مساعدت ها و حمایت های جنابعالی از ایثارگران کمال سپاسگذاری را دارم