تاریخ : 1399,چهارشنبه 01 مرداد16:55
کد خبر : 76514 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

پرسش‌های ایثارگران و پاسخ‌های معاون تعاون و پشتیبانی بنیاد شهید


پرسش‌های ایثارگران و پاسخ‌های معاون تعاون و پشتیبانی بنیاد شهید

دولت مکلف است خودروی مناسب برای جانبازان ۵۰ درصد به بالا و همچنین جانبازان ۲۵ تا ۴۹ درصد که از نظر وضعیت جسمانی مشکل دارند تامین کند.

فاش نیوز - معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران، با حضور اعضای شورای مرکزی و دبیران استان‌های جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی در سراسر کشور، به سووالات متعدد و متنوع آنان پاسخ گفت.

به گزارش فاش نیوز، محمود پاکدل، معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت و گوی ویدئو کنفرانسی با اعضای شورای مرکزی و دبیران استان‌های جمعیت جانبازان اظهار داشت: سیاست های کلی که بنیاد در حوزه معاونت تعاون دارد دنبال این هستیم که انشالله قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران که خود شما زحمت آن را کشیدید و تصویب شد و سال 91 ابلاغ شد ان‌شالله بتوانیم مفاد آن را عملیاتی کنیم.

پاکدل با بیان این مطلب که در حال حاضر بخش عمده‌ی مواد قانون جامع از جمله ماده‌ی 38 عملیاتی شده است اظهار داشت: بر اساس صحبت‌هایی که آقای اوحدی داشتند و در هیئت دولت هم تصویب شد، مقرر شد معوقهِ‌ی ماده 38 پرداخت شود و گام‌های خوبی هم در این زمینه برداشته‌شده‌است. براساس تفاهم نامه‌ای که با وزارت راه و شهرسازی داشتیم، مقرر شد تا پایان دولت، حدود 20 هزار زمین و مسکن در اختیار بنیاد قرار داده‌ شود تا بتوانیم به جامعه‌ی مشمول( جانبازان 25 درصد به بالا و خانواده‌ی معظم شهدا) واگذار کنیم.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید خاطرنشان کرد: قدم‌های خوبی هم در زمینه‌ی حق پرستاری (ماده 26) برداشته‌شده‌است. تابه‌امروز ما حدود 51 هزار نفر از والدین شهدا را تحت پوشش حق پرستاری قرار بدهیم.

وی در خصوص پرداخت کمک معیشت به جانبازان نیازمند یادآور شد: برای جانبازانی که فاقد رای ازکارافتادگی هستند بحمدالله در یکی دو سال گذشته اقدامات بسیار خوبی انجام و به 47 هزار نفر رسیده‌است، در حالی که مجموع جانبازانی که از کمک معیشت در دوسال گذشته استفاده می‌کردند این عدد 29 هزار نفر بود.

در ادامه فهرستی از مطالبات، مشکلات و مسائل ایثارگران از سوی حاضران مطرح شد و معاون اجتماعی بنیاد شهید ضمن ارائه‌ی توضیحاتی، آخرین اقدامات به‌عمل آمده را توضیح داد؛ که عناوین این مطالب عبارتند از:

  1. مشکلات بیمه‌ی دی که اکثر جانبازان از آن شکایت دارند.
  2. تبدیل عضویت نیروهای شرکتی به قراردادی فرزندان ایثارگران.
  3. دارو و درمان از مشکلات اصلی جانبازان به خصوص جانبازان شیمیایی است.
  4. تامین دارو و خصوصا اسپری‌های کمیاب که در بازار آزاد به چند برابر قیمت وجود دارد.
  5. برخی از درمانگاه‌ها و پزشکان طراز اول، دفترچه‌ی بنیاد را قبول ندارند و یا با آن قرارداد ندارند.
  6. معیشت جانبازان بسیار سخت است وجانبازی که 4و نیم میلیون تومان حقوق می‌گیرد مبلغ دو نیم میلیون آن صرف دوا و درمان می‌شود و متاسفانه تا 6-7 ماه بنیاد هزینه آن را پرداخت نمی کند.
  7. مسأله اشتغال فرزندان جانبازان.
  8. مشکل اشتغال و بهره‌برداری از ظرفیت 25 درصد.
  9. پیشنهاد اعطای حکم مشاور یا دستیار ویژه به دبیرکل جمعیت بنابر ضرورت ایجاد ارتباط موثر بین جمعیت جانبازان با سازمان مربوطه که نیازمند ایجاد ساختار مناسب آن است.

 

بهداشت و درمان و بیمه تکمیلی

در ادامه و در پاسخ به موار بالا، معاون بنیاد شهید با بیان برخی از محدودیت‌های مالی در زمینه‌ی تامین دارو و بیمه‌ی تکمیلی ایثارگران خاطر نشان کرد: بنده به دلیل اینکه در شورای معاونین بنیاد حضور دارم، در مورد سوالات بخش درمان قسمتی را پاسخ می دهم و قطعا مطالب شما را به آقای عباسپور منتقل خواهم کرد.

وی گفت: همانطور که استحضار دارید در سال‌های قبل نتوانستیم تامین اعتبار لازم را برای بیمه ایران انجام بدهیم؛ چرا که بیش از هزار میلیارد تومان از بنیاد طلبکار بود و به‌ناچار در مناقصه‌های ما شرکت نکرد.

 بنابر این یکی از دلایلی که ما نتوانستیم از خدمات بیمه ایران استفاده کنیم عدم حضور آن در مناقصه‌ها بود و ما راهی جز این نداشتیم که از خدمات بیمه‌ی دی استفاده کنیم.

همچنینن مشکلات اعتباری ادامه داشت تا اینکه مدتی قبل سازمان برنامه و بودجه دو هزار میلیارد تومان مطالبات بیمه‌ی دی را از طریق اسناد خزانه تهاتر کرد.

وی اضافه کرد: به‌نظر من در دو سه ماه گذشته وضعیت درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های طرف قرارداد نسبت به گذشته بهتر شده‌باشد. با این وجود دوستان همچنان پیگیر هستند بلکه بتوانند مراکز بیشتری را تحت پوشش قرار دهند که جانبازان از معیشت خود هزینه کنند و چند ماه منتظر باشند.

پاکدل در ادامه‌ی سخنان خود تصریح کرد: بنده در جریان این امر هستم که آقای عباسپور تاکید کرده‌بودند که هزینه‌هایی که جانبازان از جیب خود پرداخت می‌کنند را در یک فرجه‌ی زمانی حداکثر 15 یا 20 روزه پرداخت شود. در این راستا درصدد هستیم که با یک یا چند داروخانه که مورد وثوق و با ما طرف قرار داد هستند و برخی از آنها از ایثارگران داروخانه‌دار می‌باشند قرارداد منعقد کنیم تا مشکل پرداخت نقدینگی اولیه‌ی ایثارگران جبران شود. من هم حتما این موضوع را به آقای اوحدی و آقای عباسپور منتقل خواهم‌کرد.

 

استخدام فرزندان ایثارگران

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید ادامه داد: در خصوص بهره گیری از ظرفیت 25 درصد اشتغال، ما بحمدالله توانسته‌ایم با استخدام‌هایی که در این مدت انجام شده‌است این سهمیه را جذب کنیم و اجازه نداده‌ایم که به هدر برود. بلکه در برخی از استخدام‌ها در آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، علوم پزشکی و فناوری که بایستی حدنصاب رعایت شود، برخی از ایثارگران ما آن حدنصاب را که در قانون آمده‌است کسب نکرده‌اند که ما در مرحله‌ی تکمیل ظرفیت آنها را قرار داده‌ایم.

وی افزود: ما مشکلاتی که با سایر دستگاه‌هایی که مجوز استخدامی آنها از سازمان امور استخدامی نیست را احصا کرده‌ایم و باآنها مکاتبات زیادی شده‌است. درآخرین مکاتباتی که آقای جهانگیری داشتند تاکید کردند که حتی دستگاه‌هایی مانند وزارت خارجه و نفت و صدا و سیما که تاکنون مجوز استخدامی را از سازمان امور اداری و استخدامی نمی‌گرفتند، مجوز استخدامی بگیرند.

همچنین اخیرا بخشنامه‌ای با امضای آقای دکتر نوبخت و انصاری به همه‌ی دستگاه‌ها ابلاغ شده‌است و در بند 4 آن تاکید شده‌است که همه‌ی دستگاه‌هایی که استخدام دارند باید سهمیه ایثارگران را با بنیاد شهید هماهنگ کنند و آن را دریافت کنند.

پاکدل با اشاره به مسأله‌ی بیکاری در جامعه‌ی ایثارگری متذکر شد: به‌نظر من با این بخشنامه بخش عمده‌ای از آن مشکلات برطرف خواهد شد؛ اگر چه تعداد ایثارگران جویای کار ما بسیار افزایش پیدا کرده‌است و در حال حاضر حدود 220 هزار نفر متقاضی اشتغال در بین ایثارگران وجود دارند که 93 هزار نفر از آنها بیکار مطلق هستند و بقیه از دانشجویانی هستند که در دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. اگر چنانچه این موارد حل شود، بخش عمده‌ای از مجوزهای استخدامی‌مان را می‌توانیم به این عزیزان بدهیم.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران یادآور شد: قرار است بزودی آزمونی برگزار و 12 هزار نفر در سراسر کشور استخدام شوند که ما هم دارای سهمیه‌ی 25 درصدی در آن هستیم. یک خبر جدید هم خدمت شما بدهم و آن اینکه آقای انصاری موافقت کردند در این آزمون و ان‌شاءالله تا پایان سال، بند ج ماده 78 که به فرزندان جانبازان 70درصد و فرزندان شهدا اشاره دارد باید تا پایان برنامه استخدام شوند، بخش عمده‌ای از آن تا پایان امسال عملیاتی شود. این موضوع جای امیدواری دارد و از همه‌ی شما می خواهم که به ما کمک کنید تا با توجه به محدود بودن ظرفیت استخدامی کشور و مشوق‌های محدودی که برای خود اشتغالی وجود دارد، قوانین اصلاح و به سمت و سوی حمایت و مساعدت‌ها برای خود اشتغالی سوق داده‌شود تا باتوجه به جمعیت زیاد جویای کار، بتواند با استفاده از تسهیلات و امکانات شاغل شوند.

پاکدل:45 هزار نفر برای ماده 38 ثبت نام کردند

بنا بر مصوبه‌ی مجمع تشخیص مصلحت نظام که مقرر می‌دارد قوانینی که از سال 86 تا 91 به نفع ایثارگران به تصویب رسیده‌است به قوت خود باقی است.

در ادامه سوالات دیگری به این شرح از معاون تعاون و پشتیبانی بنیاد پرسیده شد:

  1. اجرایی شدن قوانین ایثارگری، از جمله اشتغال حداقل 25 درصد که باید به‌صورت قانون برنامه‌ی توسعه‌ی پنجم و استانی باشد؛ که آقایان بالادستی نتوانند از افراد خودشان در استان‌های دیگر مشغول به‌کار کنند. قانون اعلام کرده است بدون شرط سنی، جنسیتی، نوع مدرک، معدل و بدون آزمون می‌باشد؛ که متاسفانه دولت با هماهنگی بنیاد، در شرایط آزمون ویژه قرار داده است.
  2. با توجه به شرایط صد در صد پرداخت هزینه‌ی درمان و وجود مافیا در بیمه‌ی دی، به موقع و صد در صد پرداخت نمی‌شود.
  3. بحث آموزش فرزندان جانبازان را از قوانین مامور به تحصیلی معاف نموده که باعث دلسردی و دلشکستگی در محیط اداری شده است. بنابر این با توجه به تورم موجود، پرداخت‌ها از بابت حقوق و وام، جوابگوی معیشت جانبازان نیست.
  4. درمان و دارو و بیمه را باید معاون محترم بهداشت و درمان، آقای عباسپور پاسخگو باشد.
  5. چرا ماده 38 کامل اجرا نمی‌شود؟ در حالی که طبق قانون جامع باید دو گروه یا درجه بالاتر باشد.
  6. چرا سنوات چند سال یک‌بار اعمال نمی‌شود؟
  7. آیا امکان واگذاری وسیله‌ی نقلیه برای جانبازان نیازمند وجود دارد؟

سپس معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به سوالات مطرح شده‌ی بالا خاطرنشان کرد: یکی از قوانینی که بحمدالله در دیوان عدالت اداری و رأی هیئت عمومی حل شد، موضوع ماده‌ی 51 بود که در قانون مدیریت کشوری و قانون جامع آمده است.

وی ادامه داد: تقریبا ماده‌ی 21 هم دارای اشکالاتی بود و ما هم متوجه این موضوع شدیم. همانطور که استحضار دارید تاکنون دوبار استفساریه‌ی تبدیل وضعیت فرزندان شاغل شرکتی در مجلس ارائه شد و به شورای نگهبان ارسال شد؛ اما برگشت خورد.

پاکدل در ادامه‌ی سخنان خود یادآور شد: همکاران من در اداره‌ی اشتغال و کارآفرینی، متن اصلاحیه‌ی ماده‌ی 21 تهیه کرده‌اند که در این زمینه رایزنی‌هایی با نمایندگان فعلی شده است و منتظریم که فراکسیون ایثارگران شکل بگیرد؛ که خوشبختانه نزدیک به 160 نفر از نمایندگان مجلس از ایثارگران هستند. اگر ما بتوانیم ماده‌ی 21 را در اصلاحیه‌ای که مدنظر ماست همه‌ی مواردی را که دوستان اشاره می کنند، مانند شرط سنی، تحصیلی، در اصلاحیه لحاظ شده است.

مشکل ما این بود که در ماده‌ی 21 دیوان عدالت اداری ورود پیدا کرد و مشکل برای ما ایجاد کرد.

وی در خصوص ماده‌ی 38 متذکر شد: تقریبا در این ماه(تیر) بجز بازنشستگان، همه‌ی افرادی که تاکنون (45هزارنفر) ثبت نام کرده بودند، 43هزار و 500نفر تا به امروز مشمول این ماده شده‌اند و ما هم آن را اجرا کردیم.

وی گفت: انتقادی که دوستان در این زمینه دارند و اختلاف بین ستادکل و نظر جانبازان عزیز مشمول ماده‌ی 38 این است که در تعیین رتبه‌ی اولیه و محاسبه‌ی دو گروه بالاتر و یک مقطع تحصیلی بالاتر، آنچه که مدنظرشان است، با شاغلین همطراز نشده است. در صورتی که ستادکل اشاره کرده‌است که این موارد را لحاظ کرده‌ایم، امروز هم جلسه‌ای بین مهندس اوحدی و سردار سعیدی بود که بنده هم در آن حضور داشتم.

وی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که مطرح شد همین موضوع بود و قرار شد که چهار یا پنج نفر از نمایندگان جانبازان و ستاد کل و بنیاد شهید در یک نشست، تعدادی از احکام را بین دوستانی که در این جلسه حضور خواهند داشت توزیع کنند و نحوه‌ای محاسبه کنند که به چه صورت بوده و شک و دودلی که الان وجود دارد برطرف شود.

پاکدل اضافه کرد: بنده این صحبت هایی که با شما داشتم را قطعا به اطلاع آقای اوحدی خواهم رساند و موضوع انتخاب یک دستیار ویژه از بین اعضای جمعیت را به ایشان منتقل خواهم کرد.

پاکدل: احکام ماده 16 لازم الاجرا است

در ادامه سوالات زیر از آقای پاکدل پرسیده شد:

چرا سپاه تبدیل وضعیت جانبازان از قراردادی به پیمانی و یا رسمس را اجرا نمی کند؟ با اینکه رای کمیسیون ماده 16 را هم دارد اما متاسفانه ایثارگران سپاه موضوع را پیگیری نمی کند.

  1. بعضی از آزادگان و جانبازان متقاضی بازگشت به‌کار بعد از بازنشستگی هستند اما طبق رأی دیوان عدالت اداری باید حکم‌های با نام محدود ایجاد شده در پست‌های با نام ایجاد شده محفوظ باشد؛ در صورتی که دستگاه‌های دولتی موافقت نمی‌کنند.

  2. موضوع بازنشستگی جانبازان بسیجی در حالت اشتغال چه شد؟

  3. چرا جانبازانی که در سال 97 بازنشسته شده‌اند هنوز بخشی از ذخیره‌ی آنها پرداخت نشده‌است؟

  4. چرا جانباز یا فرزندان شهیدی که سال‌هاست در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(زیرمجموعه سپاه) فعالیت می‌کنند هنوز تبدیل وضعیت نشده اند و کمیسیون ماده 15 را اجرا نمی کند؟ می گویند فقط برای رسمی‌ها اجرا می‌شود.

 

احکام ماده 16

در ادامه معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به سوالات تاکید کرد: دو مجموعه مربوط  به تبدیل وضعیت در سپاه می شود که یکی از آنها قرارگاه خاتم و خود سپاه است. همان‌طور که می‌دانید در کمیسیون ماده 16 دو نماینده از بنیاد شهید، یک نماینده از وزارت دفاع، یک نماینده از وزارت کار و یک نماینده از سازمان امور استخدامی حضور دارند.

پاکدل در ادامه اظهار داشت: احکامی که در ماده‌ی 16 صادر می شود قابلیت اجرا دارد و قطعی است. اخیرا هم هماهنگی‌هایی شده است که در هر استان یک شعبه برای اجرای این احکام در نظر گرفته شود. دوستانی هم که احکام ماده 16 برای آنها اجرا نشده است حتما با مدیران کل ما در استان‌ها تماس داشته باشند و مراجعه کنند. من هم به معاونین استان‌ها تاکید می کنم که افراد را به شعب هدایت کنند که بحث اجرای احکام حتما اجرایی شود.

اعاده بکار جانبازان و آزادگان

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید در ادامه در خصوص موضوع اعاده بکار متذکر شد: بحث اعاده به‌کار جانبازان و آزادگان در دو بند قانونی ماده 60 و بند چ  و بند ز ماده‌ی 87 آمده است. هر کسی هم تا الان شکایت کرده است ما در کمیسیون ماده‌ی 16 اگر شرایطش را داشته رای به ورود داده‌ایم و دستگاه را موظف کرده‌ایم برگردند.

وی ادامه داد: یک ایرادی که وجود داشت این‌ها می‌خواستند با پست با نام برگردند، اما سازمان اداری و استخدامی معتقد است که حقوق ومزایای همان پست قبلی را پرداخت می‌کنیم . ولی خب پست‌شان یک پستی است که الان مورد نیاز است و آنها می‌توانند کار بکنند در نظر می‌گیرند.

پاکدل در ادامه پاسخ به سوالات مطروحه تصریح کرد: این مورد در قانون برنامه ششم هم آمده‌است و بعید می‌دانم که مشکلی برای عزیزان ما ایجاد کند؛ چون حقوق را معادل همان قرار می‌دهند و در جایگاهی می‌گذارند که از آنها استفاده شود. اما اگر عزیزی حکمی دارد به ما  اعلام کند؛ ما آن را به دستگاه مربوطه می‌دهیم تا سریعا عملیاتی کند.

خودروی جانبازان

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید در خصوص موضوع خودرو برای جانبازان یادآور شد: در ماده 45 اشاره شده است که دولت مکلف است خودروی مناسب برای جانبازان 50 درصد به بالا و همچنین جانبازان 25 تا 49 درصد که از نظر وضعیت جسمانی مشکل دارند تامین کند.

ما در این مورد آیین نامه‌ای در دولت تهیه کرده‌ایم اما هنوز تصویب نشده‌است. قبلا هم یک قانونی داشتیم و تفاهم‌نامه‌ای با ایران خودرو قبل از گرانی خودرو انجام شد؛ زمانی که پژو 405 مبلغ 30 میلیون تومان بود قرار شد که مبلغ 18 میلیون تومان به عنوان بلاعوض و 12 میلیون تومان به صورت وام اجرایی شود. اما متاسفانه بلافاصله در حین اینکه ما رفته بودیم که کارهای اجرایی آن را انجام بدهیم، با افزایش قیمت مواجه شدیم. اخیرا هم داریم یک تفاهم‌نامه‌ای را تصویب می‌کنیم و همین چند ساعت قبل که خدمت آقای اوحدی بودم ایشان اشاره کردند که حتما بحث خودروی جانبازان را در بحث تفاهم‌نامه با وزارت صمت آورده‌شود تا این مشکل حل وفصل شود.

وی تاکید کرد: با این وجود تا به امروز چند سال است که هنوز نتوانسته‌ایم خودرویی را واگذار کنیم و دنبال این هستیم که اجرایی شود؛ حتی با 1500نفر از جانبازان 70 درصد مجوز واردات خودرو داشتند؛ با توجه به اینکه مصوبه‌ی سران سه قوا بود که ثبت سفارش بسته شود، باز هم نتوانستیم ثبت کنیم.

اخیرا هم این پیشنهاد را داده‌ایم که از خودروهای دپو شده در گمرک استفاده کنیم که پیشنهاد تعداد زیادی از این جانبازان بوده است. 

 

شاکری: نقش بنیاد در دفاع از فرهنگ ایثارگری چیست

در ادامه مجتبی شاکری، دبیر کل جمعیت جانبازان به‌صورت فهرست‌وار برخی از مسئل جامعه ایثارگری را بیان و خواستار اجرایی شدن آنها از سوی رییس جدید بنیاد شهید و امور ایثارگران شد و اظهار داشت:

به‌نظر می‌رسد برخی نکات لازم و ضروری وجود دارد که بایستی آنها را با آقای اوحدی در میان بگذارید.

  1. الان جمعی از تشکل‌های همسران جانبازان وجود دارد که از خانواده‌های جانبازان معسر دیدن می‌کنند و تشکل جدا از بنیاد هستند و دستگیری می کنند. حتما صحبت‌های آنها را از جانبازان معسر که وضعیت‌های سختی دارند و حتی وضعیت آنها در شان مردم عادی نیست، چه برسد به اینکه جانباز باشند، گوش دهند.
  2. بعضا مشاهده می شود همسر جانباز برای کسب درآمد باید در خانه‌ی مردم کار کند و این موضوع می‌طلبد حتما برای آنها یک وقتی را در نظر بگیرید.
  3. همه وزارتخانه‌ها سند فعالیت دارند، اما متاسفانه تا آنجا که به‌یاد دارم این سند برای بنیاد نوشته نشده است و مجموعه حزیره‌ای عمل می‌کند. با توجه به اینکه این سند اتکا به اسناد بالادستی، فرمایشات حضرت امام، قانون اساسی و چشم‌انداز 26 ساله و مسائلی که مقام معظم رهبری فرمودند دارد. اگر این سند موجود است بگذارید که دوستان آن را ببینند. اگر هم تدوین نشده‌است سند مبنای ساختار و برنامه و بقیه مسائلی است که یک تشکیلات و سازمان برعهده دارد.
  4. نکته‌ی بعدی این است که ساختار بنیاد شهید و امور ایثارگران در شرایطی تنظیم شد که امکانات موجود، چابک‌سازی و فناوری‌های جدید موجود نبود. از آقای اوحدی و سایر دوستان تقاضا داریم که ساختار جدید را برای چابک‌سازی و سرعت دادن در بنیاد شهید طراحی کنند تا بین تقاضا و انجام فاصله کوتاه شود.
  5. ساختارهای موجود، ساختارهای قدیمی ناکارآمد و خسته کننده ای است که ایثارگران در آن جای نمی گیرند.
  6. مجموعه بنیاد 40 سال کار می کند و تجربه برای آسیب شناسی دارد، اما چرا نتوانسته است مشکلاتی که جانبازان در مورد بیمه، اشتغال، مسکن، خودرو و... چرا تاکنون بر زمین مانده است؟
  7. جانبازان شیمیایی و اعصاب و روان که نتوانسته‌اند تاکنون درصد واقعی‌اش را بگیرد و توان این را ندارد که در این سیستم بگردد و حق خود را بگیرد؛ بنابر این دچار مشکلات اجتماعی شده است. پس اگر آسیب شناسی درستی انجام شود، دارای اهمیت خواهد بود و نباید موضوع را به آینده واگذار کنیم.
  8. چرا آیین‌نامه‌ی دسته‌بندی که در بنیاد وجود دارد محرمانه است؟ آن را روی سایت بگذارید.
  9. همه‌ی جانبازان توان این را ندارند که در سیستم به‌دنبال احقاق حق‌شان باشند. بنابراین برخی نمی توانند از خدمات موجود استفاده کنند.
  10.  چرا باید 30 سال طول بکشد که جانبازی که شیمیایی شده است نتواند حق خود را دریافت کند؟
  11. قرارگاه فرهنگی جانبازان، بنیاد شهید است؛ اما الان چقدر هجمه به فرهنگ شهدا، جانبازان، آزادگان در همین جشنواره 38 سینمایی شد. متاسفانه اهانت و توهین می‌شود و برخی از اینها در جلسه‌ای که حضرت آقا با قوه‌ی قضائیه داشتند تذکر دادند. دوستانی هستند که سال به سال جشنواره‌ی فیلم را رصد کرده‌اند ... متاسفانه بنیاد هیچ حضوری در احقاق حق فرهنگی جانبازان ندارد.
  12. آیا شما دیده‌اید که بنیاد یکبار از کارگردان، تهیه کننده شکایت کرده باشد؟ آیا از دست اندرکاران یک سریال بدی که در رسانه نمایش داده شده شکایت کرده‌اید؟
  13.  آیا علیه نویسنده کتابی که علیه جانبازان نوشته شده باشد شکایت کرده‌اید؟
  14. آیا در مورد نمایش تئاتری که علیه جامعه‌ی هدف بوده ورود کرده‌اید؟
  15. ما اعلام آمادگی می کنیم که تمامی دبیران استان‌های ما که جانباز هستند می توانند به عنوان مشاوران مدیران کل شما باشند و حقوقی هم نمی‌خواهند تا گزارشی در مورد ایثارگران در خارج از مجموعه‌ی بنیاد ارائه بدهند.
  16. حداقل هر ماه یک بار این جلسات با دبیران حمعیت برگزار و گزارشی از وضعیت جانبازان ارائه شود.
  17. اجازه بدهید در مورد مسائل مالی بنیاد شفافیت ایجاد شود و حانواده‌ی ایثارگران پرونده خودش در بنیاد را ببیند.
  18. متاسفانه برخی از کارها در بنیاد شهید انجام می‌شود که خانواده‌های ایثارگران از آن مطلع نیستند.
  19.  آیین‌نامه‌های داخلی بنیاد بطور شفاف اعلام و اطلاع‌رسانی شود.
  20. باید جامعه‌ی هدف از تعلق گرفتن امکانات جدید به خود مطلع شوند؛ چرا که عدم اطلاع از حقوق، یکی از مسائلی است که باعث ایجاد نارضایتی می شود.
  21. چرا کسانی که دارای درصدهای پایین هستند ارتقا پیدا نمی‌کنند؟ آیا در این 30 سال اگر با توجه به کهولت سن، سالی یک درصد به جانبازان اختصاص داده می‌شد نمی‌توانستند از امکانات موجود بنیاد استفاده کنند؟
  22. آیین‌نامه‌ای برای افزوده‌شدن سالی یک درصد به جانبازان درصد پایین طراحی و اجرا شود.
  23.  روابط عمومی بنیاد گزارش‌های محرمانه از نحوه‌ی زندگی جانبازان درصد پایین در حاشیه‌ی تهران تهیه و به مسئولان بنیاد ارائه کند.
  24. توجه به داشتن روحیه‌ی انقلابی و جهادی در انتصابات در بنیاد شهید بسیارمهم است.
  25. انتخاب مدیران جدید در بنیاد شهید باید از جامعه‌ی هدف باشد.
  26.  چرا سازمان برنامه و بودجه بدهی‌های بنیاد شهید را نمی‌دهد؟
  27. چرا از ظرفیت‌های موجود در جامعه‌ی ایثارگری(مجلس، دستگاه‌های دولتی و بیاد شهید) برای احقاق حق ایثارگران تاکنون استفاده نکرده‌اید؟
  28. ما در قالب شورای مرکزی جانبازان آمادگی برگزاری جلسات ثابت با مسئولان بنیاد را داریم.

ادامه دارد ...