تاریخ : 1399,چهارشنبه 01 مرداد11:51
کد خبر : 76540 - سرویس خبری : جانبازان

جزئیات شهادت ۱۲جانباز۷۰%کشوردرتیرماه



جزئیات شهادت 12 جانباز 70 درصد در تیرماه 1399

طی تیر ماه ۱۳۹۹ تعداد ۱۲ نفر از جانبازان ۷۰ درصد در ۱۰ استان کشور به شهادت رسیده‌اند.

 بعد از گذشت بیش از 30 سال از پایان 8 سال دفاع مقدس، جانبازان 70 درصد بسیاری تا کنون از میان جمع جانبازان پر کشیده و راهی دیار شهدا شده‌اند. طبق اعلام رسمی بنیاد شهید و امور ایثارگران؛ در مجموع 548 هزار و 499 جانباز در سراسر کشور داریم که تهران بزرگ با تعداد بیش از 49 هزار جانباز و خراسان رضوی با تعداد بیش از 46 هزار جانباز بالاترین آمار جانباز را در میان استان‌ها دارند. بنا بر اخبار ادارات کل بنیاد شهید و امور ایثارگران از استان‌های مختلف، طی تیر ماه 1399 تعداد 12 نفر از جانبازان 70 درصد به شهادت رسیده‌اند.

این جانبازان از استان‌های خراسان رضوی، همدان، فارس، آذربایجان شرقی، مازندران، قم، آذربایجان غربی،گیلان، یزد و زنجان بودند. یکی از این جانبازان تنها بانوی جانباز 70 درصد گیلانی بود. همچنین یکی از جانبازان شهید تیرماه 99 از آزادگان دفاع مقدس بود. مشخصات این جانبازان شهید در ادامه می‌آید:

جانباز نابینا «قدرت حیدری» از استان فارس

جانباز 70 درصد «قدرت حیدری»، 24 تیرماه 1399 از شهرستان فسای استان فارس، پس از تحمل 39 سال رنج ناشی از جانبازی، دعوت حق را لبیک گفت و به یاران شهیدش پیوست. پیکر او 25 تیرماه، از منطقه رضوانیه شهرستان فسا به سمت روستای خورنگان تشییع و در گلزار شهدای این روستا به خاک سپرده شد. شهید قدرت حیدری هشتم آذرماه سال 1360 در منطقه بستان بر اثر اصابت ترکش از ناحیه دو چشم مجروح شده بود.

جانباز «سید محمد اسماعیل» از استان قم

جانباز 70 درصد «سید محمد اسماعیل» در سن 58 سالگی بر اثر جراحات دوران هشت سال دفاع مقدس در روز 23 تیرماه 1399 به جمع یاران شهیدش پیوست. مراسم وداع و تدفین شهید سید محمد اسماعیل جنابان 24 تیر ماه از مقابل گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) برگزار و پیکر مطهر این جانباز شهید در کنار یارانش به خاک سپرده شد.

او متولد اردیبهشت سال 1341 بود و در سن 22 سالگی در اردیبهشت سال 1363 بر اثر برخورد با مین در منطقه عملیاتی سردشت از ناحیه سر، دست، چشم، گوش، دو پا و سینه مجروح شد. برادرش سید محمد ابراهیم نیز 10 تیر ماه 1365 بر اثر ترکش به سر در عملیات کربلای یک در منطقه مهران به شهادت رسید.

بانوی جانباز «طاهره صیاد ناهد» از استان گیلان

«طاهره صیاد ناهد» تنها بانوی جانباز 70 درصد گیلان عصر روز چهارشنبه 18 تیرماه 1399 به همسر شهیدش پیوست. او همسر روحانی شهید «مرتضی خدادادی»، نخستین شهید ترور شهرستان بندر انزلی بود که در جریان ترور همسرش به دست گروهک منافقین در سال 1360 به درجه جانبازی نائل آمده بود.

روحانی شهید مرتضی خدادادی در یازدهم شهریور سال 1360 با پرتاب نارنجک به منزلش از سوی گروهک منافقین، ترور شد و به شهادت رسید که همسر وی نیز در جریان این عملیات تروریستی از ناحیه دو پا مجروح و به مقام جانبازی رسید. از این بانوی شهید پنج فرزند پسر به یادگار مانده است.

جانبازان دفاع مقدس , خانواده شهدا ,

جانباز نخاعی «غلام‌حیدر کاووسی» از استان خراسان رضوی

جانباز سرافراز 70 درصد «غلام‌حیدر کاووسی» پس از سال‌ها تحمل درد مجروحیت دوران دفاع مقدس، دوشنبه 16 تیرماه 1399 بر اثر عارضه‌ کلیوی به شهادت رسید. مراسم تشییع پیکر مطهر این شهید 17 تیرماه 1399 با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار و در جوار یاران شهیدش در بهشت رضا(ع) به خاک سپرده شد. غلام‌حیدر کاووسی 10 فروردین 1343 در مشهد چشم به جهان گشود و در 28 اردیبهشت 1365 در منطقه حاج عمران بر اثر اصابت ترکش به کمر، قطع نخاع و به مقام پرافتخار جانبازی نائل آمد.

جانبازان دفاع مقدس , خانواده شهدا ,

جانباز «عبدالله افشین‌وند» از استان آذربایجان غربی

جانباز گرانقدر 70 درصد «عبدالله افشین‌وند» که از جانبازان اهل سنت استان آدربایجان غربی بود پس از 33 سال تحمل درد و رنج ناشی از جراحات جنگی در روز 14 تیرماه 1399 به یاران شهیدش پیوست. این جانباز سرافراز سال 1317 چشم به جهان گشود و 17 خرداد 1366 بر اثر انفجار مین از ناحیه هر دو پا به درجه رفیع جانبازی نائل آمد.
 

جانبازان دفاع مقدس , خانواده شهدا ,

جانباز «عزیزالله سیف» از استان همدان

جانباز گرانقدر 70 درصد «عزیزالله سیف» از رزمندگان استان همدان بعد از سال‌ها رنج ناشی از مجروحیت، 14 تیرماه 1399 دعوت حق را لبیک گفت و به یاران شهیدش پیوست.  پیکر پاک او 15 تیرماه 1399 بعد از تشییع در گلزار شهدای باغ بهشت نهاوند به خاک سپرده شد. این جانباز سرافراز در 14 فروردین ماه سال 66 از ناحیه چشم دچار مجروحیت شد و به افتخار جانباری نائل آمد و سرانجام نیز در 14 تیرماه 99 به یاران شهیدش پیوست.

جانباز نخاعی و آزاده «اسمعیل جوشانی» از استان مازندران

«اسماعیل جوشانی» آزاده سرافراز و جانباز 70 درصد از شهرستان تنکابن مازندران در روز 12 تیرماه 1399 در یکی از بیمارستانهای تهران بر اثر جراحات ناشی از دوران جنگ به خیل شهدا پیوست.  پیکر پاک این جانباز قطع نخاع در روز جمعه 13 تیرماه پس از نماز جمعه در تنکابن تشییع و خاکسپاری شد. جانباز شهید جوشانی در سال 1341 متولد و پس از هزار و 16 روز اسارت در ارودگاه عنبر سرانجام در سال 63 به وطن بازگشت. شهید جوشانی نخستین بار براثر اصابت گلوله در تنگه چزابه مجروح و قطع نخاع شد.

جانباز «حسین قاسم پور سجاسی» از استان زنجان

جانباز گرانقدر 70 درصد زنجانی «حسین قاسم پور سجاسی» پس از تحمل سال‌ها درد و رنج ناشی از جراحات در روز 10 تیر ماه 1399 دعوت حق را لبیک گفت و به همرزمان شهیدش پیوست. پیکر او در جوار امامزاده ابراهیم(ع) شهر سجاس از توابع شهرستان خدابنده در کنار دیگر همرزمان شهیدش به خاک سپرده شد. حسین قاسم‌پور سجاسی دوم شهریور ماه سال 1309 دیده به جهان گشود و با آغاز جنگ تحمیلی از سوی بسیج راهی جبهه شد. او در 12 اسفندماه سال 1362 در منطقه بصره عراق بر اثر اصابت ترکش جانباز شد.

جانبازان دفاع مقدس , خانواده شهدا ,

جانباز نخاعی «محمد صالح فیضی» از استان آذربایجان غربی

جانباز گرانقدر 70 درصد «محمد صالح فیضی» از شهرستان بوکان استان آذربایجان غربی پس از تحمل 33 سال رنج مجروحیت ناشی از قطع نخاع نهایتاٌ در روز 8 تیرماه 1399 به همرزمان شهیدش پیوست. این شهید بزرگوار سال 1341 در خانواده‌ای مؤمن و متدین چشم به جهان گشود و به عنوان سرباز وظیفه سپاه 17 اسفند 1366 در حین مأموریت رزمی در محل خاکی بیک تکاب بر اثر سقوط از کوه از ناحیه کمر قطع نخاع شد و به درجه جانبازی نائل شد.

جانبازان دفاع مقدس , خانواده شهدا ,

جانباز نابینا و قطع عضو «بهرام شکری چینی بلاغ» از استان آذربایجان غربی

جانباز گرانقدر 70 درصد «بهرام شکری چینی بلاغ» پس از سال ها تحمل درد و رنج ناشی از جراحات در روز هفتم تیرماه 1399 به یاران شهیدش پیوست. پیکر پاک این شهید با حضور مسئولان و خانواده وی در قطعه باغ رضوان ارومیه به خاک سپرده شد. بهرام شکری چینی بلاغ در آبان ماه سال 1372 در منطقه عملیاتی پیرانشهر، بر اثر انفجار مین در حین تأمین جاده از ناحیه صورت، دو چشم و قطع دو دست به درجه جانبازی نائل آمد.

جانباز «حسین همتی» از استان آذربایجان شرقی

جانباز گرانقدر 70 درصد «حسین همتی» پس از 33 سال تحمل درد و رنج مجروحیت سرانجام در روز پنجم تیرماه 1399 به همرزمان شهیدش پیوست. مراسم تشییع پیکر او در روز جمعه ششم تیرماه 1399 از محل اقامه نماز جمعه در مصلی امام خمینی(ره) به طرف میدان ساعت تبریز برگزار و در گلزار شهدای وادی رحمت تبریز به خاک سپرده شد.

شهید حاج حسین همتی از سنگرسازان بی‌سنگر هشت سال دفاع مقدس در قالب تیپ پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد سازندگی آذربایجان شرقی بود که در 20 بهمن ماه سال 64 در عملیات والفجر 8 در منطقه فاو و 19 دی ماه سال 65 در عملیات کربلای 5 در منطقه شلمچه شرکت و در ادامه این عملیات در 19 فروردین سال 66 جانباز شد.

جانبازان دفاع مقدس , خانواده شهدا ,

جانباز نخاعی «علی اکبر عربی قریه علی» از استان یزد

جانباز 70 درصد «علی اکبر عربی قریه علی» سرانجام عصر دوشنبه دوم تیرماه 1399 پس از تحمل سال‌ها درد و رنج و مجروحیت به همرزمان شهیدش پیوست. مراسم تشییع او در روز  چهارم تیر از مسجد روضه محمدیه تا گلزار شهدای گمنام تکیه امیرچخماق برگزار و سپس پیکر وی برای خاکسپاری به زادگاهش روستای قریه علی کوهبنان استان کرمان منتقل شد. علی اکبر عربی قریه علی در دی ماه سال 1333 در کوهبنان کرمان در خانواده‌ای روحانی چشم به جهان گشود و در تاریخ 21 دی ماه 1365 به افتخار جانبازی نائل آمد و 33 سال 32 ترکش خمپاره 60 را با خود به همراه داشت.

جانبازان دفاع مقدس , خانواده شهدا ,


 


منبع : tasnimnews خبرگزاری تسنیم