تاریخ : 1399,پنجشنبه 02 مرداد19:31
کد خبر : 76572 - سرویس خبری : مجلس شورای اسلامی

هژمونی ایثارگرانه در مجلس!


هژمونی ایثارگرانه در مجلس!

با تصمیم مجلس، دو سمت ریاست دیوان محاسبات کشور و نیز ریاست مرکز پژوهش‌ها به ترتیب به مهرداد بذرپاش و علیرضا زاکانی رسید.

فاش نیوز - با تصمیم مجلس، دو سمت ریاست دیوان محاسبات کشور و نیز ریاست مرکز پژوهش‌ها به ترتیب به مهرداد بذرپاش و علیرضا زاکانی رسید.

  این دو چهره سیاسی نزدیک به اصولگرایان تندرو که اکون دو سمت مهم در مجلس را به دست آورده اند، از قشر ایثارگران هستند. مهرداد بذرپاش، فرزند شهید بذرپاش و زاکانی از جانبازان دفاع مقدس و عضو هیئت موسس جمعیت جانبازان می باشد.

  به نظر طیف تندرو اصولگرایان و جبهه پایداری که در انتخابات ریاست مجلس حاضر به ائتلاف با قالیباف و کوتاه آمدن از موضع خود شدند، حالا هر چه بیشتر کرسی‌های مهم مجلس را از آن خود می‌کنند. این دو از منتقدان سرسخت دولت حسن روحانی هستند و دولت با انتخاب این دو برای ریاست این نهادها، با مشکلات بیشتری در تعامل با مجلس مواجه خواهد شد. این هر دو از نامزدهای بالقوه اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده هم هستند و بدیهی است که می‌کوشند کارنامه خود را در این سمت‌ها پربارتر کنند!

انتخاب بذرپاش و زاکانی: هژمونی طیف تندرو اصولگرایان در بهارستان!

امروز تکلیف دو کرسی بسیار مهم در مجلس یازدهم مشخص شد. ریاست دیوان محاسبات کشور و نیز ریاست مرکز پژوهش‌ها دو سمت بسیار مهم و اثرگذار هستند که به ترتیب به مهرداد بذرپاش و علیرضا زاکانی رسیدند. دو چهره سیاسی نزدیک به اصولگرایان تندرو که حالا به نظر هژمونی کامل را در بهارستان به دست آورده‌اند.

بذرپاش و ریاست دیوان محاسبات

بر اساس اخبار روز سه‌شنبه مهرداد بذرپاش و لطف‌الله فروزنده دو گزینه معرفی شده به صحن علنی مجلس برای تصدی سمت ریاست دیوان محاسبات کشور بودند.

این در حالی بود که گمانه‌زنی‌های چند روز گذشته شانس مهرداد بذرپاش را برای تصدی این سمت بیش از دیگران می‌دانستند و به همین دلیل بود که مخالفان بذرپاش آخرین تلاش‌های خود را به کار گرفتند تا مانع از این امر شوند.

احمدتوکلی درنامه‌ای خطاب به محمدباقر قالیباف این موضوع را که مهرداد بذرپاش فاقد سابقه اجرایی مورد نیاز برای نشستن بر صندلی چنین پستی است را گوشزد کرد و البته این نامه موثر واقع نشد.
او در نامه خود نوشته بود که «پذیرش داوطلبی آقای بذرپاش از اساس غیرقانونی است. چرا که تبصره ۱ ماده ۵۱ قانون آئین نامه داخلی مجلس می‌گوید که داوطلب باید حداقل بیست سال سابقه کار داشته باشد. در حالی که سابقه کار نامبرده به ۱۷ سال هم نمی‌رسد.


وقتی برادرانه به آقای بذرپاش تذکر داده شد که جنابعالی بیست سال سابقه کار ندارید و سابقه تراشی نیز در شان شما نیست و مصلحت آن است که داوطلب نشوید تا اعتراضات برانگیخته نشود، گفت که من در سال ۱۳۷۸ در تاسیس فلان پژوهشگاه نقش مهمی داشتم؛ و بعدا در بسیج دانشجویی سمت فرماندهی داشتم. در حالی که سابقه کار در عرف و متون حقوقی معنای روشنی دارد که رکن آن بیمه شدن در مشمولین قانون کار است و غیر آن، و داشتن حکم استخدامی در مشمولان قوانین استخدامی دولتی است.


البته کسر حق بیمه، در سازمان امور اداری و استخدامی کشور هم ملاک محاسبه سابقه خدمت است. در حالی که برای بسیجیان چنین امتیازی مطلقا در نظر گرفته نشده است.. قانون فرماندهی در بسیج دانشجویی و هر تشکل دانشجویی دیگر را اشتغال نمی‌شمارد و تنها برای جبران زحمات دانشجو کسر خدمت سربازی دارد.


علاوه بر این کمیته محترم توجه کرده است که تجربه و تحصیلات علمی آقای بذرپاش با دیوان محاسبات که بازرسی مالی و حسابرسی کل نظام دیوانی را بر عهده دارد چه تناسبی دارد؟ ممکن است بگویند قانون در این مورد حرفی نزده است، عقل هم ساکت بوده است؟ آیا عقل می‌پذیرد که این چنین مسامحه‌هایی باعث شود کسانی بر کرسی صدارت دیوان تکیه زنند که بزرگترین سازمان نظارتی را همچنان ناکارآمد اداره کنند، تا منابع مردم مظلوم کشور به جای آنکه یکی از مصارفش مثلا، سرپناه ساختن برای گرسنگان بی‌سرپناه حاشیه‌نشین تهران باشد، صرف کاخ‌های افسانه‌ای برخی از صاحب منصبان و مسئولان ناپاک دست و شکمباره در لواسانات گردد؟»

تقلا و تلاش احمد توکلی به نتیجه نرسید و در نهایت مهرداد بذرپاش با کسب ۱۵۸ رای از مجموع ۲۴۴ نماینده حاضر به عنوان رئیس دیوان محاسبات انتخاب شد. گرچه این تعداد از آرا نشان دهنده آن است که محبوبیت بذرپاش در مجلس چندان پایدار نیست، اما او در نهایت بر این کرسی تکیه زد تا روشن شود که طیف تندرو اصولگرایان علی‌رغم همه مخالفت‌های درونی توان و امکان مدیریت پارلمان را دارند. 


بذرپاش کیست؟
مهرداد بذرپاش ۴۰ ساله است و فعالیت جدی خود را از حلقه مشاوران جوان شهرداری تهران در زمان مدیریت احمدی‌نژاد آغاز کرد و این کار را در دوره ریاست‌جمهوری او تحت عنوان رییس شورای مشاوران ریاست جمهوری گسترش داد. بذرپاش در سن ۲۸ سالگی به سمت مدیرعاملی شرکت پارس خودرو دست یافت و به فاصله بسیار کوتاهی مدیر خودروسازی سایپا شد.


او که در حال طی کردن پله‎های ترقی با سرعت باور نکردنی بود از مدیر عاملی سایپا به مدیریت سازمان ملی جوانان و معاونت رئیس‌جمهور رسید. هر چند حضور او در این سمت به سنت دولت محمود احمدی‌نژاد طولانی نبود و او یک سال و چند ماه بعد جای خود را به فرحناز ترکستانی داد. بذرپاش پس از آن از دولت به مجلس رفت و  در نهمین دور از انتخابات مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده بر یکی از کرسی‌های پارلمان تکیه زد. بذرپاش در انتخابات مجلس دهم و به دنبال شکست سنگین اصولگرایان از ورود به مجلس بازماند و فعالیت سیاسی خود را در روزنامه‌اش یعنی «وطن امروز» پی گرفت. روزنامه‌ای که به جرئت می‌توان آن را تندترین تریبون مطبوعاتی اصولگرایان دانست که بارها تیترهای یک آن خبرساز شده و معمولا در کشیدن تیغ نقد بر اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان هیچ خط قرمزی ندارد.


البته او به طور موقت این روزنامه را به دلیل مشکلات مالی و کمبود کاغذ در مرداد سال ۹۸ به تعطیلی درآورد، اما درآبان ماه همان سال مجدد انتشار آن را از سرگرفت. به نظر می‌رسد یکی از مهمترین دلایل این انتشار مجدد انتخابات مجلس و احیانا انتخابات ریاست‌جمهوری برای سال ۱۴۰۰ بود.


براساس گزارشی از خبرگزاری مهر، مهرداد بذرپاش علاوه بر موارد مورد اشاره سابقه ریاست فرهنگسرای خاوران، عضویت در هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف، عضویت در شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور و سابقه عضویت در هیات رییسه فدراسیون‌های تیراندازی، اتومبیلرانی و موتورسواری جمهوری اسلامی ایران را در کارنامه خود دارد. بذرپاش از جمله چهره‌های مهم جوانان اصولگراست و مدت‌هاست که از او به عنوان یکی از نامزدهای اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده یاد می‌شود. 

انتخاب علیرضا زاکانی برای ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس

خبر دیگر امروز مجلس انتخاب علیرضا زاکانی بر مدیریت مرکز پژوهش‎های مجلس است. از زاکانی به عنوان یکی از گزینه‌های اصولگرایان برای ریاست مجلس یاد می‌شد که البته هیچ گاه نامزد نشد و به نظر توافقی که میان جبهه پایداری و حامیان قالیباف صورت گرفت، از رقابت برای این سمت خودداری کرد. نام زاکانی از آن پس بیش از دیگران برای ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس شنیده می‌شد تا در نهایت دیروز او با رای هیئت رئیسه مجلس که هیئت امنای مرکز پژوهش‌ها هم هست، به ریاست این مرکز رسید تا یکی دیگر از چهره‌های اصولگرایان تندرو کنترل یکی از مهم‌ترین نهادهای قوه مقننه را به دست بگیرد. 

 

مشی سیاسی بذرپاش و زاکانی

مهرداد بذرپاش و علیرضا زاکانی دارای یک مشی سیاسی هستند و از یک اردوگاه وارد دیوان محاسبات و مرکزپژوهش‌ها شدند. آنان به لحاظ سیاسی نزدیک به جبهه پایداری هستند و به نظر انتخاب آن‌ها را باید در چارچوب توافق کلی اصولگرایان برای ریاست قوه مقننه ارزیابی کرد. 


از سوی دیگر هر دو از گزینه‌های همیشه آماده برای انتخابات ریاست جمهوری به حساب می‌آیند و در تمام گمانه‌زنی‌ها نام‌شان برای انتخابات سال آینده ریاست جمهوری مطرح است. بذرپاش در انتخابات سال ۹۲ و زاکانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ برای ثبت نام جهت کاندیداتوری به وزارت کشور رفتند، ولی هر دو انصراف دادند.


محمد مهاجری، فعال رسانه‌ایی اصولگرا پس از انتخاب بذرپاش به عنوان رئیس دیوان محاسبات در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «با انتخاب شبهه ناک آقای مهرداد بذرپاش به ریاست دیوان محاسبات، شان مجلس یازدهم بازهم پایین‌تر آمد. مبارک باد سهم پایداریچی ها!
منتظریم با سهم دادن به زاکانی در انتصاب وی به ریاست مرکز پژوهش‌ها یک گام بلند دیگر برای تنزل جایگاه مجلس برداشته شود.
چه می‌کنه این قالیباف!»

نکته بسیار مهم آن است که به نظر طیف تندرو اصولگرایان و جبهه پایداری که در انتخابات ریاست مجلس حاضر به ائتلاف با قالیباف و کوتاه آمدن از موضع خود شدند، حالا هر چه بیشتر کرسی‌های مهم مجلس را از آن خود می‌کنند و همین امر به خوبی ترکیب سیاسی بهارستان را بیش از پیش بازتاب می‌دهد. ترکیبی که به نظر  در آن هژمونی از آن اصولگرایان تندروست.

بسیار زود است که بتوان در مورد مدیریت بذرپاش و زاکانی بر این دو نهاد مهم قوه مقننه قضاوتی کرد. اما قدر مسلم این است که این دو از منتقدان سرسخت دولت حسن روحانی هستند و دولت با انتخاب این دو برای ریاست این نهادها، با مشکلات بیشتری در تعامل با مجلس مواجه خواهد شد. این هر دو از نامزدهای بالقوه اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده هم هستند و بدیهی است که می‌کوشند کارنامه خود را در این سمت‌ها پربارتر کنند!