تاریخ : 1399,چهارشنبه 08 مرداد15:10
کد خبر : 76636 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

«شفافیت» اصل حیاتی و اسلامی فراموش شده


«شفافیت»  اصل حیاتی و اسلامی فراموش شده

متأسفانه با نادیده انگاری آرمان‌های سعادت‌بخش انقلاب اسلامی ۵۷ و خون مقدس شهیدان و ایثارگری (امت) ملت، و رهنمودهای عالمانه‌ی امام امت و رهبری، نه فقط دولتیون و نمایندگان مجلس، بلکه...

محمدرضا سابقی

فاش نیوز - بی شک «شفافیت» یک اصل بسیار مهم و حیاتی و اسلامی است که دولت و مجلس و حتی عدلیه کمابیش و در بعضی موارد خیلی از آن دور شده است.

بسم الله الرحمن الرحیم

وَإِذَا جَاءَکَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِآیَاتِنَا فَقُلْ سَلَامٌ عَلَیْکُمْ کَتَبَ رَبُّکُمْ عَلَىٰ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنکُمْ سُوءًا بِجَهَالَةٍ ثُمَّ تَابَ مِن بَعْدِهِ وَأَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ

این آیات هشدار دهنده‌ی الهی، برای این نازل شده است که ما بدانیم راه و روش مجرمین واقعی چگونه است. خداوند بسیار مهربان است و اهل عذاب کردن نیست. حال اگر مردم مجرم عامدا" و با پررویی به توجیه گناهان خود ادامه دهند و حتی گناه خود را ثواب محض نمایش دهند و یا آن را کوچک جلوه دهند و به هشدارها وقعی ننهند، خداوند قهار بی‌خیال و خواب نیست و نسبت به رفتار بنده‌ی لجباز و ظالم واکنش دارد و عذاب نازل می‌شود. عذابی که خداوند می‌فرستد معمولاً چند نوع است:

1- از بالای سر: مانند صاعقه، ملخ، سقوط سنگ آسمانی، سیل، بارش‌های مضر، خشکسالی و بیماری و ...

2- از زیر پا: مانند زلزله، کم شدن آب و منابع زیرزمینی، آتشفشان، آفت‌ها و کم بهره شدن محصولات کشاورزی و...

3- تخریب اتحاد و همدلی و گسترش تفرقه و دشمنی بین مردم و... و دور کردن آنان از معاشرت: 

در صورت نزول این عذاب‌ها جامعه دچار فروپاشی خواهد شد و از رشد و بالندگی و پیشرفت خبری نخواهدبود و محل دعوا و .. می شود!  به جای همکاری و همدلی، هرکسی برادر و هم وطن خود را دشمن و باعث مرض خود می‌پندارد. عوام‌الناس متوجه نمی‌شوند که این تفرقه چطور پدیدار می‌شود و اگر ابتلا به رنج و عذاب باشد، درنمی‌یابند که عذاب الهی است!

4- چشاندن شرارت بعضى از مسئولان نالایق و حتی فاسق به مردم و یا در خطر قرار دادن مردم توسط بعضى مردم دیگر؛ مانند دزدی، قتل، اغتشاش، کم فروشی و گران‌فروشی و تسلط مالکان و سرمایه‌داران بر ضعفا و فقیران.

آخرین حد عذاب همین‌هاست و جامعه در اثر عذاب الهی تبدیل به جنگل می‌شود؛ جنگلی که هر کسی که بخواهد می‌تواند دیگری را بیازارد و ازهم بدرد!

این است معنی آیه:

عَذَابًا مِّن فَوْقِکُمْ أَوْ مِن تَحْتِ أَرْجُلِکُمْ أَوْ یَلْبِسَکُمْ شِیَعًا وَیُذِیقَ بَعْضَکُم بَأْسَ بَعْضٍ/.

بی‌شک «شفافیت» یک اصل بسیار مهم و حیاتی و اسلامی است که دولت و مجلس و حتی عدلیه کمابیش و در بعضی موارد خیلی از آن دور شده است. این حد از رانت خواری اطلاعاتی و مالی عده‌ای در داخل کشور و تکتازی آنان با اموال بیت‌المال و حتی انفال، فقط با کشورهای عقب افتاده و.. قابل مقایسه است.

متأسفانه با نادیده انگاری آرمان‌های سعادت‌بخش انقلاب اسلامی ۵۷ و خون مقدس شهیدان و ایثارگری (امت) ملت، و رهنمودهای عالمانه‌ی امام امت و رهبری، نه فقط دولتیون و نمایندگان مجلس، بلکه اکثریت نهادها و ارگان‌های دولتی و غیر دولتی شفاف و پاسخگو نیستند. اما فراموش نکنیم که مهمتر از شفافیت، صلاحیت و تعهد است. بلا تشبیه جهت تنویر افکار شما عرض می‌کنم مثلا" اگر معاویه را سلطان مملکتی قرار دهی و از او بخواهی شفافیت به‌خرج دهد، حتی نهادهای نظارتی متعدد عریض و طویلی هم برای نظارت برای او طراحی کنی، باز ابایزید! پلیدی‌اش را با حیله‌های پیچیده به‌کار خواهد گرفت و مانند ماهی لیز خواهد خورد. و بدانیم بررسی کارهای منافقان جبار کاری بسیار سخت و تخصصی است.

.. اما اگر امیرالمومنین، حضرت امام علی علیه‌السلام خلیفه‌ی پیامبراکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم باشد، نه‌تنها خودشان مقدس و زلال عمل می‌فرمایند، بلکه اصحابش هم به‌علت نظارت مولای متقیان، شفاف و پاکیزه عمل خواهندکرد و مولی‌الموحدین(ع) همانند پیامبراکرم(ص)، همه مردم را نسبت به اتفاقات اطرافشان حساس و متعهد می‌کنند، و بلکه خودشان نیز افراد و نهادهایی را برای نظارت کامل بر استیفای حقوق امت طراحی کرده و علم و پرچم مبارزه با فساد و تکاثر و بی عدالتی و هرگونه ظلمی را قاطعانه برخواهند افراشت.

 

وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَیُطِیعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَٰئِکَ سَیَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ

مردان و زنان باایمان، ولیّ و دوست و یاور یکدیگرند؛ به کارهای درست و معروف دستور می‌دهند و جلو بدی‌ها و منکرات می‌ایستند و نماز را برپا می‌دارند و نه‌تنها به حق کسی تجاوز نمی‌کنند، بلکه از مال خودشان نیز به مردم انفاق می‌کنند و زکات می‌پردازند و خدا و رسولش را اطاعت می‌کنند، نه از مستکبرین داخلی و خارجی؛ یعنی مطیع آمریکا و انگلیس و قدرت‌های شرق و غرب نیستند و به‌زودی خدا اوضاعشان را دگرگون می‌کند و آنان را مورد رحمت خویش قرارمی‌دهد؛ زیرا خداوند با عزت و اقتدار و حکیم و دوراندیش است.

الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُم مِّن بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمُنکَرِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَیَقْبِضُونَ أَیْدِیَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِیَهُمْ إِنَّ الْمُنَافِقِینَ هُمُ الْفَاسِقُونَ

(مردان و زنان منافق، همه از یکدیگرند. با هزار حیله و با ظواهر خوب، امر به منکر و نهی از معروف می‌کنند و دست‌هایشان را از اعطای حق مردم و انفاق و بخشش می‌بندند؛ خدا را فراموش کردند، و خدا نیز آنها را فراموش کرد؛ به یقین، مهمترین افراد فاسق و گناهکار، همین منافقانی هستند که ظاهری خوب و مذهبی دارند).

والسلام علی من اتبع‌الهدیپ

محمدرضا سابقی