تاریخ : 1399,سه شنبه 07 مرداد14:35
کد خبر : 76650 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

کووید نوزده، قِیمه و قمه!


کووید نوزده، قِیمه و قمه!

نام حسین علیه السّلام و ماجرای شهادت او همانند نفس کشیدن، برای حفظ حیات اسلام ناب، همواره باید تکرار شود...

محمدرضا سابقی
فاش نیوز - همان گونه که برای ادامه زندگی تکرار نفس کشیدن، ضروری است، و اگر متوقّف شود موجب مرگ است؛ نام حسین علیه السّلام و ماجرای شهادت او همانند نفس کشیدن، برای حفظ حیات اسلام ناب، همواره باید تکرار شود و اگر در این باره هزاران کتاب نوشته گردد، باز اندک است.

حسین علیه السّلام و ماجرای کربلای او دریایی است که به اقیانوس ابدیّت پیوسته است، آن گونه که هرگز خشکی به آن راه ندارد و باید همواره از این دریای بیکران، باران رحمت بر صفحه روح و جان انسان ها ببارد تا در نتیجه اش مزرعه دل های آدمیت با نشاط و خرّم شده و به ثمر نشینند. اگر این باران متوقّف شود، مزرعه دل های بشریت می‌خشکد، و همچون بیابانی خشک، بدون هر گونه تحوّل و رشد و نشاط خواهد شد.

البته باید باب واقعی حسین شناسی در کنار اسلام شناسی و شرایط دیگر در جان ها و دل ها باز و فراهم شود تا باران باطراوت و دریای عظیم وجود حسین علیه السّلام در باغستان دل لاله رویاند، وگرنه از شوره زار جز خار و خس، چیز دیگری نمی‌روید.

امام حسین علیه السّلام به جهان آمده تا همیشه بماند و چرخ های جریان طاغوت زدایی را همواره در همه جا به حرکت درآورد. او با نهضت خونینش آمده تا انوار اسلام ناب پیامبر صلی اللَّه علیه و آله و سلم و علی علیه السّلام را در دل‌ها روشن کند، و قلب‌ها را همیشه گرم و نورانی نگه دارد.

در صد و پنجاه سال اخیر با نهایت تاسف چندین امام حسین برای خودمان ساخته ایم! 

 حسینِ مناسکی، حسین قاجاری، حسین اسیر در گفتمان اشک و آه، حسینِ به دنبال ایجاد حکومت اسلامی، حسینِ ضد امپریالیسم، حسینِ آماده مذاکره با عمر سعد! (تعبیر رئیس جمهوری در مذاکرات برجام) حسینِ انقلابی!، حسینی که برای نجات جان خود و خانواده اش به سمت مکه و سپس کوفه حرکت کرد. حسینِ  قتیل العبرات، حسینی که ماهواره ها و رسانه ها با جهت گیری سیاسی‌شان برایمان ساختند، حسینِ عرفانی که فقط آرزوی شهادت داشت و حسین به مثابه مسیح ! (پاک کننده ی گناهان مسلمانان) و حتی شاید حسینِ آماده برای استفاده در بسیاری برنامه های صدا و سیما و حسینی برای برپاکردن هیئت های عجیب و غریب با امام حسین(ع) فرزند حضرت زهرای اطهر(س)..

و هم اینک کرونا و عزاداری محرم نیز تبدیل به چالشی بزرگ برای زیست عده ای از دینداران شده است و توصیه رئیس جمهور به برگزاری محرم پر شور در شرایط فعلی دوگانه های عقل و دین را پررنگ تر کرده و حالا دوگانه سازی ها در «جامعه ی رسمی» و «جامعه های غیر رسمی و مردمی» بسیار پیچیده تر شده است.

و ما در دو اَبَر دوگانه ی «عاشورای فریز شده در تاریخ» و در زمانه ی اعوجاج های نظری و وضعیت داخلی و جهانیِ «یخروجون من دین الله افواجا» و شیوع روز افزون مبتلایان به ویروس کووید نوزده واقعا" باید چه کنیم؟!

 مردم ایران و همه ظلم ستیزان جهان از فرق سر تا نوک پا غرق در محبت امام حسین علیه‌السلام هستند؛ شیعه و سنی، مسلمان و غیر مسلمان هم ندارد. آن‌ها عاشق قرآن و امام حسین هستند و تعدادی قابل توجه از مردم با سوگواری عبرت آموز و روضه، خو کرده‌اند و با هیئت ها اُنس دارند و شاید گروهی کثیر از مردمان برای شرکت در هیئت و سوگواری، خود را به آب و آتش بزنند و هر تهدیدی را به جان بخرند و هر هزینه‌ای را بپردازند؛ امّا ممکن است عواقب دستور و اصرار شما به برگزاری آئین‌های سوگواری معنای دیگری برایشان در آینده رقم بزند!!

وزیرتان در رسانه ملی می‌گفت از هر پنج نفری که در ایران فوت می‌کنند، یک نفرشان بر اثر ابتلا به کرونا می‌میرد! دستورِ شما می‌تواند فراگیری کرونا را چند برابر کند و خدای ناکرده دین را بیش از پیش در برابر علوم تجربی ناقص بشر قرار دهد و باعث سوء‌‌استفاده شده و ممکن است آینده‌ی حضور دین الهی را در عرصه‌ی عمومی تهدید کند.

و آیا بهتر نیست به سیره نورانی پیامبراکرم(ص) و منش جاودانه و الهی امیرمومنان(ع) و سیدالشهدا(ع) عمل نمائیم و کلام مقدس خداوند بر محوریت عقل و تفکر را فرمان ببریم. به مردم در معرض خطر توصیه شود که در خانه ها عزاداری حسینی نمایند و مراعات زیادی بکنند. بقیه هم با تمام رعایت نکات بهداشتی، فاصله ها، نرفتن در محل بدون تردد هوا و رعایت نکات ضد کرونایی در خوردن نذری های عزیز حسینی، در عزاداری ها با حداکثر رعایت مشارکت کنند.

والله اعلم

محمدرضا سابقی