تاریخ : 1399,شنبه 11 مرداد11:54
کد خبر : 76718 - سرویس خبری : مسائل و مشکلات ایثارگران

اوحدی:از اختلاس در بنیاد شهید بی خبرم



آزادی سهام بانک دی 600 هزار ایثارگر از هفته آینده/از اختلاس در بنیاد شهید بی خبرم

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگان گفت: من از اختلاس در بنیادشهید خبری ندارم. بنا به دلایلی موضوع این ماجرا چندین سال پیش مطرح شد و طرح تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در مجلس دهم پیگیری شد.

سعید اوحدی معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در برنامه تهران 20 به سوالاتی از جامعه ایثارگری پاسخ داد. وی با اشاره به سهام 600 هزار نفر از ایثارگران که 12 سال است در بانک دی بلوکه شده گفت: متاسفانه به دلیل برداشت غلط در حوزه مالی بنیاد این سهام به مدت 12 سال در این بانک قرار داشته و ایثارگران نیز هیچ اختیاری نسبت به آن نداشتند اما با یک سری تمهیدات تصمیم گرفتیم این سهام را آزاد کنیم و خبر خوش آن است که از هفته آینده این سهام ها آزاد می شود. البته از عزیزان ایثارگر می خواهم که برای آزاد کردن و فروش آن عجله نکنند زیرا اقدامات جدیدی در حوزه بانک دی انجام شده است و قیمت سهام بالا خواهد رفت.

وی با اشاره به پرداخت معوقات ایثارگران گفت: برخی از خانواده‌های ایثارگر، مطالباتی را از سال 91 دارند که مربوط به ماده 38 قانون جامع خدمات ایثارگری است. معوقات ایثارگران حق طبیعی آنان است. متاسفانه حقوق خانواده شهدا در سال 94 به روز پرداخت نشده است. از هفته هفته دومی که وارد بنیاد شهید شده‌ام این موضوع را پیگیری کردم. موضوع در هیئت دولت مطرح شد و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در زمینه حقوق خانواده شهدا رئیس ‌جمهور مصوبه خوبی در هیئت دولت دادند که همه معوقات باید تا پایان سال پرداخت شود.

معتون رئیس جمهور اظهار داشت: ما کلیه معوقات از سال 91 را با تأخیر پرداخت کردیم به همراه پاداش پایان خدمت ایثارگران. فقط بخشی از ذخیره مرخصی باقی مانده که آن هم به زودی پرداخت می‌شود. مشکلاتی در حوزه آموزش و درمان داریم. از سال 93 بنیاد شهید بدهی‌هایی به جامعه دانشگاهی و علمی داشته است. خوشبختانه آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت که هفت هزار میلیارد تومان بدهی بنیاد شهید را طی ماه های آینده پرداخت خواهد کرد تا بتوانیم از این شرایط بدهی های مالی خارج شویم و امیدواریم طی یکی دو ماه آینده این مشکلات حل شود.

اوحدی درباره شفاف سازی فعالیت های اقتصادی بنیاد شهید گفت: از روزی که وارد بنیاد شهید شدم در دو موضوع انضباط مالی و انضباط اداری تاکید زیادی داشتم. به خوبی می‌دانیم که تا سال 83 مجموعه بنیاد شهید فقط متعلق به رسیدگی به خانواده شهدا بود اما بعد از آن با بنیاد جانبازان و ستاد آزادگان ادغام شد. این سه مجموعه به طور طبیعی دارای مجموعه های اقتصادی بودند که باید اداره می شد. نگاه ما این بود که حقوق فرزندان شهدا در این مجموعهها جریان دارد و باید با دقت با آنها برخورد کرد.

وی افزود: بانک دی، سازمان اقتصادی کوثر و مجموعه سازمان املاکی کوثر سازمان‌های اقتصادی متعلق به بنیاد شهید است. برای اینکه روند کار این سازمان های اقتصادی به خوبی پیش برود کارگروه نخبگان اقتصادی کشور را به عنوان شورای راهبری اقتصادی بنیاد شهید در نظر گرفتیم تا این سازمان‌ها را راهبری کرده و به صورت شفاف گزارش آن را به ما اعلام کنند.

رئیس بنیاد شهید با اشاره به سایر کارگروه های تشکیل شده در دروان ریاستش بر بنیاد گفت: در حوزه انضباط اداری هم در 4 موضوع فرهنگی، درمان، مسکن و اشتغال کارگروه‌هایی ایجاد کردیم. کارگروه فرهنگی، کارگروه درمان، کارگروه مسکن و کارگروه اشتغال تشکیل شده است. یکی از مشکلات اصلی ما در بنیاد شهید و جامعه ایثارگری مسئله اشتغال خانواده ایثارگران است. باید 25 درصد سهمیه استخدامی کشور متعلق به ایثارگران باشد.

اوحدی ادامه داد: ماده 48 قانون می گوید اگر ایثارگری شاغل بود بعد از بازنشستگی، فرزندش می تواند شاغل همان سازمان شود که در سال 91 این قانون لغو شد. اما تبصره ای وجود دارد که می‌گوید یک فرزند ایثارگر دیگر می تواند جایگزین این فرد ایثاگری شود که بازنشسته شده است. ما به دنبال احیای این تبصره هستیم. با کمک فراکسیون ایثارگران که 107 نماینده در آن فعال هستند به دنبال پیگیری حل مشکل اشتغال ایثارگران خواهیم بود.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره ماجرای قدیمی اختلاس در بنیاد شهید گفت: من از اختلاس در بنیادشهید خبری ندارم. بنا به دلایلی موضوع این ماجرا چندین سال پیش مطرح شد و طرح تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در مجلس دهم مصوب شده و کارگروه آن تشکیل شد. این طرح انجام شد اما اینکه به چه نتایجی رسیده اند من اطلاعی ندارم. ضمن اینکه اعتقاد من این است که کار باید در راستای شفاف سازی صورت بگیرد و اگر ما شفاف سازی درستی انجام دهیم، دعای خانواده شهدا به دنبال ما خواهد بود.

وی با اشاره به گزارش املاک بنیاد شهید گفت: سازمان اقتصادی کوثر یا سازمان املاک کوثر بر اساس قانون باید تیر ماه هر سال که پایان سال مالی آنان است، مجمع برگزار کرده و دستورات مالی را به صورت شفاف اعلام کنند.

اوحدی در پاسخ به سوالی در رابطه با بیمه ایثارگران گفت: ما در بیمه دی یک میلیون و 700 هزار ایثارگر تحت پوشش بیمه تکمیلی داریم. در حالی که بودجه امسال 3 هزار و 300 میلیون تومان است اما آقای نوبخت قول مساعد داده است که این مشکل مالی ظرف دو سه هفته آینده برطرف خواهد شد.

رئیس بنیاد شهید درباره مشکل مسکن ایثارگران گفت: وقتی کارگروه مسکن تشکیل شد، ظرفیت های خوبی برای مسکن ایثارگران در نظر گرفته شد. براساس تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت راه امضا شده است تا پایان سال برای 20 هزار مسکن، تمهیداتی در نظر گرفته شده است. من در سفرهای استانی و دیدار چهره به چهره با ایثارگران مشکلات مسکن را جویا شده و تلاش برای برطرف کردن آن ادامه خواهد داشت. امیدوارم بر اساس مصوبه مسکن تا پایان دولت دوازدهم زمینه ساخت 30 هزار مسکن فراهم شود.

وی افزود: وام مسکن ایثارگران نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است و ایجاد 30 هزار مسکن برای ایثارگران به کمک حل مشکل عمده این مسکن خواهد آمد. 100 هزار فقره وام مسکن و 50 هزار فقره برای ساخت آن در نظر گرفته شده است. 5 هزار زمین برای تامین مسکن در استان کرمانشاه تامین شده و در استان خراسان جنوبی نیز مشکل مسکن را به صورت صد درصدی حل کرده ایم.

اوحدی با اشاره به مسئله حقوق جانبازان گفت بنیادشهید مسئولیت پرداخت حقوق جانبازان تحت پوشش بنیاد شهید را دارد جانبازان تحت پوشش نیروهای مسلح باید حقوق و خدمات خود را از آنان بگیرند. برخی به ما انتقادی برای افزایش حقوق جانبازان دارند که باید بگویم ضوابطی در کشور حاکم است که ما باید حقوق جانبازان را بر اساس این ضوابط قانونی ارائه دهیم و خارج از آن تخلف محسوب می‌شود. نمی‌توانیم با اختیار خود میزان آن را افزایش دهیم.


منبع : tasnimnews خبرگزاری تسنیم