تاریخ : 1399,دوشنبه 13 مرداد14:31
کد خبر : 76778 - سرویس خبری : مقاومت اسلامی

شکار بزرگی که آبروی ارتش آمریکا را در یمن برد+عکس



RQ 20

چه کاربر این پهپاد خاص، ارتش عربستان باشد و چه یگان ویژه ارتش آمریکا؛ در هر دو حالت، ایالات متحده شکست بزرگی را - چه در حالت فروش مستقیم برای ارتقاء توان عربستان و چه ورود مستقیم به جنگ- متحمل شده است

امسال در تقویم مبارزه بی امان ملت یمن با تجاوزات کشورهایی همچون عربستان و امارات، به عنوان سال دفاع هوایی و تلاش برای امن کردن آسمان این کشور اعلام شده است؛ هرچند سعودی ها همچنان تلاش دارند با کشتار مردم بی گناه این کشور، نشان دهند ارزش های حقوق بشر و قوانین بین المللی فقط برای کشورهایی است که اهل رشوه دادن و لابی کردن با نهادهای مربوطه نیستند.

با پیشرفت نظامی یمنی ها و بهره برداری بهتر از سلاح هایی که در سالهای قبل از انقلاب یمن در این کشور وجود داشت، آنها توانسته اند در سالهای اخیر تعداد زیادی از مهاجمین سرنشین دار و بدون سرنشین را در دام دفاع هوایی خود گرفتار کنند. لیستی که در آن از اف ۱۵، تورنادو و آپاچی تا پردیتور و ریپر و پهپادهای چینی و ترکیه ای نیز وجود دارد. اما در روزهای اخیر و در منطقه حَجَّة‌ در شمال غرب یمن و در نزدیکی مرز عربستان که در سالهای اخیر شاهد درگیری های بسیار سنگین بین طرفین جنگ بوده، پهپادی بدست یمنی ها افتاده که به دلایل مختلف می تواند نشانه ای از  یک تغییر مهم در جنگ یمن باشد.

بیشتر بخوانید:

صدای عجز ارتش سعودی از کشف لانچر موشک‌های یمنی به هوا بلند شد/ کلاه سبزهای آمریکایی برای دور جدید دوشیدن وارد می‌شوند +جزییات

شاهکار گرانفروشی دولت آمریکا به گاوهای شیرده منطقه بابت «هزینه تسلیم شدن» / باید پاتریوت و کروز را ۲ تا ۳ برابر قیمت رسمی بخرید! +عکس

بر اساس اعلام منابع یمنی و البته تصاویری که خبر منتشر شده توسط آنها را تایید می کند، یک فروند پرنده بدون سرنشین از مدل RQ-۲۰ Puma در اختیار نیروهای یمنی قرار گرفته است. البته تصاویر منعکس شده از این پهپاد، نشانه ای از برخورد گلوله یا ترکش های موشکی را نشان نمی دهد پس یا یمنی ها با نوعی از سیستم های اخلالگر و جنگ الکترونیک موفق به ساقط کردن این پهپاد شده اند یا پرنده بدون سرنشین مذکور در این منطقه به دلیل فنی یا عوامل دیگر سقوط کرده است که در این صورت نیز موضوع مهمی فاش شده است.

 

پهپاد RQ-۲۰ در اختیار مقاومت یمن

نقطه حدودی کشف و شکار پهپاد در یمن که با نشان قرمز مشخص شده

قبل از چرایی مهم بودن این مسئله بهتر است کمی با پهپاد مورد نظر آشنا شویم. پرنده بدون سرنشین RQ-۲۰ Puma یک نوع پهپاد دست پرتاب ساخت شرکت  AeroVironment در ایالت کالیفرنیای آمریکا است. این پهپاد سبک که با استفاده از باتری فعالیت می کند از سال ۲۰۰۸ میلادی وارد خدمت شده و در زمان پرتاب با دست در حدود ۶ کیلو وزن داشته و طول آن نیز در حدود ۱.۴ متر است. این پهپاد بسته به مدل می توان در مدت زمان مختلفی بین ۲ الی ۵ و نیم ساعت است. برد پروازی آن نیز در بیشترین حالت ۶۰ کیلومتر است.

این پهپاد می تواند به سیستم های شناسایی الکترواپتیکی برای رصد مناطق در شب و روز و شرایط گوناگون آب و هوایی و نشانه گذارهای لیزری مجهز شود. اما نگاهی به کاربران این پهپاد کم کم ما را به سمت مهم بودن کشف این پهپاد در قلمرو مقاومت یمن راهنمایی می کند. در بین کاربران خارجی این پهپاد کشورهایی همچون مصر، بلژیک، استونی، لیتوانی، آلمان و یگان هوادریای نیروی دریایی انگلیس دیده می شوند که هیچ کدام از آنها نقش مستقیم و دخالت بدون واسطه در تجاوز به یمن ندارند. البته کاربر اصلی این پرنده خاص، بخش های مختلف نیروهای مسلح آمریکا از جمله فرماندهی عملیات ویژه این کشور هستند.

پرتاب پهپاد RQ-۲۰ با دست

در اینجا دو فرضیه شکل می گیرد. فرضیه اول این است که پهپاد بدون اعلام رسمی توسط آمریکا به عربستان سعودی فروخته شده باشد. از این موارد در سالهای اخیر در خصوص ارتش های عربی خصوصا عربستان و امارات رویت شده که سیستم های تسلیحاتی خارجی به صورت ناگهانی در میان میدان نبرد یمن به نمایش درآمده و پس از مدتی مشخص شده که از طریق کشورهای سازنده و بدون اعلام رسمی به این کشورها تحویل داده شده است. موشک ضد زره "ری بولت" ساخت کره جنوبی و سیستم پدافند هوایی کوتاه برد زمین پایه میکا ساخت فرانسه از این دست تسلیحات بوده اند.

اما احتمال دوم که در صورت صحت داشتن می تواند مسئله ای مهم و بسیار حساس در خصوص جنگ یمن باشد حضور مستقیم نیروهای ویژه ارتش آمریکا در نبرد مستقیم با مقاومت یمن است. در صورتی که در نقشه، به محل تقریبی کشف این پهپاد نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که حتی با فرض برد نهایی ۶۰ کیلومتر نیز نقطه مورد نظر فاصله بیشتری از مرز عربستان یا آب های ساحلی نزدیک به منطقه دارد لذا هر واحدی که این پهپاد را فعال کرده مشخصا وارد خاک یمن شده است.

در صورتی که این حادثه در منطقه ساحلی رخ می داد، ممکن بود بشود این طور تفسیر کرد که یک شناور آمریکایی با نزدیک شدن به ساحل اقدام به پرتاب این پهپاد کرده اما محل کشف این گزینه را از بین می برد. در عین حال مشخصا یگان های عادی نیروهای مسلح آمریکا، خارج از شرایط یک تهاجم سراسری و پشتیبانی کامل هوایی و توپخانه ای در جایی مثل یمن حضور پیدا نخواهند کرد. در این صورت می توان تصور کرد که نیروهای ویژه ارتش آمریکا در داخل خاک یمن حضور پیدا کرده اند.

در عین حال، دقت به تصاویر به بدست آمده از پهپاد مورد نظر موارد سوال برانگیزی را نشان می دهد. روی بدنه این پهپاد به صورت خیلی بد خط و ناشیانه ای عبارت "الله یحفظک" به معنای خداوند حفظت کند نوشته شده که این عبارت روی بسیاری از جنگ افزارها، خصوصا یگان های پروازی سعودی دیده می شود. روی دم این پهپاد نیز آرم نخل و شمشیر که به نوعی آرم نیروهای مسلح عربستان است باز هم به شکل ناشیانه و دستی کشیده شده که احتمال تعلق نداشتن این پهپاد به ارتش سعودی را تقویت می کند. این مسئله نیز احتمال ورود نیروهای ویژه آمریکا به معرکه را بسیار تقویت خواهد کرد چراکه علی الظاهر آمریکایی ها تلاش کرده اند با این حرکت در صورت از دست دادن پهپاد، توجهات را از خود دور کرده و به سمت عربستان سعودی منحرف کند.

آرم و علائم ارتش سعودی که با خط بد روی پهپاد نقش بسته است

نمونه علائم و شعارها روی بدنه اف ۱۵ سعودی - برای مقایسه با دست خط بالا

مسئله حضور نیروهای ویژه آمریکا به صورت مستقیم در جنگ یمن البته مسئله ای جدید و تازه نیست. در بهار سال ۱۳۹۷ نیز اخباری مبنی بر حضور کلاه سبزهای آمریکایی در یمن منتشر شد که در آن زمان ماموریت نیروهای مورد نظر آموزش، کشف پرتابگرهای متحرک موشکی یمنی به ارتش عربستان اعلام شده بود. در هر صورت اگر این پهپاد واقعا متعلق به ارتش عربستان باشد با توجه سالم بدست آمدن، می تواند گزینه ای مناسب برای محور مقاومت به منظور مطالعه و بررسی بیشتر و کمک به توسعه نسل جدید پرنده های بدون سرنشین باشد و در صورتی نیز که نیروهای ویژه آمریکا به صورت مستقیم وارد نبرد با مقاومت یمن شده باشند، این روز به عنوان یکی از نقاط مهم در تاریخ جنگ یمن دانست چراکه در هر دو حالت، ارتش آمریکا شکست بزرگی را - چه در حالت فروش مستقیم برای ارتقاء توان پهپادی عربستان و چه ورود مستقیم به این جنگ- متحمل شده است.

هر فرضی که درست باشد، باز هم کارنامه ماه های اخیر نشان می دهد دیگر آسمان یمن برای متجاوزان امن نیست و هر لحظه ممکن است یکی از جنگنده ها و هواپیمایی که قصد کشتار مجدد مردم یمن را دارند، به تیر غیب گرفتار شده و در تور سامانه های پدافندی کشور میزبان بیفتند؛ اتفاقی که نشان می دهد سالها حمله و تلاش برای تسلیم کردن مردمی که روی پای خود ایستاده اند، کارنامه ای جز شکست و حقارت برای علاقمندان به تکرار شعار صدام و تسخیر یک هفته ای کشور همسایه شان، به همراه نداشته است.