تاریخ : 1399,یکشنبه 26 مرداد16:20
کد خبر : 76821 - سرویس خبری : اخبار

دیوار کوتاه ایثارگران در پرداخت معوقه‌ها


دیوار کوتاه ایثارگران در پرداخت معوقه‌ها

چرا معوقات خانواده‌ی شهدا و ایثارگران از همه‌ی قوانین کشور استثنا است و دولت‌مردان به خود اجازه می‌دهند دارایی و حقوق حداقلی آنها را به‌راحتی نادیده بگیرند....؟

فاش‌نیوز -  محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در در گفت و گویی از واریز 2 هزار و 200 میلیارد تومان به حساب بنیاد شهید و امور ایثارگران که با آن تا در چند روز آینده بخشی از معوقات خانواده معظم شهدا پرداخت خواهد شد خبر داد که البته به گفته‌ی وی این بدهی در بخش‌های مختلف حدود 7 هزار میلیارد تومان است و تا پایان امسال معوقات ایثارگران تسویه خواهد شد.

این معوقات از سال 1395 تاکنون باقی مانده بود که ظاهرا دولت با میدان‌داری نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌خواهد آن را تسویه کند.

اما سازمان برنامه و بودجه و بنیاد شهید برخلاف شرع و قانون، بدون به‌روزرسانی این معوقات، آنها را به ارزش اسمی 5 سال پیش پرداخت کرده‌اند که معنایی جز نادیده گرفتن حقوق حداقلی خانواده شهدا و ایثارگران ندارد.

درحالیکه به عنوان مثال 100 میلیون تومان در سال 1395 بیش از 100 سکه طلا قدرت خرید داشت، هم اکنون فقط 9 سکه طلا قدرت خرید دارد و 90 درصد ارزش آن از بین رفته است.

علی‌رغم اینکه در همه موارد مشابه مانند مهریه، دیه، ارث، دیون و مانند این‌ها ارزش طلب‌ها به‌روزرسانی می‌شود، اما ظاهرا دیوار کوتاه ایثارگران باعث شده است تا دولت با پرداخت 10 درصد از معوقات، موضوع را مختومه نماید.

فرض کنید اگر کسی در سال 1350 ازدواج کرده و مهریه‌اش 5 هزار تومان بوده، آیا می‌توان امروز نیز گفت که مهریه‌اش 5 هزار تومان است؟

اگر کسی قتلی در سال 1370 مرتکب شده که دیه‌ی وی 2 میلیون تومان بوده است، آیا امروز می‌تواند با همان 2 میلیون تومان دیه‌ی فرد مقتول را پرداخت کند؟

چرا معوقات خانواده‌ی شهدا و ایثارگران از همه‌ی قوانین کشور استثنا است و دولت‌مردان به خود اجازه می‌دهند دارایی و حقوق حداقلی آنها را به‌راحتی نادیده بگیرند؟

در این باره استفتائی از رهبر عالیقدر انقلاب، حضرت امام خامنه‌ای انجام شده است که به روشنی نشان می‌دهد ارزش این معوقات باید به‌روز شود و دولت خلاف شرع و قانون عمل کرده است.

متن استفتای انجام شده و فتوای معظم‌له بدین شرح است:

سوال:

اگر طرف اول از طرف دوم مبلغی ریالی را طلبکار باشد و بدهکار چند سال بعد به‌طوری‌که ارزش ریال کاهش قابل توجه یافته باشد، بخواهد طلب خود را تسویه نماید، آیا باید این تسویه با ارزشگذاری روز انجام شود و یا اینکه به ارزش اسمی سال‌ها قبل انجام شود.

پاسخ:

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته
در فرض سؤال، طلب‌کار می‌تواند طلب خود را با احتساب کاهش ارزش پول مطالبه نماید.
موفق و مؤید باشید.

اما با این وجود دولت و بنیادشهید و امور ایثارگران در اقدام اخیر خود معوقات خانواده‌ی شهدا را با قیمت پنج سال پیش محاسبه و پرداخت می کنند که خلاف فتوای رهبر معظم انقلاب است.