تاریخ : 1399,پنجشنبه 16 مرداد14:54
کد خبر : 76829 - سرویس خبری : مقاومت اسلامی

ضمن تشکر از ایران صورت گرفت

تأکیدنیروهای مسلح عراق بر اخراج کامل آمریکا



سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق ضمن تقدیر چندباره از نقش ایران در مبارزه با داعش در عراق، بر اجرای مصوبه پارلمان این کشور برای «اخراج نظامیان بیگانه» تاکید کرد.
پس از ترور سردار بزرگ سلیمانی و همرزمش ابومهدی المهندس معاون حشد‌الشعبی توسط آمریکا، پارلمان عراق طرح اخراج نظامیان آمریکایی از این کشور را با اکثریت قاطع تصویب کرد. بسیاری از مقامات و سیاستمداران عراقی بر اجرای کامل این طرح تاکید دارند.
خبرگزاری فارس در این باره نوشته، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق نیز در یک گفت‌وگوی تلویزیونی بار دیگر از نقش ایران در مبارزه با داعش در عراق تقدیر کرده و بر اجرای مصوبه پارلمان عراق برای خروج نظامیان بیگانه تاکید کرده است.
«یحیی رسول» گفته: «از جمله تفاهماتی که با نیروهای ائتلاف امضا شد موضوع کاهش حضور نیروهایشان بود. ما قبلا گفته‌ایم و حالا برای بار دوم تکرار می‌کنیم که حتی در نبردهای آزاد‌سازی هم هنگامی که نیروهای مشترک عراق ورود کردند و ارتش، الحشد‌الشعبی، وزارت کشور، سازمان مبارزه با تروریسم و نیروهای واکنش سریع و حتی فرزندان عشایر و همه دستگاه‌ها خون‌ها دادند و رشادت‌های زیادی نشان دادند و ما اراضی عراق را آزاد کردیم، نیازی به هیچ نظامی خارجی نداشتیم که در کنار ما بجنگد و الان هم اصلا به هیچ نظامی خارجی نیازی نداریم که در کنار ما با مابقی عناصر داعش مبارزه کند. ما خودمان قدرت داریم و نیروهایمان ما توان این کار را دارند».
وی افزود: «دولت به ساختن توانمندی هوایی، زمینی و دریایی و همه توانمندی خود ادامه می‌دهد، البته ممکن است که یک هماهنگی میان ما و ائتلاف ناتو و برخی کشورها در موضوع آموزش نیروها باشد زیرا همه کشورهای دنیا تفاهماتی برای آموزش نیرو با کشورهای متعددی اعم از همسایگان یا دیگر کشورها دارند، اما مهم این است که نیروهای مسلح و نهادهای آموزشی آن قدرت خود را با مدرن‌ترین ابزارهای آموزشی و تجهیز و تسلیح ارتقا دهند و معتقدم این کار برای نیروهای مسلح عراق مهم است تا قدرت خود را کامل کند از همین رو این عقب‌نشینی‌های نظامیان خارجی ادامه خواهد داشت».
سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق مرحله بعدی عقب‌نشینی نظامیان آمریکایی از پایگاه‌هایشان در عراق را «خروج از پایگاه التاجی در شمال بغداد و چند پایگاه دیگر» عنوان
کرد.
او درباره «تصمیم الزام آور پارلمان برای پایان دادن به حضور آمریکا و دیگر کشورهای خارجی در خاک عراق» گفت: «ائتلاف بین‌المللی با تصمیم دولت و موافقت پارلمان به عراق آمد و هنگامی که از آن خواسته می‌شود که خارج شود مطمئنا باید این کار از طریق پارلمان عراق انجام شود».
رسول همچنین درباره نقش ایران در مبارزه با داعش در عراق اینطور موضع گرفت: «ما همه کسانی را که در کنارمان بودند فراموش نمی‌کنیم از جمله آنها جمهوری اسلامی ایران که از همان ابتدای ورود داعش و رسیدن آن به اطراف شهر بغداد به کمک عراق آمدند».