تاریخ : 1399,جمعه 17 مرداد21:56
کد خبر : 76849 - سرویس خبری : اخبار

حل معضلات اجتماعی در گرو قلم خبرنگاران



۱۷ مرداد ماه هر سال روزی است که به نام خبرنگاران نام‌گذاری شده است؛ فرا رسیدن این روز بهانه‌ای است تا به دغدغه‌های این قشر تأثیرگذار جامعه بپردازیم که اگر نبود قلم این افراد، بسیاری از مشکلات مردم اصلاً به گوش مسئولان نمی‌رسید.

احسان یعقوبی؛ همه ساله با فرا رسیدن ۱۷ مرداد، موجی از پیام‌های تبریک از سوی مسئولان و مدیران به خبرنگاران و اهالی رسانه بابت روز خبرنگار سرازیر می‌شود و اغلب آن‌ها در این روز که برای پاسداشت مقام شهید محمود صارمی نام‌گذاری شده است، حتی به ظاهر هم که شده از خبرنگارانی که رسالت اصلی آن‌ها بیان مشکلات مردم و قدم برداشتن در این راه است، قدردانی می‌کنند. اما این تقدیر و تشکر از فردای روز خبرنگار به فراموشی سپرده می‌شود و درحقیقت برخی از مسئولان متوجه شده‌اند که تأثیر رسانه و قلم خبرنگاران در جامعه، از هر موضوع دیگری بالاتر است.

شاید به همین دلیل باشد که مسئولان حداقل در روز خبرنگار هوای این قشر از جامعه را دارند، ولی همین مسئولان و برخی سازمان‌ها تا با گزارش و یادداشتی انتقادی از سوی خبرنگاران مواجه می‌شوند، این اقدام را تاب نیاورده و بعضاً نیز با پرونده‌سازی از خبرنگار مربوطه شکایت می‌کنند!

بنابراین نبود امنیت شغلی، نداشتن پشتوانه، حقوق پایین، نداشتن بیمه محکم و... تنها برخی از مشکلاتی است که جامعه خبرنگاری را اذیت می‌کند و با اینکه این شغل جزو مشاغل سخت کشور محسوب می‌شود، اما نسبت به سایر مشاغل سخت، از جایگاه مناسبی برخوردار نیست. این درحالی است که خبرنگاران با مهارت، دانش، تعهد، دقت، درست‌نویسی و از همه مهم‌تر صداقت، در تلاش هستند تا حرف‌ها، مشکلات و دغدغه‌های مردم را به گوش مسئولان برسانند و شکل کار خبرنگاران به نوعی است که قلم آن‌ها می‌تواند سرنوشت یک کشور را تغییر دهد، لذا توجه به این قشر نه تنها به نفع مسئولان خواهد بود، بلکه موجب حرکت سریع کشور در مسیری که بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران در زمینه عدالت اجتماعی، حقوق شهروندی، مسائل فرهنگی و اقتصادی و. برنامه‌ریزی کرده بود، خواهد شد.

نوع فعالیت اهالی رسانه، به‌گونه‌ای است که علاوه بر بیان مشکلات مردم، موجب آگاهی‌بخشی آن‌ها نیز می‌شوند و بعضاً مشاهده شده که در زمان‌های مختلف، برخی از خبرنگاران واقعی که تنها دغدغه آن‌ها حل مشکلات مردم است، ضرر‌های بسیاری را چه جانی و چه مالی به خود دیده‌اند. منظور از خبرنگاران واقعی، افرادی هستند که تحت تأثیر هیچ جریان و جناحی قرار نمی‌گیرند و تنها به رسالت اصلی خود عمل می‌کنند؛ و الا که خبرنگار شدن آن‌چنان هم که برخی فکر می‌کنند، سخت نیست. چراکه هر فردی می‌تواند با راه‌اندازی کانال در شبکه‌های مختلف اجتماعی و کپی کردن اخبار از رسانه‌های مختلف در امر خبررسانی فعالیت کند. اما خبرنگار واقعی کسی است که قلمش نوعی تحول و جریان را به نفع مردم در جامعه به راه بیاندازد. به همین دلیل است که حمایت از خبرنگاران واقعی امری ضروری است که باید مدنظر مسئولان مربوطه قرار بگیرد.

البته که در جامعه امروزی رسانه‌ای به‌عنوان رسانه بی‌طرف یا وجود ندارد و اگر هم که وجود داشته باشد، بین آحاد مردم شناخته شده نیست و همین موضوع موجب شده تا خبرنگاران علی‌رغم میل باطنی‌شان، نتوانند به رسالت اصلی خود عمل کنند. این موضوع را درحال حاضر که قوه قضائیه بحث مبارزه با فساد را به‌طور جدی در دستور کار خود قرار داده است، می‌توان مشاهده کرد. به‌طوری که رسانه‌ها با توجه به نزدیکی به جناح و جریانی که دارند، اقدام به انتشار اخبار با موضوع فساد اقتصادی می‌کنند و اگر فساد رخ داده از سوی یک فرد نزدیک به جناح آن‌ها باشد، نه تنها از نشر مطالب و اسناد تخلف امتناع می‌کنند، بلکه در تلاش هستند تا با انتشار مطالبی دیگر، فرد مورد نظر را از اتهامات وارده حداقل در اذهان عمومی تبرئه کنند. این موضوع را در تمام حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... شاهد هستیم، لذا یکی دیگر از عواملی که مانعی برای خبرنگاران برای انجام رسالت خود بر مبنای صداقت است، مسئولان رسانه‌ها هستند.

نوع کار خبرنگاران به‌گونه‌ای است که حتی در مواقع بحرانی مانند سیل، زلزله و حوادث مختلف دیگر نیز در میدان حاضر شده و با تلاش و پویایی، فقط به‌دنبال آگاه کردن مردم از اخبار صحیح هستند و مسئولان باید متوجه باشند که در نبود خبرنگاران متعهد در داخل کشور، دشمنان قسم خورده نظام جمهوری اسلامی ایران که اتفاقاً به‌خوبی از تأثیر رسانه بر مردم آگاه هستند، به‌راحتی می‌توانند به اهداف شوم خود در زمینه‌های مختلف برسند.

قطعاً نوشتن مطلب با موضوع روز خبرنگار در یک یادداشت و دلنوشته نمی‌گنجد، اما مسئولان نه تنها در روز خبرنگار بلکه باید در تمام طول سال از خبرنگاران حمایت کنند، تا این عزیزان بدون دغدغه و با داشتن پشتوانه واقعی، بتوانند به رسالت خبرنگاری خود، که همان بیان مطالب رخ داده در کشور است پرداخته و در تمام مراحل کاری امر صداقت را اولویت اصلی خود قرار دهند.

انتهای پیام/