تاریخ : 1399,یکشنبه 19 مرداد12:34
کد خبر : 76871 - سرویس خبری : فرهنگ و هنر

کار متفاوت جهادگران امام حسنی برای عید غدیر



«همه شادیم در بهترین روز خدا»؛ کار متفاوت جهادگران امام حسنی برای عید غدیر+عکس و فیلم

حلقه مفقوده طرح‌های خیرانه بسیاری از مؤسسات، حرکت‌های عمیق فرهنگی با پشتوانه دغدغه‌مندان عرصه فرهنگ است. امسال اتاق فکر جهادگران جمعیت مردمی امام حسنی‌ها طرح و ایده جدیدی را به مرحله اجرا درآورده است.

در روزهایی که همه با اضطراب و نگرانی فقط اخبار مربوط به کرونا را رصد می‌کنند، آمار جان‌باختگان را برای یکدیگر بازگو و لابه‌لای اخبار دنبال خبری از کشف واکسن آن می‌گردند، هنوز تعداد زیادی از جوانان خوش‌ذوق این دیار به دنبال راهی برای خوب کردن حال مردم هستند. جوانانی که در کنار تمام دغدغه‌های شخصی خود، دغدغه مردم دارند و درد افراد بی‌بضاعت را درد خود می‌دانند. در روزهایی که کمتر کسی سراغی از مناسبت‌های تقویمی می‌گیرد و از نزدیک شدن به بزرگترین عید شیعیان یعنی عید غدیر خم اطلاعی ندارد، جوانان جهادگر جمعیت مردمی امام حسنی‌ها عزم خود را جزم کرده‌اند تا برنامه جشن‌های جهادی غدیر را با انگیزه‌تر از سال‌های گذشته برگزار کنند.

عجله نکنید! این جشن‌ها هیج ربطی به اجتماعات مردمی و خطر شیوع کرونا ندارد. برای شاد بودن در روز عید غدیر و جشن گرفتن این روز فقط نیاز به یک عزم جهادی است با عقبه فکری فرهنگی که همگی در توان آنان است. نیروهای فرهنگی و جهادی با یک کار کارشناسی شده و برنامه‌ریزی دقیق، امسال می‌خواهند جشن غدیر را در همین روزهای نگرانی و خانه نشینی خاطره‌انگیز کنند.

گروه‌های جهادی ,

خیلی از گروه‌های جهادی، خیریه‌ها و هیأت‌ها هر سال عید غدیر که می‌شود همانند بسیاری از مناسبت‌های سال مثل ایام محرم و ماه رمضان بسته ارزاقی برای محرومان تهیه کرده و در کنار اطعام نیازمندان، راهی خانه نیازمندان می‌کنند. اما حلقه مفقوده این طرح‌های خیرانه، حرکت‌های عمیق فرهنگی با پشتوانه دغدغه‌مندان عرصه فرهنگ است. امسال اتاق فکر جهادگران جمعیت مردمی امام حسنی‌ها طرح و ایده جدیدی را به مرحله اجرا درآورده است. و آن بسته فرهنگی کاردستی عید غدیر با محوریت کودک و نوجوان است. در این بسته‌ها تکه‌های ساخت پرچم و ریسه عید غدیر تعبیه شده است و فرزند خانواده با استفاده از شابلون روی پارچه پرچم عید را نقاشی کرده و از آن برای تزئین خانه استفاده می‌کنند. این کار علاوه بر اینکه مشارکت بچه‌ها را در ترویج شادی عید بیشتر می‌کند، در خاطر آن‌ها شیرینی یک جشن را ماندگار خواهد کرد.

گروه‌های جهادی ,

مصطفی عباسی دبیر جمعیت امام حسنی‌ها در این باره در گفتگو با تسنیم می‌گوید: در راستای ترویج جشن خانگی و مشارکت فرزندان بسته کاردستی را طراحی کردیم  اقلام شادی‌آور مثل بادکنک و فشفه هم به این بسته اضافه کرده‌ایم تا بچه‌ها ذوق عید را داشته باشند و تغییر را احساس کنند. این مجموعه با نام «همه شادیم در بهترین روز خدا» بین خانواده‌ها توزیع خواهد شد. پرچم نماد دین و مذهب ماست. اما می‌دانیم با فراخوان زدن نسبت به اینکه در ایام خاص پرچمی بر خانه‌ها نصب شود، اتفاقی نخواهد افتاد. از طرفی ایجاد علاقه برای بچه‌ها نسبت به پرچم ضروری است. به همین دلیل طرح ساخت پرچم در بسته کاردستی توسط بچه‌ها بهترین ایده جهت ایجاد این علاقه در قلب فرزندان بود.

گروه‌های جهادی ,

او ادامه می‌دهد: آن‌ها با شابلونی که در نظر گرفته شده عبارت «علی فاتح خیبر» را روی پارچه نقاشی می‌کنند. بچه‌ها نیاز به قهرمان دارند و به اندازه کافی حضور عموهای مهربان را اطراف خود تجربه کرده‌اند حالا با عنوان علی فاتح خیبر، با یکی از قهرمانان زندگی خود آشنا شده و شاید جلوتر با بحث دشمن شناسی یهود که در فتح خیبر مقابل حضرت علی(ع) قرار گرفتند، نیز بیشتر آشنا شوند. ضمنا می‌دانیم بچه‌ها چیزی را که با دست خود بسازند حتما در تزئین خانه استفاده می‌کنند و بر دیوار می‌کوبند و اینگونه بیشتر با ساز و کار ترویج جشن و شادی آشنا می‌شوند.

گروه‌های جهادی ,

ایده پرداز طرح «همه شادیم در بهترین روز خدا» یعنی جمعیت امام حسنی‌ها با مشارکت جمعیت امام حسن مجتبی(ع) بیش از سه هزار بسته را برای توزیع در روز عید غدیر خم تدارک دیده‌اند که بخشی از این بسته‌ها متعلق به خانواده‌های محروم مناطق مختلف استان تهران است. آن‌ها با نذر شادی و تولید یک کار ارزمشند فرهنگی اقدام به چنین فعالیتی کرده‌اند. عباسی می‌گوید: بسته دیگری داریم به نام «شیرینی یک پیمان» که مختص خانواده‌های بی‌بضاعت است. پک شیرینی یک پیمان و عیدانه خانواده‌های بی‌بضاعت شامل اطعام غدیر،  بسته کاردستی و بسته ارزاق است.

گروه‌های جهادی ,

گروه‌های جهادی ,

اما برای اینکه این شادی تکمیل شود یک مسابقه هم تدارک دیده شده و از بچه‌ها خواسته شده است تا وقتی پرچم و ریسه خود را ساخته و خانه را تزئین کردند با آن عکس گرفته و آن را ارسال کنند تا به قید قرعه جوایزی به بهترین‌ها تعلق بگیرد.

گروه‌های جهادی ,

گروه‌های جهادی ,

هنوز بسته بندی کار به اتمام نرسیده وتا زمان توزیع که در روز عید انجام می‌شود، چند روز مانده است، اما استقبال فراوانی از طرح به عمل آمده. گروه‌های جهادی زیاید از اقصی نقاط کشور خواهان مشارکت و استفاده از این طرح فرهنگی را دارند اما زمان برای گسترده کردن آن در سراسر کشور کم و هزینه قابل توجه است. و همین بهترین انگیزه برای ادامه این طرح در سال‌های آینده و با مشارکت بیشتر را فراهم می‌آورد.

جنبش مردمی امام حسنی‌ها از 9 گروه جهادی و 27 گروه خیریه مردمی و هیئت تشکیل شده است که بیشتر در مناطق حاشیه شهر تهران فعالیت دارد اما شاخه‌های استانی آن در سیستان و بلوچستان، کرمان، لرستان و... نیز فعال است.


منبع : tasnimnews خبرگزاری تسنیم