تاریخ : 1399,سه شنبه 21 مرداد12:57
کد خبر : 76925 - سرویس خبری : بین الملل

روایت دادستان کل ایالات متحده از

جنگ چریکی در شهرهای مختلف آمریکا



دادستان کل آمریکا در مصاحبه با فاکس نیوز رسانه محبوب ترامپ تصریح کرده اعتراضات اخیر علیه نژادپرستی ساختاری در آمریکا تبدیل به یک «جنگ چریکی شهری» شده و عده ای که او آنها را «چپ های افراطی» می نامد، به دنبال «براندازی» اند.

اعتراضات ضد نژادپرستی در آمریکا بعد از گذشت 78 روز از قتل وحشیانه «جورج فلوید» به دست پلیس نژادپرست این کشور همچنان ادامه دارد و هر روز ابعاد تازه ای نیز به خود می گیرد. «ویلیام بار»، دادستان کل این کشور در مصاحبه ای با «فاکس نیوز» به این واقعیت اذعان کرده که «آمریکا  درگیر شکل تازه ای از جنگ چریکی شهری شده است». به گفته وی این جنگ چریکی را «حرص قدرت طلبی جناح چپ»، هدایت می کند. وی با حمله به حزب دموکرات این کشور نیز گفته، چپ‌گرایان به دنبال«فروپاشی نظام» هستند. وزیر دادگستری دولت ترامپ چندی پیش نیز هنگام ادای شهادت در کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا گفته  بود: «شورشی‌های خشونت‌طلب و افراد هرج‌ومرج طلب، اعتراضات قانونی را مصادره کرده‌اند».
ادامه اعتراضات
از شهرهای مختلف آمریکا نیز گزارش می رسد اعتراضات علیه نژادپرستی سیستماتیک در این کشور همچنان ادامه دارد. در «فرگوسن» واقع در ایالت «میزوری» پلیس ضد شورش آمریکا به معترضانی که برای بزرگداشت ششمین سالگرد قتل «مایکل براون»، جوان سیاه‌پوست آمریکایی تجمع کرده بودند، با گاز فلفل و باتوم حمله کرد و آن‌ها را مورد ضرب و شتم قرار داد. آن‌ها همچنین به روی معترضان اسلحه گشودند و تعدادی از آن‌ها را بازداشت کردند. آنطور که روزنامه انگلیسی«دیلی میل»
نوشته، در تصایر ثبت شده از اعتراض ها، نیروهای پلیس معترضان را روی کف خیابان خوابانده و بازداشت می‌کنند. در اعترضات یکشنبه شب در شهر فونیکس ایالت آریزونا نیز دست‌کم ۸ نفر بازداشت شدند. پلیس همچنین به روی ده‌ها نفر که برای ادای احترام تجمع کرده بودند، «فلش بنگ» شلیک کرد. بر اساس این گزارش معترضان کمی بعد از ساعت ۷ شب به وقت محلی از سنگری که مقابل مقرهای اداره پلیس شهر فونیکس ایجاد شده بود، عبور کردند.
مراسم سالگرد «مایکل براون» ابتدا مسالمت‌آمیز بود و پدر وی یک کبوتر صورتی را برای بزرگداشت این روز در آسمان رها کرد اما بعد با دخالت پلیس و حمله به معترضان به خشونت کشیده شد. تیراندازی به مایکل براون در سال ۲۰۱۴ و در شهر  فرگوسن  ایالت «میزوری»
آمریکا روی داد. براون ۱۸ ساله پس از آنکه حداقل شش بار هدف شلیک «دارن ویلسون»، افسر ۲۸ ساله شهر فرگوسن قرار گرفت جان باخت. مقتول مسلح نبود و سوء‌سابقه هم نداشت. این جنایت اعتراض های گسترده ای را در شهر فرگوسن به راه انداخت. معترضان نژادپرستی را عامل این تیراندازی می‌دانند.
شورش در پورتلند
 در پورتلند نیز مقامات پس از آتش گرفتن مرکز اصلی پلیس وضعیت «شورش» در این شهر اعلام کردند. بر اساس گزارش «هیل» با اوج گرفتن اعتراض ها در پورتلند، گروهی از معترضان به داخل ساختمان انجمن پلیس در این شهر روانه شدند. ساختمان مذکور در پی حمله معترضین به آتش کشیده شد و دود اطراف ساختمان را فرا گرفت. با پر رنگ شدن خشونت‌ها در پورتلند، نیرو‌های پلیس در مقابل معترضان قرار گرفته و آن ها را سرکوب کردند. اداره پلیس لوییسویل آمریکا  نیز روز یکشنبه هشدار داده که اعتراضات و تظاهرات در این شهر را سرکوب خواهد کرد.
 بر اساس این گزارش، اداره پلیس لوییسویل با انتشار توئیت‌هایی نوشته: «تصمیم گرفته شده است که کاروان‌های اعتراضی مانند گذشته نتوانند ادامه پیدا کنند. افزایش رفتارهای خشونت آمیز و نگرانی‌های امنیتی عامل اصلی اتخاذ این تصمیم
بوده است».
جنایت تازه پلیس در شیکاگو
نیمه شب یکشنبه به وقت محلی نیز، تیراندازی پلیس به یک شهروند در شیکاگو موجی از نا آرامی را در این شهر آمریکا به راه انداخته است. به نوشته نشریه «نیوز ویک»، پلیس شیکاگو تأیید کرده که یک افسر در حوالی ۲:۳۰ بامداد دوشنبه در محله «اینگل‌ وود» اقدام به تیراندازی به یک فرد مسلح کرده است. در نهایت این فرد مسلح و سه مأمور پلیس زخمی شدند.
تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد عده‌ای پس از شکستن شیشه‌های یک بانک به‌وسیله چوب بیسبال، وارد آن می‌شوند. پلیس احتمالا با هدف آرام کردن مردم،  در نهایت اعلام کرد مأموران دخیل در تیراندازی بامداد دوشنبه، به مدت ۳۰ روز از کار خود تعلیق خواهند شد.