تاریخ : 1399,پنجشنبه 30 مرداد13:30
کد خبر : 77151 - سرویس خبری : مقاومت اسلامی

چگونه نقشه‌های ۱۴ مارس را به هم ریخت؟

حزب‌الله لبنان در پرونده ترور حریری تبرئه شد



دادگاه بین‌المللی لاهه، سرانجام پس از 15 سال رای خود را درباره پرونده ترور «رفیق حریری» صادر و در آن جنبش حزب‌الله لبنان و دولت سوریه را تبرئه کرد، حکمی که به مذاق جریان 14 مارس اصلاً خوش نیامده و «سعد حریری» آن را پایین‌تر از سطح انتظارات خود خوانده است.

«رفیق حریری» در ۱۴ فوریه ۲۰۰۵ (16 بهمن 1383) با یک انفجار مهیب در مسیر کاروانش در بیروت ترور و کشته شد. اما دادگاه ترورش پس از 15 سال روز سه‌شنبه این هفته حکم نهایی خود را صادر کرد. دادگاه با طرح این ادعا که «شاید حزب‌الله و سوریه از ترور حریری سود برده باشند»، اذعان کرد: «هیچ دلیلی مبنی بر دخالت مستقیم سوریه و دست داشتن رهبری حزب‌الله در این ترور وجود ندارد و سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله و رفیق حریری روابط خوبی با یکدیگر داشته‌اند.» گرچه در جریان این دادگاه یکی از اعضای حزب‌الله به نام «سلیم عیاش» به اقدام سر خود محکوم شد، آن هم با استناد به چند پیامک!
اما روند و حکم این دادگاه به مذاقِ مخالفانِ حزب‌الله خوش نیامده، روزنامه «الاخبار» لبنان پس از اتمام دادگاه در گزارشی نوشت حکم نهایی درخصوص این ترور، جریان 14 مارس را کاملاً ناامید کرد؛ چرا که اعضای این جریان گمان می‌کردند تاریخ صدور این حکم فرصتی برای آنها جهت برگشتن به کانون سیاسی لبنان خواهد بود. طبیعی است «آن حکم» با «این رؤیای خام» سازگاری نداشت و خبری هم از برگشتن نبود.
به گزارش تسنیم، «مصطفی علوش» عضو جریان المستقبل به ریاست «سعد حریری» با ناامیدی در‌باره حکم نهایی گفته امکان ندارد که حکم نهایی دادگاه بین‌المللی درخصوص ترور رفیق حریری، تنها به 4 نفر از افراد حزب‌الله منحصر باشد. «سمیر الجسر» نماینده فراکسیون المستقبل نیز گفته «برخی از مردم از این حکم ناامید شدند و برخی نیز از آن استقبال کردند». «سعد حریری»، فرزند رفیق حریری نیز پس از قرائت حکم صادره دادگاه بین‌المللی اینگونه واکنش نشان داد: «دادگاه امروز حرف خودش را زد و باید همگی آن را قبول کنیم حکم صادره در سطح انتظارات ما نبود اما از برآیند دادگاه راضی هستیم». حریری اما در ادامه مدعی شد، اطلاعات زیادی هست که دادگاه به علت وضعیت لبنان نتوانست به آن دست یابد!
‎گفتنی است، سید حسن نصرالله در سخنرانی 24 مرداد خود که به مناسبت چهاردهمین سالروز پیروزی مقاومت لبنان در جنگ ۳۳ روزه (۲۰۰۶) ایراد شد، گفته بود که حکم این دادگاه شاید علیه مقاومت باشد چرا که نتیجه تحقیقات از پیش مشخص است و موضع حزب‌الله رد همه اتهام‌ها علیه نیروهایش خواهد بود.
اما علیرغم ابهامِ این حکم و محکوم شدن یکی از اعضای حزب‌الله به اقدام سر خود، با توجه به ناکام ماندنِ «رؤیای خامِ» غرب‌گرایان می‌توان به شکستِ جریانِ مخالف حزب‌الله نیز اذعان کرد. آنها همان‌طور که از انفجار مشکوک بیروت برای بازگشت به قدرت استفاده می‌کنند، قصد داشتند از حکم این دادگاه که غافلگیرشان کرده نیز برای بازگشت به قدرت استفاده کنند. نقشه‌ای که، با حکم لاهه، نقش بر آب شد.