تاریخ : 1399,پنجشنبه 30 مرداد14:28
کد خبر : 77160 - سرویس خبری : اخبار

زنان ایثارگر باید به‌عنوان الگوی جامعه معرفی شوند



سومین جلسه کمیته امور بانوان و خانواده کارگروه علمی کمیته بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس به ریاست «مریم مجتهدزاده» رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس و با حضور نمایندگانی از نهاد ریاست جمهوری، صدا و سیما، وزارت ورزش و جوانان، وزارت ارتباطات، وزارت بهداشت، سازمان فرهنگ و ارتباطات،نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، وزارت میراث فرهنگی، معاونت امور و زنان خانواده ریاست جمهوری، سازمان بهزیستی، نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران، وزارت نیرو و حوزه علمیه خواهران در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

مجتهدزاده، رئیس کارگروه علمی کمیته بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در این نشست گفت: بسیاری از گنجینه های جنگ در بحث دفاع مقدس باقی مانده که ما هنوز به آن دست نیافتیم.

وی تصریح کرد: تقاضا دارم با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی و چهلمین سالگرد دفاع مقدس و با توجه به ماموریت‌های دستگاه‌هایتان کارهایی را که تا امروز انجام نشده و می‌توان در چهلمین سالگرد به منصه ظهور برسانیم، تحقق ببخشید؛ چرا که جامعه به گفتمان‌سازی دفاع مقدس برای نسل جوان نیاز دارد.

مجتهدزاده اظهار داشت: پژوهش علمی می‌بایست هم باید برای رسیدن به اوج قله‌ی علم و ایجاد مرجعیت علمی و هم برای حل مسائل جاری کشور باشد.

وی تصریح کرد: امروز دنیای اسلام افق روشنی در مقابل خود مشاهده می‏‌کند. دشمنان بزرگ و مستکبران در مقابل خیزش امت‌های مسلمان و بیداری ملت‌های مسلمان احساس ناتوانی می‏‌کنند.

مجتهدزاده با گرامی‌داشت یاد و خاطر شهدا و همچنین رشادت‌های بانوان و مادرانی که در طول هشت سال دفاع مقدس با حضور خود در جبهه‌های نبرد نقش آفرینی داشتند، بیان کرد: ما باید با محور قرار دادن زنان ایثارگر به‌عنوان اسوه و الگویی در جامعه از آنان برای تعالی خانواده ها و جامعه تأسی بجوییم.

وی بر تحلیل و واکاوی نقش زنان در دوران دفاع مقدس تاکید کرد و گفت: با توجه به هجمه‌های فرهنگی دشمنان در منطقه، ضروری است با عقلانیت بیشتری به معرفی ابعاد مختلف دفاع مقدس و نقش زن در این دوران بپردازیم.

مجتهدزاده تصریح کرد: در چهارمین دهه از دفاع مقدس ضرورت دارد نقش بانوان مورد بازخوانی و واکاوی قرار گیرد تا بتوانیم از وضعیت موجود زنان مطلع شویم.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت زنان در دفاع مقدس ادامه داد: آنچه برای نسل حاضر دارای اهمیت بسیاری است، شناخت دقیق ابعاد دفاع مقدس و ارزش‌های نشأت گرفته از آن و همچنین استمرار و حفظ این دستاورد‌ها و ارزش‌هاست که می‌بایست به خوبی تبیین و بازتعریف شود. برای دست یافتن به این هدف مهم باید دستاوردهای دفاع مقدس به صورت علمی و پژوهشی بیان شوند.

باقری فرد، مشاور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در این نشست اظهار داشت: با توجه به رسالت سازمان فرهنگ و ارتباطات در امر تبیین فرهنگ و ارزش های نظام مقدس جمهوری اسلامی در خارج از کشور، توجه به ارزش های دفاع مقدس و مفاهیم پایداری و مقاومت جایگاه ویژه ای می یابد.

مشاور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تصریح کرد: ارائه درست نقش بانوان و حضور عزتمندانه آنان در هشت سال دفاع مقدس نیازمند پشتوانه پژوهشی و علمی بوده و ضرورت دارد که این کمیته علمی با تقویت زیرساخت های پژوهشی خود بتواند زیربنای موثری برای سایر اقدامات فرهنگی مهیا کند.

وی در ادامه گفت: باید با بهره‌گیری از ظرفیت نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور به برنامه‌ریزی و تعیین اولویت پرداخته شود.

باقری فرد بیان کرد: عملکرد صحیح و اصولی کمیته علمی و همکاری سایر دستگاه‌ها در امر نهادینه‌سازی فرهنگ دفاع مقدس می‌تواند انعکاس مناسبی در خارج از کشور به منظور الگوسازی زن مقاوم و مسلمان ایرانی داشته باشد.