تاریخ : 1399,چهارشنبه 05 شهريور13:01
کد خبر : 77291 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

باشگاه زیبایی افکار


باشگاه زیبایی افکار

تفکر زیبا، سخنان سنجیده و پرهیز از بیهوده گویی، باعث می شود انسان در دنیا و آخرت سعادتمند شود.

جانباز رمضانعلی کاوسی

فاش نیوز - گاهی پیش خودم فکر می کنم چرا اغلب ما آن قدر که برای غذای جسم خود اهتمام قائلیم، نسبت به غذای روح خود بی تفاوتیم؟ ای کاش در جامعه علاوه بر باشگاه بدن‌سازی و زیبایی اندام، باشگاه‌های زیبایی افکار هم داشتیم.

 امام علی (ع) معتقدند شخصیت هر انسانی پشت زبان او پنهان است. تفکر زیبا، سخنان سنجیده و پرهیز از بیهوده گویی، باعث می شود انسان در دنیا و آخرت سعادتمند شود. سخنان بیهوده، فقط باعث فرصت سوزی می شود.

 اگر دقت کنید، متوجه می شوید برخی افراد به خاطر حقارتی که در وجود خود احساس می‌کنند، برای جلب توجه، کسب شخصیت و پرستیژ اجتماعی اقدام به بیهوده گویی می‌کنند، اما بدتر حقیر می‌شوند! بدیهی است اشتهای زیاد برای حرف زدن، سبب ورود انسان به وادی گناهانی مثل غیبت، دروغ، تهمت و ... می‌شود. پیامبر گرامی اسلام (ص) می‌فرمایند: «کسی که بسیار سخن گوید، خطایش فراوان می شود و کسی که خطایش فزونی یابد، گناهانش بسیار می‌گردد و کسی که گناهانش فراوان شود، دوزخ برای او بهتر است.»

 معمولاً بیهوده گویی و زیاده گویی، سلامت و زیبایی افکار انسان را می‌زُداید و او را از یاد خدا غافل می‌کند. امام صادق (ع) به نقل از رسول خدا (ص) برای درمان بیهوده گویی می‌فرماید: «هر کس جایگاه سخنش را در میان رفتارش بشناسد، گفتارش جز در امور مفید کم می‌شود.»
 تجربه ثابت کرده بیهوده گویی، انسان را از کارهای سودمند باز می‌دارد. بهتر است خود را با کارهای مفید سرگرم کنیم. تلاش برای کسب روزی حلال، روی آوردن به علم آموزی، مطالعۀ مطالب مفید، پرداختن به امور مذهبی مثل ذکر دعا و قرآن، گوش فرا دادن به صحبت های کسانی که ما را به یاد خدا می‌اندازند و... می‌تواند راه حلی عملی برای زیبایی افکار شود.

 یادمان باشد نشست و برخاست و جدال با افراد احمق، بیهوده گو، کم ظرفیت، حسود و باری به هرجهت، روح را تباه و انسان را از زیبا فکر کردن دور می‌کند. اگر دقت کنید، متوجه خواهید شد چنانچه دنیا را هم در اختیار یک حسود قرار دهید، باز هم از شما متنفر خواهد بود. یک آدم وقیح چیزی برای از دست دادن ندارد. بهتر است با او بحث و جدل نکنیم، چون نه تنها به نتیجه نخواهیم رسید بلکه مجبور خواهیم شد با اعصابی درب و داغان او را ترک کنیم.

 باید تنهایی را به اجتماعی که به آن تعلق نداریم ترجیح دهیم. یادمان باشد، لزومی ندارد همۀ مردم ما را دوست داشته باشند. ما نمی‌توانیم همه چیز را عوض کنیم. قضاوت در مورد افراد جزء وظایف ما نیست. و جملات آخر اینکه:

 هوای همدیگر را داشته باشیم. همۀ انسان‌ها دغدغه و مشغلۀ خودشان را دارند. برای یکدیگر بهترین‌ها را آرزو کنیم. همدیگر را یاری کنیم تا زندگی برایمان لذت‌بخش شود، فراموش نکنیم که آدم را لحظه‌ها پیر نمی‌کنند، آدم را آدم‌ها پیر می‌کنند.

جانباز رمضانعلی کاوسی