تاریخ : 1399,پنجشنبه 06 شهريور15:08
کد خبر : 77309 - سرویس خبری : بین الملل

۲ کشته و ۳ مجروح در خیابان‌های «کنوشا»

ناآرامی‌های آمریکا وارد فاز مسلحانه شد



اعتراضات ضد نژادپرستی در ایالت «ویسکانسین» آمریکا بر اساس گزارش رسانه‌ها وارد فاز مسلحانه شده و معترضان به نژادپرستی، طرفداران ترامپ و نیروهای امنیتی هر سه گروه، مسلح به میدان آمده‌اند. این درگیری‌ها در یک روز دو کشته و سه مجروح بر جای گذاشته است.
موج جدید اعتراض‌های ضد نژادپرستی در آمریکا که از روز یکشنبه در ایالت ویسکانسین و به دنبال شلیک 8 گلوله به یک سیاه پوست غیر مسلح آن هم جلوی فرزندانش شروع شده، هر لحظه شعله‌ور‌تر می‌شود. طی سه روز گذشته معترضان صدها خودرو و ساختمان دولتی را به آتش کشیده‌اند و بسیاری از مغازه‌ها و بانک‌ها نیز غارت شده است.
فرماندار ایالت «ویسکانسین» برای کنترل اوضاع شهر «کنوشا» مرکز اعتراض‌ها، حکومت نظامی اعلام کرده و صدها نیروی پلیس و گارد ملی در خیابان‌های شهر مستقر شده است. با وجود این، درگیری‌ها به شدت ادامه دارد. طبق گزارش شبکه «ان بی‌سی» در شب سوم اعتراض‌ها، نیروهای پلیس با جلیقه‌های ضد گلوله به سمت معترضان گاز اشک‌آور شلیک کردند و مردم نیز ساختمان‌ها و خودروها را به آتش‌ کشیدند. روز گذشته گزارش‌هایی نیز منتشر شد که تصریح می‌کرد، این اعتراض‌ها حالت مسلحانه به خود گرفته و مردم با سلاح‌هایشان به خیابان‌ها آمده‌اند و شهر کنوشا وضعیت کاملا جنگی به خود گرفته است.
در شهر «کنوشا» در سومین شب اعراضات همه مسلح بودند هم معترضین، هم پلیس و هم طرفداران ترامپ. روزنامه انگلیسی «دیلی میل» در این باره نوشته: «درگیری‌ها در کنوشا تبدیل به بین پلیس و معترضان مسلح شده و در این درگیری‌ها 2 نفر کشته و یک معترض نیز زخمی شده است. پلیس اعلام کرده هنوز مشخص نیست چه کسی تیراندازی کرده است». برخی رسانه‌ها اما مجروحین را سه نفر اعلام کرده‌اند. گفته می‌شود این سه نفر به دست طرفداران مسلح ترامپ مجروح شده‌اند.
حصارکشی دور ساختمان‌های دولتی
بر اساس گزارش‌ها پلیس آمریکا برای محافظت از ساختمان‌های دولتی مثل ساختمان دادگستری دور آنها حصار کشیده است. تعداد نیروهای گارد ویژه و خودروهای زرهی نیز در شهر کنوشا چند برابر شده است. بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکا اعتراضات از کنوشا به سایر شهرهای آمریکا نیز کشیده شده و در برخی شهرها مثل مدیسون مردم از ترس غارت مغازه‌های خود آنها را بسته‌اند..
 جیکوب فلج شده است
دیروز اما اعلام شد که «جیکوب بلیک» جوان ۲۹ ساله سیاهپوست که روز یک شنبه هدف 8 گلوله (برخی می‌گویند 7 گلوله) پلیس قرار گرفت؛ فلج شده است. خبرگزاری آناتولی اعلام کرده پدر «جیکوب بلیک»، گفته، پسرش از ناحیه کمر فلج شده است. او به شیکاگو سان تایمز نیز گفته، هشت حفره بر اثر شلیک گلوله در بدن پسرش ایجاد شده که پزشکان نمی‌دانند فلجی او دائمی است یا خیر. شبکه
«سی ان بی‌سی» هم اینطور گزارش داده که، «پاتریک سالوی» وکیل مدافع خانواده بلیک تصریح کرد «جیکوب» در پی تیراندازی یکشنبه شب افسر پلیس متحمل آسیب شدیدی در ناحیه روده بزرگ، روده کوچک،  کلیه، کبد و معده شده است. سالوی درخصوص زخم‌هایی که موکلش متحمل شده، توضیح داد: «جراحات شدید و احتمالاً دائمی وارد آمده است. فکر می‌کنم همه شما این کلیپ ویدئویی را تماشا کرده‌اید، زنده بودن جیکوب یک معجزه است».
خانواده بلیک همچنین اعلام کرده‌اند شکایتی را برای دریافت غرامت آسیب‌های جسمانی که به پسرشان وارد شده است، تنظیم کرده‌اند. پدر بلیک در گفت‌وگو با شبکه ان بی‌سی همچنین اعلام کرد اعتمادی به تحقیقات کنونی درباره حادثه تیراندازی به پسرش ندارد: « من به تحقیقات سفیدپوست‌ها درباره یک مرد سیاهپوستی که هفت مرتبه از ناحیه پشت مورد اصابت گلوله قرار گرفته است، هیچ اعتمادی ندارم»
زانوی ترامپ بر گردن دموکراسی
از تحولات انتخاباتی آمریکا نیز خبر می‌رسد حملات حامیان بایدن و ترامپ به یکدیگر همچنان ادامه دارد. دیروز در ادامه این حملات «الگور» معاون رئیس‌جمهور اسبق آمریکا دونالد ترامپ را به تلاش برای گذاشتن زانوی خود بر گردن دموکراسی با تضعیف طرح رای‌گیری پستی و تردید افکنی بدون سند و مدرک درخصوص تمامیت انتخابات سوم نوامبر (13 آبان) متهم کرد. به گزارش ایسنا، «ال گور»، در مصاحبه‌ای با رویترز اظهار داشت: «به نظر می‌رسد دونالد ترامپ هیچ ندامتی درخصوصی تلاشش برای از هم گسیختن بافت اجتماعی و موازنه سیاسی در میان مردم آمریکا نداشته و به شکلی استراتژیک از قبل شروع به کاشتن بذر تردید می‌کند».
ال گور عنوان کرد، آمریکایی‌ها باید خودشان را آماده فرآیند شمارش آرایی که ممکن است تا چند روز بعد از روز انتخابات تکمیلش به طول بینجامد کنند و ممکن است کاندیدایی که در نتایج اولیه در ظاهر در حال کسب پیروزی باشد در نهایت با شمارش تمامی آرا ببازد. وی افزود: ترامپ تلاش می‌کند مردمی که از همه گیری بیماری می‌ترسند را با از هم پاشیدن سازمان خدمات پست آمریکا از رای دادن پستی محروم کند و به این ترتیب دارد زانویش را روی گردن دموکراسی می‌گذارد.
هیلاری کلینتون:
بایدن نتایج انتخابات را نپذیرد
«هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه اسبق آمریکا نیز به «جو بایدن»، توصیه کرده در شب انتخابات، صرفنظر از هر اتفاقی که در انتخابات می‌افتد شکست را نپذیرد. او گفته با توجه به اینکه امسال رأی‌گیری‌ها به صورت پستی برگزار می‌شود مشخص شدن برنده انتخابات احتمالاً زمان بیشتری خواهد گرفت. هیلاری این را هم اضافه کرد که ممکن است نتیجه روز برگزاری انتخابات حاکی از برتری ترامپ با‌اندکی اختلاف باشد در چنین شرایطی «جو بایدن نباید تحت هیچ شرایطی شکست را بپذیرد، چون به نظر من اعلام نتایج طول خواهد کشید». در آمریکا  نگرانی‌های زیادی از احتمال امتناع «دونالد ترامپ» برای کناره‌گیری از قدرت در صورت باخت در انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شده است. چندی پیش «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفته بود چنانچه ترامپ نتیجه انتخابات را نپذیرد، ارتش او را از کاخ سفید بیرون خواهد‌انداخت.