تاریخ : 1399,سه شنبه 11 شهريور14:02
کد خبر : 77393 - سرویس خبری : فرهنگ و هنر

محرمی متفاوت که با یاد شهدا رقم خورد



امسال کشور شاهد محرمی متفاوت از سال‌‎های گذشته با حضور مهمان ناخوانده‌ای به نام کرونا بود که این تفاوت نه تنها آتش پرفروغ عزاداری‌ها در این ایام را سرد نکرد، بلکه سبک عزاداری‌ها را هم تغییر داد.

 

امسال که کرونا بساط بسیاری از هیئت‌های بزرگ را با سبک و سیاق همیشگی خود برچید و سبکی نو درانداخت، مداحان با شیوه‌هایی نو به استقبال از محرم و عزاداری سید و سالار شهیدان رفتند تا  علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی چراغ پرفروغ عزاداری در این ایام را روشن نگه داشته و محرمی به یاد ماندنی را رقم بزنند. در این بین آنچه بیش از همه مشهود بود، همدلی و همراهی مردم برای هرچه بهتر برگزار شدن مراسم و حضور معنوی شهدا بود.

روضه‌های خانگی و سیار زیر سایه شهدا

وقتی قرار بر این شد که مجالس بزرگ روضه‌ها به دلیل شیوع کرونا برگزار نشود مداحان در ابتکاری زیبا مجالس روضه‌ را به خانه‌ها و کوچه‌ها بردند. بسیاری از مداحان مطرح که هر ساله مجالس بزرگ آنان زبانزد بود امسال با تعداد کم عزاداران مجالس خود را برگزار کردند. محمود کریمی که سبک چهارپایه خوانی و حسینیه سیار را به راه انداخت و در محلات تهران برنامه عزاداری برپا کرد و دیگر مداحان نیز هر کدام شیوه‌ای جدید را برای برپایی مراسم عزا انتخاب کردند مراسمی که  اغلب جلوی در خانه‌های شهدا و با قابی از تصویر شهید آن خانه و در کمال سادگی برگزار شد تا حامل این پیغام مهم باشد که آنچه در مراسم ذکر اباعبدالله محور است نه تعداد عزادار و بزرگی مراسم بلکه مهم خلوص شرکت کنندگان و برگزار کنندگان این مراسم‌هاست.

این روضه‌ها از جهتی دیگر نام و یاد شهدای هشت سال دفاع مقدس و مدافع حرم را زنده کرد. حاج مهدی سلحشور، سید امیر حسینی، مهدی رسولی، سید رضا نریمانی، میثم مطیعی، محمدحسین پویانفر، امیر کرمانشاهی از جمله مداحانی بودند که این سبک از عزاداری را در شهر‌های خود برگزار کردند. محمود کریمی نیز در اقدامی زیبا در شب تاسوعا به منزل شهید حاج قاسم سلیمانی رفت و مراسم روضه خوانی به یاد سقای دشت کربلا و علمدار شهید جبهه مقاومت در جمع خانواده این سردار شهید برگزار کرد.

ماه محرم شهدایی امسال به برکت کرونا چگونه رقم خورد؟

ماه محرم شهدایی امسال به برکت کرونا چگونه رقم خورد؟


ملت امام حسین و یاد یاد حاج قاسم

دهه محرم امسال فارغ از مسئله کرونا یک تفاوت دیگر با محرم سال‌های گذشته داشت. نبود حاج قاسم در بین مردم داغی است که حتی بعد از چندین ماه از شهادت او هنوز سرد نشده و در روز‌های عزاداری سید و سالار شهیدان بار دیگر شعله گرفته. امسال بسیاری از هیئت‌ها شعار مراسم‌های خود را از بخشی از سخنان حاج قاسم که گفته بود «ما ملت امام حسینیم، ما ملت شهادت هستیم» به یاد سردار خستگی ناپذیر مقاومت «ما ملت امام حسینیم» گذاشتند. در بسیاری از هیئات تصاویر حاج قاسم و شعار ما ملت امام حسینیم زینت بخش مجالس شد.

ماه محرم شهدایی امسال به برکت کرونا چگونه رقم خورد؟

حضور هزاران نفری مردم در گلزار شهدا

اتفاق دیگر امسال که به واسطه کرونا رقم خورد برپایی مراسم سخنرانی و عزاداری در جوار مزار شهدا در بهشت زهرا (س) تهران و گلزار شهدای کرمان و دیگر گلزار‌های شهید شهر‌ها بود. مراسمی که در تهران با حضور هزاران نفر از مردم در روز‌های تاسوعا و عاشورا در حالی برگزار شد که جمعیت مردم علاوه بر میدان بزرگ شهدای گمنام در بهشت زهرا (س) تا قطعات گلزار شهدا و در لابه لای مزار شهدا کشیده شده بود و مردم ساعت‌ها در زیر آفتاب سوزان و با وجود نبود امکانات کافی به عزاداری پرداختند. مردم بار دیگر با شهدای هشت سال دفاع مقدس، مدافع حرم و مدافع امنیت و سلامت در روز‌هایی که به نام سیدالشهدا (ع) بود عهد و پیمان بستند.

ماه محرم شهدایی امسال به برکت کرونا چگونه رقم خورد؟

ماه محرم شهدایی امسال به برکت کرونا چگونه رقم خورد؟

کمک مومنانه به نیت شهدا

هیئات امسال علاوه بر مراسم روتین سال‌های گذشته البته با رعایت نکات بهداشتی اقدامات دیگری را در دستور کار خود قرار دادند که از جمله آن کمک مومنانه‌ای بود که رهبر معظم انقلاب در اوایل شیوع ویروس کرونا مردم را به آن دعوت کردم، این اقدام در بسیاری از نقاط کشور به همت خیرین و مردم به یاد شهدا و با ذکر نام و یاد آن‌ها برگزار شد.


منبع : دفاع پرس