تاریخ : 1399,شنبه 22 شهريور18:02
کد خبر : 77593 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

ایمانِ سکّه‌ای یا حبّه قندی!


ایمانِ سکّه‌ای یا حبّه قندی!

نقل می‌کنند در آخرالزمان حفظ ایمان، مثل نگاه داشتن یک تکه زغال شعله ور کف دست است. برخی صبح که از منزل خارج می‌شوند، مؤمنند، شب که برمی‌گردند کافر!

جانباز رمضانعلی کاوسی

فاش نیوز - نقل می‌کنند در آخرالزمان حفظ ایمان، مثل نگاه داشتن یک تکه زغال شعله ور کف دست است. برخی صبح که از منزل خارج می‌شوند، مؤمنند، شب که برمی‌گردند کافر!

 اگر سکه ای را داخل یک استخر آب بیندازیم، هرگز حل نمی‌شود، اما چنانچه حبه قندی را داخل یک استکان آب بیندازیم، بلافاصله حل می‌شود. این روزها ایمان برخی از ما ایمان حبه قندی است. بعضی از افراد اگر در محیطی فاسد و خراب هم وارد شوند، هشیارانه پرهیز می‌کنند و مانند آن جماعت آلوده نمی‌شوند. بعضی دیگر به محض اینکه در یک اجتماع بد قرار می‌گیرند، بلافاصله رنگ عوض می‌کنند و هم‌رنگ آن جماعت می شوند.

 انسانِ متقی بهانه نمی‌آورد که محیط جبرآور است و شرایط موجود او را وادار به گناه می‌کند. همسر فرعون در کاخ کسی که ادعای خدایی می‌کرد، ایمان خود را حفظ کرد. خداوند در قرآن از او به عنوان یک الگو یاد می‌کند. اگر کسی ایمانش سکه ای باشد، در دریای شرک و کفر فرعون هم تغییر موضع نمی‌دهد.

 در عصر پر تلاطم کنونی، حفظ ایمان و مدیریت یک زندگی ایده آل، کاری است بس دشوار. باید حواسمان جمع باشد در این دریای پر رمز و راز زندگی امروزی غرق نشویم.
در میان موج دریا تخته بندت کرده دوست
باز می گوید که دامن تر نکن، هشیار باش

 همۀ ما واقفیم امروزه زندگی کردن سخت است، اما بعضی از ما همان نیمه آرامش موجود را هم با دست خودمان خرابش می‌کنیم. مثلاً وارد محفلی می‌شویم که اعضایش از لحاظ مادی کامل و همه چیز تمام هستند. اگر ایمان ما حبه قندی باشد، بلافاصله خودمان را با آنان مقایسه می‌کنیم، داشته‌هایمان را فراموش و محو تماشای نداشته‌هایمان می‌شویم.

 امروزه تماشای برنامه‌های تلویزیون نیز به مثابه ورود در یک اجتماع است. گاهی تلویزیون را روشن می‌کنیم، می‌بینیم یک عالِم، یک جامعه شناس، یک روانشناس ... ما را به داشتن آرامش و گذشت در زندگی دعوت می‌کند. ناخودآگاه تصمیم می‌گیریم، کینه ورزی با فلان رفیقی که چند سال با او قطع رابطه کرده ایم، کنار بگذاریم.

 ساعتی بعد کانال تلویزیون را عوض می‌کنیم و از همان جعبۀ جادویی محو تماشای یک فیلم خشن و عاری از اخلاق اسلامی می‌شویم. ایمان حبه قندیمان سبب می‌شود تحت تأثیر قرار بگیریم و حال خوب خود را با نگرانی و کینه توزی عوض کنیم. در صدد برمی آییم از فلان شخصی که چند سال پیش حرفی به ما زده و تمام شده انتقام بگیریم، در صورتی که می‌شود به راحتی از کنار آن گذشت و با تغافل موضوع را به فراموشی بسپاریم.

بهتر است فکر کنیم که ما فقط یک بار به دنیا می آییم. باید بیشتر مراقب خودمان باشیم. اگر اشتباهی کردیم، کلّه شقی و لجبازی را کنار بگذاریم و در صدد جبران اشتباه خود باشیم. قدیمی‌ها می‌گفتند جلوی ضرر را هر وقت بگیریم، منفعت است.

شاد باشید.

جانباز رمضانعلی کاوسی