تاریخ : 1399,سه شنبه 25 شهريور14:40
کد خبر : 77654 - سرویس خبری : سیاسی

۶۹ درصد مردم معتقدند وضع اقتصادی قبل از برجام بهتر بود



روزنامه حامی دولت می‌گوید 87 درصد مردم خواستار نظارت دولت بر قیمت‌ها هستند و 69 درصد معتقدند وضعیت اقتصادی آنها سخت‌تر از 5 سال قبل است.
روزنامه اعتماد به نقل از نظرسنجی ایسپا نوشت: 69 درصد پاسخگویان معتقدند که وضع زندگی امروز آنان نسبت به 5 سال پیش ]قبل از برجام[ بدتر شده است و فقط 12 درصد اعلام کرده‌اند که بهتر شده است. افرادی که تحصیلات کمتری داشته‌اند ارزیابی بدتری از وضع زندگی خود ابراز داشته‌اند. همچنان که افراد عائله‌مند و با درآمد کمتر و تا حدودی روستائیان نیز ارزیابی بدتری از تحول وضعیت اقتصادی خود در 5 سال گذشته داشته‌اند.
طبق همین نظرسنجی، 53 درصد مردم، علت اصلی مشکلات را ناکارآمدی برخی مدیران و 22 درصد هم تحریم‌ها عنوان کرده و 25 درصد هم دلایل دیگر را برشمرده‌اند. 76 درصد افراد با تحصیلات دانشگاهی ریشه اصلی را ناکارآمدی مدیران دانسته‌اند. 16 درصد افراد فاصله وضع اقتصادی خود را با وضع ایده‌آل کم می‌بینند و 77 درصد زیاد ارزیابی می‌کنند. 83 درصد افراد با تحصیلات دانشگاهی این فاصله را زیاد می‌دانند.
همچنین 55 درصد معتقدند که دولت توانمندی‌های زیادی در کمک به بهبود وضع زندگی مردم دارد. همچنین معتقدند که دولت باید در حد زیاد در نظارت بر قیمت‌ها دخالت کند. (87 درصد) در رونق کسب و کار (80 درصد) بر حساب‌های بانکی (40 درصد) توزیع یارانه‌ها (65 درصد) و نظارت بر دستمزدهای کارگری (87 درصد) چنین اعتقادی دارند.