تاریخ : 1399,چهارشنبه 26 شهريور15:47
کد خبر : 77681 - سرویس خبری : بین الملل

گزارش| جنگ جهانی علیه پابرهنگان در یمن



گزارش| جنگ جهانی علیه پابرهنگان در یمن

در حالی که بزرگترین مستکبران بین‌المللی به پشتیبانی از ائتلاف متجاوز سعودی در جنگ یمن برخاسته‌اند، ملت عزتمند یمن به تنهایی مقاومت شگفت‌انگیزی در این عرصه از خود نشان داده و در میانه جنایات متجاوزان به دستاوردهای چشمگیری دست یافته است.

 دو هزارمین روز از جنگ نابرابر ثروتمندترین کشورهای منطقه علیه فقیرترین کشور منطقه‌ای در حالی سپری شده است که عربستان و امارات که از پشتیبانی و حمایت‌های لجستیک و اطلاعاتی و پوشش سیاسی گسترده قدرت‌های بزرگ دنیا نظیر آمریکا و کشورهای اروپایی و حتی رژیم صهیونیستی برخوردار هستند، نتوانسته‌اند در این مدت به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کنند.

جنگ یمن و تغییر موازنه‌های نظامی و راهبردی 

تحولات 6 سال گذشته نشان می‌دهد که اهداف این جنگ با شکست مواجه شده است. در روز اول آغاز جنگ ضد یمن در مارس سال 2015 سخنگوی وقت ائتلاف سعودی اعلام کرد که در یک ربع اول جنگ تمامی امکانات نیروهای مسلح یمن از بین می‌رود و از بین بردن کامل انصارالله نیز چند هفته بیشتر به طول نمی‌انجامد. چند ماه بعد از جنگ نیز محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی مدعی شد که انصار الله جایگاهی در یمن ندارند و ائتلاف عربستان آنها را طی چند روز آینده ریشه کن خواهد کرد. این «چند روز» البته تاکنون چند سال طول کشیده و هنوز هم هیچ افق روشنی مبنی بر تحقق اهداف عربستان در این جنگ وجود ندارد.

با ادامه جنگ، موشک‌های بالستیک یمنی‌ها وهواپیماهای بدون سرنشین عمق عربستان سعودی را هدف گرفته و مهمترین مواضع نفتی عربستان را در مناطق مختلف هدف قرار داده است. حملاتی که بنابر اذعان مجله انگلیسی اکونومیست ثبات و اعتبار عربستان را خدشه‌دار کرده و شکست میدانی به وجود آمده در نتیجه این حملات، روحیه جنگی سعودی‌ها را زیر سوال برده است.

گرچه عملیات‌ هوایی نیروهای مقاومت یمنی از جمله به تاسیسات آرامکو گرفته تا فرودگاه نجران و ریاض پایتخت سعودی و عملیات ‌های چهارگانه بازدارندگی و حتی عملیات اخیر موشکی ضد نجران، جیزان و التداوین عوامل تاثیر گذاری در موازنه‌های قدرت دوجانبه بوده، اما نمی‌توان نقش عملیات‌ میدانی و زمینی را در این عرصه نادیده گرفت.

در تاریخ 28 سپتامبر 2019 بزرگترین عملیات زمینی انصارالله با نام «نصر من ‌الله» در نجران علیه نیروهای سعودی صورت گرفته و در پی آن شمار زیادی از آنها اسیر شدند. پس از این عملیات نظامیان سعودی به شدت از «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان به دلیل راه‌اندازی یک جنگ بی‌نتیجه خشمگین شده و عده‌ای از آنها نیز فرار کردند. مقامات سعودی در چند سال گذشته بیش از 200 میلیارد دلار برای خرید هواپیماها و تجهیزات بسیار پیشرفته نظامی از آمریکا، انگلیس و فرانسه هزینه کرده‌اند اما تجربیات جنگ پنج ساله یمن عملکرد ضعیف آنها را نشان می دهد.

در عملیات « بنیان مرصوص» که بهمن ماه سال گذشته انجام شد، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن  2500 کیلومتر از اراضی این کشور در مناطق نهم  و الجوف را آزاد کردند. این عملیات یک عملیات نظامی موفق بود و توانست اهداف خود را در یک دوره 5 تا 6 روزه و در شرایط آب و هوایی و جغرافیایی دشوار تحقق بخشد. سخنگوی نیروهای مسلح یمن تأکید کرد که در جریان این عملیات هزاران نفر از نیروهای دشمن کشته و زخمی و اسیر شدند. نیروهای دشمن در منطقه نِهم در استان صنعا مرکب از 17 تیپ نظامی و 20 گردان نظامی منهدم و تجهیزات آن‌ها به‌طور کامل به غنیمت گرفته شد. در صرواح در مارب دو تیپ دشمن و در منطقه ششم در الجوف هم سه تیپ دشمن منهدم شد. مرحله بعدی این عملیات را می توان آزادسازی کامل منطقه الجوف دانست که زمینه را برای آزادسازی مأرب فراهم کرد.

در جدیدترین تحولات جنگ ضد یمن می‌توان به این نکته اشاره کرد که مجموعه شکست‌های عربستان در این جنگ باعث شد سلمان بن عبدالعزیز پادشاه این کشور فهد بن ترکی فرمانده نیروهای ائتلاف و تعدادی از افسران ارتش نظامی عربستان را از کار برکنار کند. ارتش و کمیته‌های مردمی در حال حاضر در آستانه آزاد سازی شهر راهبردی مأرب قرار دارند، اتفاقی که قواعد جنگ در یمن را تغییر خواهد داد.

بیشتر بخوانید

روز سه شنبه 23 مارس 2020 «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در آستانه ورود جنگ یمن به ششمین سالگرد خود طی یک نشست مطبوعاتی به دستاوردهای ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور طی سالهای تجاوز ائتلاف سعودی اشاره کرد. وی این دستاوردها را به شکل زیر طبقه‌بندی کرد:

-پدافند هوایی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از ابتدای تجاوز بیش از 721 عملیات برای سرنگونی هواپیماهای دشمن و یا فراری دادن آنها انجام داد و همچنین بیش از 371 فروند هواپیما و جنگنده و بالگرد آپاچی دشمن را سرنگون کرد.

- نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از ابتدای تجاوز عربستان بیش از 8487 تانک، خودروی نظامی، نفربر، خودروی زرهی و بولدوزر دشمن را منهدم کردند.‎

-درگیری‌ها از سال 2015 میلادی تاکنون منجر به کشته شدن بیش از 10 هزار افسر و نظامی سعودی و اماراتی شده است.

-هزار موشک بالستیک پایگاه‌های دشمن و تأسیساتش را طی پنج سال نبرد در هم کوبید و دشمن باید منتظر همین تعداد و حتی بیشتر از آن در مدتی بسیار کوتاه باشد.‎ یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از ابتدای تجاوز عربستان 4116 عملیات نظامی انجام داد.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین اعلام کرد که سامانه‌های موشکی جدید انصارالله دارای قدرت تخریبی بسیار بالایی بوده و دشمن باید منتظر ضربات بزرگتر و منحصر به فرد یمنی‌ها باشد.

فاجعه انسانی جنگ جهان مستکبران علیه یمن

ملت یمن که بر اساس شاخص‌های موسسات بین‌المللی حتی پیش از آغاز تجاوزات عربستان نیز از فقیرترین ملت‌های دنیا به شمار می‌رفت، در طول 5 سال جنگ فرسایشی، مصیبت‌های زیادی از جمله قحطی و بیماری‌های واگیردار و محاصره اقتصادی دامن آنها را گرفته تا جایی که تلفات جانبی ناشی از ادامه جنگ عربستان در یمن بسیار بیشتر از تلفات نیروهای نظامی و شهروندانی است که به صورت مستقیم در موشک باران و حملات زمینی و هوایی متجاوزان جان خود را از دست می‌دهند.

بمباران روزانه مناطق مختلف یمن سبب کشته شدن بیش از یکصد هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم و زخمی شدن دهها هزار نفر و آوارگی بیش از سه میلیون نفر و همچنین از بین رفتن بیش از 80 درصد از زیرساخت های یمنی به خصوص در حوزه بهداشت و درمان شده است.

در حال حاضر بیش از چهار هزار بیمار مبتلا به نارسایی کلیه به دلیل عدم دسترسی به مراکز دیالیز و یا توقف کار این مراکز تحت تاثیر این مشکلات قرار گرفته ‌اند؛ مشکلاتی که ناشی از بحران سوخت است که به دلیل جلوگیری از ورود کشتی‌‌های سوخت رسانی به یمن به بار آمده است.

در همین حال، قدرت‌های غربی به رهبری آمریکا با وضع تحریم علیه انصارالله یمن در شدت گرفتن فاجعه انسانی در این کشور نقش دارند. تحریم تکمیل کننده محاصره اعمال شده از سوی ائتلاف سعودی علیه یمن است. وزیر بهداشت یمن در این خصوص می‌گوید که تحریم و محاصره یمن مانع از تعمیر تجهیزات پزشکی شده است و با گذشت حدود شش سال جنگ و تجاوز علیه یمن و تحریم آن، 93 درصد تجهیزات پزشکی عمر مفید خود را از دست داده‌‌اند و تمام دستگاه‌های شوک از کار افتاده است.

شیوع کرونا نیز عامل مهمی در بروز و گسترش فاجعه انسانی در یمن است. میزان شیوع و تلفات کرونا در یمن در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه اندک است اما نهادهای جهانی بهداشتی که در یمن فعالیت می کردند، به بهانه نگرانی درباره شیوع کرونا از این کشور خارج شده و کمک‌های بهداشتی به یمن را نیز قطع کرده‌اند.

علاوه بر کرونا بروز اپیدمی‌های مختلف نیز در این کشور بر مصیبت مردم فاجعه زده یمن افزوده است، پیش از این بیماری‌های آنفولانزای خوکی و وبا جان ده‌ها هزار نفر از مردم یمن را تهدید کرده است.

در پنجمین سال این جنگ یعنی در سال 2019 آنفولانزای خوکی به شکل چشم‌گیری در دو استان تعز و صنعا گسترش یافت و طبق آماری که یوسف الحاضری، سخنگوی رسمی وزارت بهداشت وابسته به انصارالله اعلام کرد، موارد ابتلا و مشکوک به ابتلای به این بیماری به بیش از 650 مورد رسیده که از این تعداد 125 مورد در سراسر یمن جان باختند.

شیوع بیماری وبا از زمان نخستین ظهور خود در سال 2016 در یمن ادامه پیدا کرده و جان صدها تن را گرفت. طبق آمار وزارت بهداشت وابسته به انصارالله موارد ابتلا به این بیماری از ژانویه 2019 به بیش از 854 هزار تن رسیده و از این میان بیش از 1000 تن تا دسامبر 2019 جان باختند.

آمار رسمی این وزارتخانه از افزایش موارد ابتلا به "تب دنگ" در سال 2019 به بیش از 650 مورد خبر می‌دهد که در اثر آن بیش از 270 تن جان خود را از دست دادند. طبق بیانیه‌های وزارت بهداشت صنعا، موارد ابتلا به بیماری دیفتری در سال 2019 به بیش از 4000 مورد رسید و در اثر آن 253 تن جان باختند. همچنین بیش از 1000 مورد بیماری هاری وجود دارند که از این تعداد 54 نفر جان باختند.

موارد ابتلا به بیماری مالاریا هم در همین سال میلادی به بیش از یک میلیون و 20 هزار مورد ابتلا و مشکوک به ابتلا رسید و وزارت بهداشت صنعا با بررسی‌های آزمایشگاهی 150 هزار مورد مبتلا را تأیید کرده است که 17 نفر نیز بر اثر آن جان باختند.

این در حالی است که گرسنگی و سوء تغذیه نیز سایه مرگ را بر سر مردم یمن انداخته است. براساس آمار سازمان صلیب سرخ در سال 2019 ، حدود 3.2 میلیون کودک و زن یمنی از سوء تغذیه حاد و 50 درصد کودکان از کوتاه قدی دائمی رنج می‌برند. 

زید علایه، مسئول اطلاعات و ارتباطات در دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد هشدار می‌دهد که بیش از 24 میلیون یمنی (80٪ جمعیت) به کمک غذایی نیاز دارند.

آمارها حاکی از آن است که 14 میلیون یمنی به خدمات بهداشتی مستقیم دسترسی ندارند و 50٪ از مراکز بهداشتی هم به حالت تعطیلی درآمده و مابقی نیز به دلیل کمبود دارو به طور کامل خدمات ارائه نمی‌دهند. علاوه بر این بیش از 15 میلیون یمنی به آب قابل شرب دسترسی ندارند و این امر موجب شیوع بسیاری از بیماری‌های همه‌گیر می‌شود.

 حامیان عربستان در جنگ جهانی ضد ملت قحطی زده یمن

آمریکا و رژیم صهیونیستی به عنوان دو طرف از بازیگران اصلی تحولات منطقه که بیشترین منافع را از فضای ملتهب و  بحرانی کشور های اسلامی به ویژه در خاورمیانه می‌برند، در بحران یمن نیز علاوه بر ائتلاف 9 کشور عربی به رهبری عربستان سعودی در پشت پرده مداخله نظامی ضد یمن قرار دارند. آمریکایی‌ها علاوه بر تامین پوشش سیاسی و جلوگیری از محکوم شدن عربستان و امارات در محافل بین‌المللی نقش تامین‌کننده لجستیک و ارائه اطلاعات جاسوسی به عربستان را برعهده دارند، به همین علت تلاش‌های مجلس نمایندگان آمریکا در جلوگیری از صادرات تسلیحات مختلف به عربستان که عامل جنایت‌های جنگی گسترده در یمن است با وتوی رئیس‌جمهور این کشور مواجه شده است.

بر اساس گزارش‌های فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، این کشور تنها طی سه سال ابتدایی جنگ و  تنها در زمینه تامین سوخت جنگنده‌های سعودی که اقدام به موشک‌باران مردم بی‌گناه یمن کرده‌اند، بیش از 40 میلیون پوند صرف سوخت رسانی این جنگنده‌ها کرده است.  مقامات نظامی آمریکا در مراحل مختلف به حضور ده‌ها تن از افسران آموزش دهنده نیروهای ویژه سعودی و اماراتی در یمنکرده اند، علاوه بر اینکه شمار نامشخصی از نیروهای عملیات سرویس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نیز در یمن حضور دارند تا بتوانند پشتوانه اطلاعاتی و جاسوسی عربستان در خاک یمن را تامین کنند.

رژیم صهیونیستی نیز در این عرصه ارائه اطلاعات جاسوسی برای پیشبرد منافع ائتلاف جنگی ضد یمن را بر عهده دارد. تل‌آویو اخیراً تحرکاتی را در جزیره سقطری آغاز کرده که نشان از تلاش تل آویو برای تحت کنترل گرفتن آبراهه حیاتی باب المندب و دریای سرخ دارد.

کشورهای اروپایی گرچه هر از چندگاهی ائتلاف سعودی را به انجام جنایت‌های جنگی در یمن متهم کرده و در بیانیه‌هایی اقدامات عربستان و امارات در کشتار کودکان و زنان یمنی را محکوم کرده‌اند، اما هرگز با توقف فروش تسلیحات نظامی خود به عربستان و امارات که به صورت مستقیم در جبهه‌های مبارزه ضد دولت مشروع یمن به کار می‌رفت، موافقت نکردند.

ائتلاف سعودی به سرکردگی عربستان همچنان با خرید تسلیحات نظامی از آمریکا و اروپا بر آتش این جنگ می دمد و به کشتارها ادامه می‌دهد. این وضع سبب شده است تا افکار عمومی جهان و بسیاری سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای حقوق بشری، خواهان توقف فروش سلاح‌های اروپایی به ائتلاف ضد یمن شوند.

آمریکا، انگلیس، فرانسه، اسپانیا و کانادا همچنان از تامین کنندگان اصلی تجهیزات نظامی برای عربستان و امارات در جنگ یمن هستند و به رغم خطر بالای استفاده از سلاح ها و تجهیزات نظامی صادراتی از فرانسه در تسهیل کشتار مردم یمن و نقض حقوق بشر در این کشور، پاریس همچنان به تامین سلاح برای عربستان و امارات ادامه می دهد.

این دولت‌ها در برخی کشورهای اروپایی فروش سلاح به عربستان را ممنوع اعلام کرده و تحت فشار افکار عمومی و سازمان‌ها و گروه‌های ضد جنگ به اعلام این ممنوعیت تن داده‌اند، اما در خفا فروش سلاح از این کشورها به عربستان ادامه دارد؛ چنان که برخلاف رای دادگاه عالی انگلیس مبنی بر ممنوعیت فروش سلاح به سعودی ها، لندن همچنان به معاملات تسلیحاتی و نظامی خود با ریاض ادامه می‌دهد.

عربستان و امارات در این جنگ علاوه بر طرف‌های بین‌المللی از حمایت گروه‌های تروریستی و تکفیری نظر القاعده و داعش و جریان سلفی و تکفیری الاصلاح نیز برخوردار هستند.

جنایت‌های جنگی به روایت آمار

در حال حاضر یمن از بدترین فاجعه انسانی رنج می‌برند و گرسنگی و فقر ملت یمن را در بر گرفته و موسسات بهداشتی این کشور در نتیجه محاصره ظالمانه نیروهای ائتلاف در وضعیت فروپاشی قرار دارد. علاوه بر اینکه ویروس کرونا نیز در این کشور گسترش پیدا کرده، اما همچنان بیمارستانها و درمانگاههای یمن هدف حملات نیروهای متجاوز قرار می‌گیرد و ملزومات پزشکی نیز در بیشتر بیمارستان‌ها به پایان رسیده است.

در همین رابطه مرکز حقوق بشری «عین الانسانیه» به مناسبات گذشت دو هزار روز از جنگ یمن آمار جنایت‌های ائتلاف سعودی طی 2000 روز حمله مستمر به یمن را منتشر کرد. این مرکز کرد: تعداد شهدا و مجروحان در این مدت به 43 هزار و 181 نفر رسیده است.  تعداد شهدا 16 هزار و 978 نفر است که در میان آنها 3 هزار و 790 کودک و 2 هزار و 381 زن وجود دارد. همچنین تعداد مجروحان 206 هزار و 203 نفر رسیده که در میان آنها 4 هزار و 89 کودک و 2 هزار و 780 زن دیده می‌شود.

بر اساس این گزارش، تعداد تأسیسات و مراکز تخریب شده و آسیب دیده به 9 هزار و 135 عدد رسیده است. حملات ائتلاف سعودی باعث نابودی یا وارد کردن خسارت به 15 فرودگاه، 16 بندر، 304 نیروگاه و ژنراتور برق و 547 شبکه ارتباطی شده است و تعداد تأسیسات تخریب شده و آسیب دیده به 9 هزار و 135 عدد رسیده است.

جنگنده‌های ائتلاف سعودی 2 هزار و 98 انبار و شبکه آبرسانی و 1965 مرکز دولتی و 2200 جاده و پل را عمدا هدف گرفته‌اند.

تعداد منازل خسارت دیده و نابود شده به خاطر حملات به 565 هزار و 973 عدد، تعداد مراکز خدماتی به 576 هزار و 528 عدد و تعداد مراکز دانشگاهی آسیب دیده به 176 هزار عدد رسیده و این حملات همچنین 1375 مسجد، 356 مرکز گردشگری و 389 بیمارستان و مرکز درمانی را تخریب کرده است.

این گزارش تأکید کرد، ائتلاف سعودی 1095 مدرسه و مرکز آموزشی و 6732 زمین زراعی، 132 مرکز ورزشی، 244 مرکز باستانی و 47 مرکز رسانه‌ای را به صورت عمدی هدف گرفته است.

همچنین در این حملات، 22 هزار و 404 مرکز اقتصادی، 393 کارخانه، 286 کامیون سوخت، 11 هزار و 227 مرکز تجاری و 407 مرغداری و دامداری نابود شده‌اند یا آسیب دیده‌اند.

در پایان بیانیه این مرکز اعلام شده، جنگنده‌های ائتلاف سعودی عمدا 6 هزار و 899 وسیله نقلیه، 463 هزار قایق صید، 884 انبار غذا، 391 ایستگاه سوخت، 672 بازار و 783 کامیون حامل غذا را هدف گرفته‌اند.


منبع : tasnimnews خبرگزاری تسنیم