تاریخ : 1399,سه شنبه 01 مهر16:31
کد خبر : 77792 - سرویس خبری : دفاع مقدس

بارگذاری ۳ میلیون سند مهندسی رزم در سامانه سراج



«سید حمزه رضوی» گفت: در این سامانه چیزی حدود سه میلیون برگ سند، عکس و اطلاعات مربوط به مهندسی رزم بارگذاری شده است، به طوری که مردم نیز به راحتی می‌توانند به این اسناد دسترسی پیدا کنند.

 

سیدحمزه رضوی مدیرکل دفتر امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس برگزار شد، اظهار داشت: مجموعه جهاد کشاورزی در بدو تاسیس، موضوع محرومیت‌زدایی را در دستور کار قرار داد اما با شروع جنگ، در جبهه‌ها حضوری فعال یافت تا در حوزه مهندسی رزم جنگی اقدام کند.

وی افزود: جهاد کشاورزی در جنگ کار‌هایی فراتر از پشتیبانی را انجام داد و در مباحث مهم مانند تاسیس پل و جاده اقداماتی را در جهت تسریع در اجرای عملیات‌ها انجام داد که تاسیس پل خیبر یکی از آنهاست.

رضوی ادامه داد: شهید فارسی، ساجدی و ناجیان از شهدای شاخص جهاد کشاورزی بودند و اکثر فرماندهان و مهندسان ما، با آغاز جنگ تحصیل در خارج را رها کرده و از طرف جهاد به جبهه‌ها شتافتند لذا اقدامات جهاد سازندگی در دفاع مقدس بسیار ارزشمند بود.

مدیرکل دفتر امور ایثارگران وزارت مجموعه وزارت جهاد کشاورزی افزود: جهاد کشاورزی در دوران دفاع مقدس در اعزام به جبهه نیز فعال بود و حدود ۵۴۰ هزار اعزام به جنگ داشت. ما در امور ایثارگران در بحث معیشتی و توزیع ارزاق اقداماتی را انجام دادیم چراکه رسیدگی به وضعیت معیشت خانواده‌های شهدا جزو اولویت‌های اصلی ما محسوب می‌شود.

رضوی با اشاره به برنامه‌های جهاد کشاورزی در هفته دفاع مقدس گفت: دو برنامه شاخص در هفته دفاع مقدس داریم که اولین آن، تجلیل از رزمندگان با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی است که از مجموعه جهاد نیز ۱۳ نفر مورد تقدیر قرار می‌گیرند و برنامه دیگر، افتتاح نمایشگاه دستاورد‌های دفاع مقدس است که ما نیز در این نمایشگاه غرفه داریم. از طرفی بحث غبارروبی و حضور بر سر مزار شهدا و به خصوص شهید آوینی را مد نظر داریم.

وی تصریح کرد: پخش فیلم مستند در آمفی تئاتر موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از دیگر برنامه‌های ماست که تا به حال این فیلم‌ها به نمایش درنیامده که موضوع فیلم‌ها در بحث محرومیت‌زدایی و عملیات والفجر ۸ و اقدامات نیرو‌ها در مناطق جنگی شمال غرب است. همچنین دو هزار و ۷۰۰ فرزند شاهد داریم که در هفته دفاع مقدس برنامه‌های ویژه‌ای برای آن‌ها تدارک دیده‌ایم.

مدیرکل دفتر امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به وجود سه هزار و ۴۰۰ شهید در جهاد کشاورزی گفت: وظیفه همه ماست تا یاد و خاطره این شهیدان عزیز را گرامی بداریم. برنامه بعدی ما هفتم مهر خواهد بود که همایشی را با حضور وزیر جهاد کشاورزی به صورت ویدئوکنفرانس برگزار خواهیم کرد. از طرفی ویژه‌نامه نقش کمیته بهداشت و درمان را با همکاری هلال احمر توزیع خواهیم کرد. همچنین پخش برنامه سرچشمه از شبکه پنجم سیما با موضوع نقش جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس را در برنامه داریم.

رضوی با اشاره به راه اندازی سامانه سراج، اظهار داشت: در این سامانه چیزی حدود سه میلیون برگ سند، عکس و اطلاعات مربوط به مهندسی رزم بارگذاری شده است، به طوری که مردم نیز به راحتی می‌توانند به این اسناد دسترسی پیدا کنند. هدف ما از راه‌اندازی این سامانه، آشنایی آحاد مردم با اقدامات صورت گرفته از سوی نیرو‌های جهاد کشاورزی در دوران دفاع مقدس است. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به این سایت با آدرس https://seraj.maj.ir نسبت به اطلاعات بارگذاری شده آگاهی کسب کنند.

وی گفت: علاوه بر تجلیل و تقدیر از رزمندگان دوران دفاع مقدس، پویش «همه با هم جهاد» را ایجاد کرده‌ایم تا در تمام زمینه‌ها فرهنگ جهادی را که مد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی است، نشر دهیم؛ اما عمده فعالیت و برنامه‌های امسال ما در هفته دفاع مقدس به دلیل شیوع بیماری کرونا در فضای مجازی انجام خواهد شد که برای مثال برنامه «هفت روز هفت کلیپ» را منتشر خواهیم کرد و سعی‌مان در این زمینه، این بوده تا به ابعاد نادیده جنگ مانند حضور زنان در جنگ و فعالیت در روستا‌های مرزی بیشتر پرداخته شود.

مدیر کل دفتر امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی اظهار داست: جهاد کشاورزی در جنگ علاوه بر شهدایی که تقدیم نظام اسلامی کرده است، ۲۳ هزار و ۹۱۳ جانباز و یک هزار و ۲۰۰ نفر آزاده را در کارنامه خود دارد. یکی دیگر از برنامه‌های ما با آغاز سال تحصیلی کمک مالی برای خرید گوشی تلفن همراه یا تبلت برای فرزندان ایثارگران بود که میانگین چیزی حدود ۵۰۰ هزار تومان به هر فرزند اعطا شد.

رضوی با اشاره به توجه به موضوع معیشت ایثارگران گفت: مجموعه جهاد کشاورزی قصد دارد تا به ایثارگران سهام بدهد لذا تاکنون ۸۵ هزار نفر در شرکت‌های جهاد کشاورزی سهام‌دار شده‌اند و قصد داریم تا از این طریق و سودی که ماهانه حاصل می‌شود، توانسته باشیم کمک شایانی را به ایثارگران کرده باشیم.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۷۹ درصد سهام‌ها به طور کامل واگذار شده است و در تلاشیم تا ۱۹ درصد باقی مانده را نیز واگذار کنیم تا ایثارگران از این طریق بتوانند وارد بازار بورس شوند که سهام‌های مذکور تا سه ماه آینده وارد بازار بورس خواهند شد.


منبع : دفاع پرس