تاریخ : 1399,سه شنبه 01 مهر18:06
کد خبر : 77794 - سرویس خبری : مقاومت اسلامی

تظاهرات در ۹ استان مصر

مردم مصر علیه ژنرال السیسی به خیابان‌ها ریختند



هزاران شهروند مصری با برگزاری تظاهرات در 9 استان این کشور، خواستار کناره‌گیری «عبدالفتاح السیسی» از قدرت شدند.
السیسی که در سال 2013 با کودتا علیه «محمد مرسی» رئیس‌جمهور قانونی مصر، به قدرت رسید، طی هفت سال گذشته فضایی از اختناق و سرکوب را بر کشور حکمفرما کرده است. این مسئله منجر به خیزش مجدد مردم مصر در استان‌های مختلف شد و بار دیگر مردم خواستار برکناری رئیس‌جمهور مستقر هستند.
در این راستا، هزاران نفر از مردم شامگاه یکشنبه در 9 استان مصر شامل «قاهره»، «القلیوبیه»، «الجیزه»، «إسکندریه»، «البحیره»، «المنیا»، «أسیوط»، «سوهاج» و «أسوان» علیه دولت این کشور تظاهرات کردند. روزنامه «العربی الجدید» گزارش داد، مردم مصر در این استان‌ها، به خاطر ظلم، خواستار برکناری السیسی از قدرت شدند. اوج این اعتراضات از مناطق و روستاهای «البساتین» (در قلب قاهره)، «جزیرة الوراق»، «العیاط»، «أطفیح»‌، «الدیسمی»‌،
«نزله الأشطر» (در الجیزه)، «القناطر الخیریه» (در القلیوبیه)، «کفر الدوار» (در البحیره)، و «المعموره» (در اسکندریه) گزارش
شده است.
این تظاهرات در نخستین سالگرد حوادث ۲۰ سپتامبر(30شهریور) سال ۲۰۱۹ برگزار شد. سال گذشته در این روز، «محمد علی»، پیمانکار مصری، که در خارج از کشور اقامت دارد، برای تظاهرات علیه نظام السیسی فراخوان داده و نتیجه آن، 4000 نفر از فعالان و خبرنگاران مصری دستگیر شده بودند.
شعار علیه السیسی
بنا بر گزارش الجزیره، معترضان در این اعتراضات سراسری خواستار برکناری السیسی شدند. آنها شعار می‌دادند: السیسی برو... تو رئیس‌جمهور من نیستی»، «لا اله الا الله... السیسی دشمن خداوند»‌، «حکومت نظامی، سرنگون باد»‌، «مردم ما، به ما بپیوندید» و «ما صاحبان سراسر این سرزمین هستیم».
العربی الجدید نیز نوشت که شمار زیادی از نیروهای پلیس و گشتی‌های مصری در خیابان‌های قاهره حضور داشتند و نیروهای ارتش نیز وارد عمل شدند.
درگیری نیروهای امنیتی با معترضان
شبکه خبری «الجزیره» همچنین تاکید کرده، نیروهای امنیتی تظاهرات ساکنان روستای «الکدایه» واقع در استان الجیزه را متفرق کردند. افراد محلی گفتند که نیروهای مصری به این روستا حمله کرده و برای متفرق کردن معترضان، از گلوله جنگی و گاز اشک‌آور استفاده کرده‌اند. برخی از معترضان نیز به خودروهای پلیس حمله کرده و شیشه آن را شکستند. برخی از معترضان در روستای الدمیسی در الجیزه، با آتش زدن لاستیک‌ها، راه‌های منتهی به این روستا را بستند.
 منابع محلی از اسکندریه هم گزارش دادند که نیروهای امنیتی مصر با گاز اشک آور و شلنگ‌های آب، معترضان را در المعموره متفرق کردند. از شهر «القناطر الخیریه» در استان القلیوبیه هم گزارش شد که معترضان شعار می‌دادند، السیسی باید برکنار شود و هراسی از گفتن این اظهارات ندارند. از تظاهرات در منطقه البساتین شهر قاهره هم خبر رسید، خودروی زرهی پلیس پس از درگیری با ساکنان منطقه، مجبور به فرار می‌شود.
این تظاهرات پس از فراخوان «محمد علی» تاجر مصری که در خارج از این کشور حضور دارد، برگزار شد. شماری از گروه‌های مخالف دولت مصر نیز به این فراخوان پیوستند. محمد علی شامگاه یکشنبه از طریق فیسبوک، از این تظاهرات تمجید کرد و خطاب به مردم مصر گفت: «تا برکناری السیسی در خیابان‌ها باقی بمانید». وی این سؤال را مطرح کرد که «السیسی و سخنگوی ریاست جمهوری کجا هستند؟... رئیس‌جمهور از این خشم مردمی ترسیده است».
سرویس امنیتی مصر قبل از شروع اعتراضات، کمپین بازداشت‌ها را به راه‌انداخت و تعدادی از مقامات سیاسی از جمله امین المهدی، متفکر سیاسی چپ گرا و تعدادی از فعالان به ویژه در شهر سوئز در شرق کشور را دستگیر کرد. رسانه‌های حامی دولت هم به شدت از فراخوان‌ها برای انجام تظاهرات انتقاد کرده و آن را  توطئه‌ای از خارج با هدف براندازی نظام دانستند.