تاریخ : 1399,دوشنبه 07 مهر13:55
کد خبر : 77863 - سرویس خبری : سلامت

نقدی بر پیشنهاد وزیر بهداشت وعدم پذیرش رهبری


نقدی بر پیشنهاد وزیر بهداشت وعدم پذیرش رهبری

سیدجوادهاشمی فشارکی

تحلیلی بر پیشنهاد وزیر بهداشت و عدم پذیرش رهبری برای برگزاری مراسم محرم در فضای مسقف حسینیه امام

دکتر سیدجوادهاشمی فشارکی، پژوهشگر ومولف کتاب نظام مدیریت فرهنگی در شهراسلامی – ایرانی ( برپایه مبانی نظری و فرایند فکری سازنده شهر اسلامی )

قیام ونهضت امام حسین (ع) ماهیتی ضدظلم و استکبار ستیز داشته وچون مشعلی فروزان چراغ هدایت جوامع می باشد. شیعیان جهان نیز در گذر زمان همواره در برابر ظالمان قرار داشته و حکومت های جور وستم و استبداد را برنتابیده اند. تاریخ معاصر نیز شاهد نقش تعیین کننده محرم در جنبش های اصیل مردمی است که جلوه کامل بروز و ظهور این تاثیر را در انقلاب اسلامی مشاهده می کنیم؛ مردم نیز با شعارهای خود (همچون نهضت ما حسینی است و رهبر ما خمینی است) به طور شفاف بر این امر تکیه و تاکید داشته و دارند.

 در سال 1399 با وجود ویروس کرونا به محرم نزدیک می شدیم؛ براساس اعلام حاج شیخ حسین انصاریان، رهبر انقلاب برای برگزاری مجالس عزاداری ماه محرم دغدغه داشته و فرموده بودند: "امسال با رعایت بهداشت هر چه پرشورتر جلسات محرم را برگزار کنید". مراجع عظام نیز تاکید داشتند "عزاداری محرم با رعایت ملاحظات بهداشتی برگزار شود". همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی در جریان سخنرانی 10 مرداد 1399 به مناسبت عید قربان فرمودند: " مدت هاست هرکسی یک چیزی درباره محرم می گوید. خب، عزاداری را بالاخره به یک شکلی برگزار می‌کنند. عزاداری محرم باید بر اساس ضوابط ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزار شود. در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که کارشناسان و ستاد ملی کرونا اعلام می‌کنند؛ بنده به توصیه این عزیزان عمل می‌کنم...”

ستاد مقابله با کرونا ۱۹ مرداد با ابلاغ دستورالعملی شرایط برگزاری عزاداری محرم را اعلام کرد. هیأت‌ها بر آن اساس، جلسات خود را برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی کردند،وطبق آن عزاداری در مکان سربسته با سقف بالای ۶ متر مصداق فضای باز است و مشکلی نداشت؛ اما ۴۸ ساعت مانده به آغاز محرم به یک باره حرف جدیدی مطرح ‌شد: عزاداری در محیط بسته ممنوع!

علیرغم تعلل ها و کارشکنی ها محرمی دیگر و شوری دیگر و غوغای دیگری با رعایت دستورالعملعهای بهداشتی در فضاهای باز و بصورت سیاربپاشد که پیش و پس از آن جهان به خود ندیده و نخواهد دید. تا اینکه این خبر از سوی وزیر بهداشت منتشر شد:

  • خبر وزیر :

در خبرها اعلام شد که وزیر بهداشت گفته است : "رهبر انقلاب نپذیرفت مراسم محرم در فضای مسقف حسینیه امام برگزار شود." و"شرمنده شدم به دلیل اینکه مراسم نباید در فضای مسقف باشد، با وجود مجوز برگزاری در فضای بزرگ حسینیه با چند نفر، مقام معظم رهبری نپذیرفتند خلاف شیوه‌نامه‌های بهداشتی عمل شود". 1وزیر بهداشت گفت:" به مقام معظم رهبری عرض کرده بودیم تعداد محدودی عزادار می‌توانند در حسینیه‌ای که ایشان حضور دارند حاضر باشند". 2

  • نقد خبر منتشره
  • نکته اول از وزیر: وزیر بهداشت بنا به اظهار نظر خودش با ژست خیرخواهانه به رهبری پیشنهاد برگزاری محدود را داده بوده است ؛ وی خارج از مصوبه ستادملی کرونا چه اختیار فراقانونی داشته که چنین جسارتی را بخرج داده است؟
  • نکته دوم: ایشان اگر نیت خیرخواهانه داشتند لازم بود که آن را به عنوان استتثنا درستادکرونا مطرح ومصوب می کردند، لذا شخص وزیر بهداشت با این پیشنهاد فراقانونی خود، مشخص نیست که دنبال چه هدفی با اهدافی بوده است؟
  • نکته سوم: اگر در حسینیه امام برگزاری مراسم محدود امکان پذیر بوده است، وخطری متوجه رهبری و شرکت کنندگان نبوده است؛ چرا برای جاهای مشابه کشور این را اعلام نکرده و فقط برای حسینیه امام اعلام کرده است؟
  • نکته چهارم: اگر رهبری تحت تاثیر وی قرار می گرفتند؛ و عمل می کردند؛ آیا قابل تصور هست که چه جو سازی سنگینی از سوی طیف جریان غوغاسالاران داخلی وخارجی به سوی رهبری سرازیر می شد؟
  • نکته پنجم: بسیاری از شفیتگان حسینی که با تصمیم غلط ستاد کرونا از برگزاری در فضاهای مسقف بلندمحروم شده وبا مشکلات مکان برگزاری مواجه بودند، آیاشیرینی همراهی و همدلی رهبری عزیز خود را ازدست نمی دادند؟
  • نکته ششم: عدم پذیرش مراسم محرم در فضای مسقف حسینیه، ضمن اینکه میزان تبعیت رهبری از مقررات بوده است، لکن با توجه به تاکید رهبری در برگزاری مراسم با رعایت دستورالعمل های بهداشتی نوعی اعلام ناراحتی از سوی رهبرانقلاب به تصمیمات سخت گیرانه بی مورد ستاد ملی کرونا نیز قابل تصور می باشد.
  • نکته هفتم تمسک به این دعا در زیارت عاشورا : اللَّهُمَّ الْعَنْ أَوَّلَ ظَالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تَابِعٍ لَهُ عَلَى ذَلِکَ اللَّهُمَّ الْعَنِ الْعِصَابَةَ الَّتِی جَاهَدَتِ الْحُسَیْنَ وَ شَایَعَتْ وَ بَایَعَتْ وَ تَابَعَتْ عَلَى قَتْلِهِ اللَّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمِیعا.