تاریخ : 1399,پنجشنبه 10 مهر17:40
کد خبر : 77864 - سرویس خبری : مجلس شورای اسلامی

تدوین قوانین ایثارگران در برنامه هفتم توسعه‌ی اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی


تدوین قوانین ایثارگران در برنامه هفتم توسعه‌ی اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی

در تدوین برنامه‌ی هفتم دولت را می‌بایست به شرح زیر مکلف کرد که همه‌ساله ردیف بودجه‌ی ایثارگران را در بودجه‌ی سنواتی...

فاش نیوز - کارگروه تدوین برنامه‌ی هفتم توسعه‌ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ج.ا.ا (1404-1400) وظائف بسیار سنگینی را برای ادای دین در قبال فداکاری‌ها و از خودگذشتگی‌های شهدا، رزمندگان، جانبازان و آزادگان بر عهده دارند. موارد پیشنهادی زیر پیشنهادات مربوط به ایثارگران در حوزه‌های اداری و استخدامی، آموزشی و رفاهی می‌باشد که می‌بایست با اولویت در دستور کار کارگروه تدوین برنامه‌ی هفتم توسعه قرار گیرد. با توجه به اینکه وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها تفاسیر متفاوت از قوانین ایثارگران دارند، می‌بایست قوانین به‌صورت شفاف باشد؛ فلذا موارد پیشنهادی ذیل ارائه می گردد.

پیش‌بینی بودجه: بسیاری از قوانین مصوب ایثارگران به علت عدم ردیف بودجه در بودجه‌ی سنواتی در اجرا با اشکال روبرو گردیده است. علی هذا، در تدوین برنامه‌ی هفتم دولت را می‌بایست به شرح زیر مکلف کرد که همه‌ساله ردیف بودجه‌ی ایثارگران را در بودجه‌ی سنواتی لحاظ کند.

  • دولت موظف است اقدامات برای اجرای صحیح و به‌موقع قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و برنامه‌ی هفتم توسعه را به‌عمل آورده و اعتبار کافی و ردیف بودجه‌ی مستقل برای اجرایی نمودن مفاد مندرج در قوانین فوق را در بودجه‌ی سنواتی پیش‌بینی نماید.

حقوق ایثارگران شاغل و غیر شاغل: کلیه دستگاه‌های اجرایی، موظف‌اند به فرزندان شهدا، جانبازان، آزادگان و رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌های حق علیه باطل مبلغی معادل حداقل حقوق کارکنان را که هر سال توسط دولت تعیین می‌شود به عنوان فوق‌العاده‌ی ایثارگری به‌طور ماهانه به ایثارگران شاغل پرداخت نمایند.

تبصره 1: مبلغ موضوع این ماده، در خصوص رزمندگان غیرشاغل، توسط سازمان تامین اجتماعی ن.م (ساتا) و در خصوص جانبازان و آزادگان غیرشاغل توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران پرداخت کند.

تبصره 2: پرداخت هم‌زمان فوق‌العاده ایثارگری ماده‌ی 51 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و فوق‌العاده ایثارگری بند 2 ماده‌ی 68 قانون مدیریت خدمات کشوری بلامانع می‌باشد.

  • استخدام: کلیه‌ی دستگاه‌های اجرایی مکلف‌اند حداقل 30 درصد از نیازهای استخدامی خود را به همسر و فرزندان شهدا، خواهر و برادر شهید، جانبازان، آزادگان، همسر و فرزندان آزادگان بالای یک سال اسارت، همسر و فرزندان جانبازان 25 درصد به بالا، فرزندان جانبازان زیر 25 درصد و رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه و فرزندان آنان اختصاص دهند.
  • تبصره 1: بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلف است 70 درصد جذب نیروی انسانی خود را به افراد مشمول فوق اختصاص دهد.
  • تبصره 2: به پاس قدردانی از رشادت‌های ایثارگران، ستاد کل ن.م مکلف است همه‌ساله 40 درصد سهمیه‌های استخدامی را جهت استخدام فرزندان شهدا، فرزندان جانبازان، فرزندان آزادگان و فرزندان رزمندگان پس از طی مراحل گزینش جهت استخدام به‌صورت پایور در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آجا، ناجا به‌عمل آورد.
     
  • تبدیل وضعیت: کلیه‌ی دستگاه‌های اجرایی مکلف‌اند همسر و فرزندان شهدا، خواهر و برادر شهید، جانبازان، آزادگان، همسر و فرزندان آزادگان بالای یک سال اسارت، همسر و فرزندان جانبازان 25 درصد به بالا، فرزندان جانبازان زیر 25 درصد و رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه و فرزندان آنان را که به‌صورت شرکتی، قراردادی، پیمانی به‌صورت بدون آزمون و خارج از سهمیه‌های استخدامی جذب و بکارگیری شده‌اند را نسبت به تبدیل وضعیت استخدامی آنان، پس از حداکثر سه ماه از شروع به‌کار، توسط دستگاه محل خدمت به‌صورت رسمی قطعی، ثابت، دائم و یا سایر عناوین مشابه اقدام نمایند .

تبصره‌ی 1: سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه مکلف‌اند نسبت به ایجاد شناسه‌ی استخدامی برای افراد فوق‌الذکر اقدام و حقوق و مزایای ایشان را برقرار کند.

تبصره‌ی 2: ایثارگران مشمول قانون فوق از شرایط احراز رشته‌ی تحصیلی و سن معاف می‌باشند.

تبصره‌ی 3: دستگاه‌های اجرایی مکلف‌اند در صورت فقدان پست سازمانی مناسب برای افراد مذکور در ماده فوق، نسبت به ایجاد پست مورد نظر، از محل حذف پست‌های بلاتصدی و ایجاد پست سازمانی جدید متناسب با مشارالیهم اقدام کنند.

  تبصره‌ی 4: دستگاه‌های اجرایی مکلف‌اند یکی از فرزند‌‌‌‌‌‌‌‌ان کارکنان شهید‌‌‌‌‌‌‌‌، جانباز و آزاد‌‌‌‌‌‌‌‌ه، اعم از شاغل، فوت‌شد‌‌‌‌‌‌‌‌ه و یا از کارافتاد‌‌‌‌‌‌‌‌ه را‌‌‌‌‌‌‌‌ علاوه بر سهمیه‌ی استخد‌‌‌‌‌‌‌‌امی ایثارگران د‌‌‌‌‌‌‌‌ر همان د‌‌‌‌‌‌‌‌ستگاه، پس از بازنشستگی پدر، استخد‌‌‌‌‌‌‌‌ام نمایند‌‌‌‌‌‌‌‌.

انتصاب شغلی ایثارگران در مشاغل مدیریتی: کلیه‌ی دستگاه‌های اجرایی مکلف‌اند در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و منزلت ایثارگران نسبت به اولویت دادن به ایثارگران در انتصاب مشاغل مدیریت حرفه‌ای در شرایط مساوی با سایر نفرات اقدام کنند.

تامین حقوق ماهیانه‌ی فرزندان ایثارگران: بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف است به فرزندان شهدا، فرزندان جانبازان 50 درصد و فرزندان آزادگان با حداقل 5 سال اسارت، تا زمان استخدام به‌صورت دولتی و یا اشتغال در بخش خصوصی، تعاونی و ...،معادل حداقل حقوق کارکنان دولت به‌صورت ماهیانه پرداخت کند.

ماموریت آموزشی ایثارگران: کلیه دستگاه‌‌های اجرایی مکلف‌اند ضمن فراهم آوردن امکانات لازم برای آموزش ‌های کوتاه ‌مدت، با ادامه‌ی تحصیل فرزندان و همسران شهدا، جانبازان و همسران و فرزندانشان، آزادگان و همسران و فرزندانشان و رزمندگان که در استخدام دارند تا پایان تحصیلات دانشگاهی به‌صورت مأموریت آموزشی تمام‌وقت یا نیمه وقت موافقت کنند.

تبصره‌ی 1‌: دستگاه‌های موضوع این ماده، موظف‌اند قبل از اعزام به مآموریت آموزشی، شغل کارمند را پس از فراغت از تحصیل پیش‌بینی کنند و پس از فراغت از تحصیل می‌بایست در شغل پیش‌بینی شده، منصوب گردند.

تبصره‌ی 2: حفظ آخرین پست سازمانی و پرداخت حقوق و مزایای کارمندان فوق‌الذکر در مدت مأموریت آموزشی الزامی می‌باشد. در صورتی که حفظ پست سازمانی در حین مأموریت آموزشی میسر نباشد، دستگاه مکلف به اختصاص پست هم‌تراز برای کارمند خواهد بود. 
تبصره‌ی 3: دستگاه‌های مشمول می‌بایست اعمال مدارک تحصیلی کارمندان ایثارگر فوق که از مأموریت آموزشی استفاده می‌کنند، پس از ارائه‌ی مدرک تحصیلی جدید، از تاریخ فارغ‌التحصیلی حقوق و مزایای مربوط به آنان را پرداخت نمایند.

رفاهی ایثارگران: با توجه به ضرورت حفظ نشاط و شادابی ایثارگران و خانواده‌های آنان، کلیه دستگاه‌های اجرایی، که دارای هتل، اماکن تفریحی، سیاحتی، فرهنگی، هنری و ورزشی می‌باشند موظف‌اند لیست اماکن فوق را در اختیار بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار داده و بنیاد با درنظر داشتن اصل عزتمندی، برای استفاده‌ی ایثارگران و خانواده‌های آنان، 50 درصد تخفیف در بهره‌مندی از این تسهیلات در نظر گیرند.

بیمه‌ی رزمندگان: ساتا موظف است در اجرای سند راهبری رزمندگان، تسهیلات مربوط به درمان پایه، بیمه‌ی تکمیلی رزمندگان را برقرار، محاسبه و پرداخت نماید.

ساتا موظف است نسبت به تامین 100 درصد هزینه‌ی درمانی رزمندگان و خانواده‌ی ایشان اقدام نماید.

و در پایان بازخوانی فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل بنیاد شهید انقلاب اسلامی مورخ 22/12/58، ضروری به نظر می‌رسد:

باید رسیدگى کامل به خاندان شهدا و آسیب‌دیدگان و معلولین در این راه، چه در ‌انقلاب و چه قبل و بعد از آن به نحو احسن و با مراعات احترام آنان بشود.

 

| علی صیاد قبادی (کارشناس ارشد مدیریت و پژوهشگر حوزه‌ی اداری و استخدامی)