تاریخ : 1399,یکشنبه 06 مهر14:03
کد خبر : 77905 - سرویس خبری : دفاع مقدس

آیا سقوط هواپیما در ۷ مهر ۶۰ دستکاری شده بود؟‌



آیا سقوط هواپیما در 7 مهر 60 دستکاری شده بود؟‌/ عملیات ثامن‌الائمه آغاز تغییر استراتژی در جنگ بود

نشست واکاوی عملیات ثامن‌الائمه و رونمایی از جلد دوم کتاب تاریخ شفاهی سردار سرلشکر رحیم صفوی با عنوان «از شرق بصره تا مهران» همزمان با سالگرد شکستن حصر آبادان برگزار شد.

نشست واکاوی عملیات ثامن‌الائمه و رونمایی از جلد دوم کتاب تاریخ شفاهی سردار سرلشکر رحیم صفوی با عنوان «از شرق بصره تا مهران» امروز شنبه همزمان با سالگرد شکستن حصر آبادان با حضور  سردار سرلشکر رحیم صفوی، سردار سرتیپ علی شمشیری، امیر ازگمی، سردار نائینی و جمعی از رزمندگان دفاع مقدس در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

سردار سرتیپ علی شمشیری معاون هماهنگ کننده پژوهشگاه دفاع مقدس شهید سپهبد قاسم سلیمانی در ابتدای این نشست، درخشان‌ترین دوران انقلاب اسلامی را «دفاع مقدس» عنوان کرد و با بیان اینکه در طول دفاع مقدس هر روز برکاتی را داشته‌ایم، تصریح کرد: اینکه انقلاب اسلامی این‌چنین استکبار را به ذلت کشانده از برکات انقلاب اسلامی است و ان‌شاءالله این انقلاب زمینه‌ساز ظهور امام زمان(عج) خواهد بود.

سردار سرلشکر سید یحیی رحیم‌صفوی مشاور و دستیار فرمانده کل قوا و رئیس پژوهشگاه دفاع مقدس سپهبد شهید قاسم سلیمانی ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس، شفاف سازی ابعاد مختلف پیروزی‌ها و ناکامی‌های رزمندگان در دفاع مقدس، جلوگیری از انحراف، گفتن حقایق و اسرار پشت پرده جنگ را از دلایل و ضروریات واکاوی عملیات‌ها برشمرد و گفت: متأسفانه در کتاب‌ها و حتی در تلویزیون مطالب نادرستی در خصوص برخی از عملیات‌ها گفته می‌شود و امیدواریم این نشست‌ها تحلیل‌های درستی را به جوانان منتقل کند.

وی به سخنان فرماندهان رژیم بعث عراق در اولین روز آغاز جنگ اشاره کرد و گفت: در کتاب سرلشکر حمدانی آمده است که ژنرال خیرالله به صدام اعلام کرد که با 192 فروند هواپیما، بمباران خاک جمهوری اسلامی را آغاز کرده‌ایم و جوانان عراقی به سمت اهداف خود حرکت کرده‌اند که صدام -با خیال خام خود- عنوان می‌کند نیم ساعت دیگر کمر ایران را خواهیم شکست.

مشاور و دستیار فرمانده کل قوا با بیان اینکه در همان ابتدای جنگ نتوانستند به نتیجه مطلوب برسند؛ از تجهیز 5 الی 6 لشکر عراق برای تصرف خوزستان اشاره کرد و بر روی نقشه به واکاوی تجاوز عراق به خاک کشورمان پرداخت.

سرلشکر صفوی با اشاره به جلسات طرح‌ریزی عملیات ثامن‌الائمه و شکستن حصر آبادان اعلام کرد: در ستاد عملیات جنوب، من، شهید حسن باقری، سردار رشید، شهیدان خرازی، احمد کاظمی، مرتضی قربانی، محمد جهان‌آراء و کیانی نقشه شکستن حصر آبادان را طراحی کردیم.

وی با تاکید بر اینکه دو پل اطراف کارون بود که اگر این دو پل را تصرف می‌کردیم دشمن در محاصره ما بود و می‌توانستیم همه آنها را اسیر کنیم، افزود: این طرح را به سمع مسئولان وقت کشور رساندیم و مورد تأیید واقع شد و مقام معظم رهبری در آن زمان در برابر برخی از ان‌قلت‌ها دفاع کرد.

سرلشکر صفوی این عملیات را اولین عملیات مشترک ارتش و سپاه خواند و افزود: برای مقدمه شکستن حصر آبادان در تاریخ 21 خرداد سال 60 به همراه 340 نفر پاسدار و بسیجی به برخی از موقعیت رژیم بعث حمله کردیم که توپخانه و هوانیروز ارتش از ما حمایت می‌کرد و توانستیم موقعیت خود را با زدن خاکریز و عقب راندن عراقی‌ها تثبیت کنیم. عراق 8 شبانه‌روز پاتک زد اما نتوانست ما را به عقب براند در حالی که در این موقعیت 100 نفر شهید شدند و بیش از 100 نفر مجروح داشتیم.

مشاور و دستیار فرمانده کل قوا به آغاز عملیات ثامن‌الائمه اشاره کرد و با بیان اینکه حدود نیم ساعت آتش تهیه روی سر دشمن ریختیم و همان صبح، عملیات به اتمام رسید، تصریح کرد: به خوبی توانستیم آن دو پول را منفجر کنیم و حسن باقری بر روی یکی از این پل‌ها قرار گرفت. این عملیات یک روز بیشتر به طول نکشید و نماز جماعت ظهر را در کنار روز کارون خواندیم.

سرلشکر صفوی با اشاره به حادثه 7 مهرماه و سقوط هواپیمای حامل برخی از فرماندهان دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: این هواپیما در حالی سقوط کرد و شهیدان فلاحی،فکوری، نامجو، جهان آراء و کلاهدوز را از ما گرفت که به نظر من این هواپیما دستکاری شده بود.

وی با بیان اینکه شکستن حصر آبادان آغاز تغییر استراتژیک جنگ بود، تأکید کرد: پس از شکستن حصر آبادان، عملیات فتح‌المبین و آزادسازی خرمشهر، در کمتر از 9 ماه 8 هزار کیلومتر از خاک سرزمین‌مان آزاد شد و معادلات جنگ را تغییر داد.

در ادامه این جلسه سرتیپ ازگُمی از رزمندگان دفاع مقدس که فرمانده توپخانه تیپ 77 خراسان رضوی در عملیات ثامن‌الائمه بود به زوایای این عملیات پرداخت و گفت: با کمک برادران هوا نیروز نقشه‌برداری‌های دقیقی از مختصات تمرکز دشمن داشتیم و آنچنان دقیق این عملیات صورت گرفت که دشمن را در همان ابتدای عملیات منکوب کردیم و نتوانست هیچگونه عملیاتی علیه ما انجام دهد.

وی یادآور شد: دشمن برای کمک‌رسانی به نیروهای خود از روی یکی از پل‌ها، نیروی پشتیبانی اعزام کرد که با یاری خداوند و با انفجار یکی از تانک‌ها بر روی پل نیروهای بعثی نیز عقب‌نشینی کرده و نتوانستند پیشتیبانی کنند.

در ادامه این نشست امیر حبیب بقائی فرمانده اسبق نیروی هوایی ارتش به ذکر خاطره‌هایی از دفاع مقدس پرداخت و تصریح کرد: در ماه‌های قبل از جنگ بارها اعلام کردیم که عراق آماده جنگ با کشورمان است چراکه وقتی از پایگاه تبریز به پرواز درمی‌آمدیم در نزدیکی‌های سنندج خاک عراق قابل مشاهده بود و به خوبی سنگرها، تجهیزات و ادوات آنها را می‌دیدیم که در حال تدارک حمله هستند.

سردار نائینی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در ادامه این نشست به فعالیت‌های این مرکز اشاره کرد و با بیان اینکه کتاب جامع کارنامه عملیات ثامن‌الائمه در دست تألیف بوده و تا پایان سال‌جاری رونمایی خواهد شد، تصریح کرد: عنصر اصلی مدیریت و فرماندهی دوران دفاع مقدس عقلانیت و تدبیر بود و این پیروزی‌ها بدون عقلانیت قابل انجام نبود.

وی با بیان اینکه 80 درصد نوارهای صوتی عملیات‌ها در مرکز اسناد برای آمادگی و طرح‌ریزی‌های عملیات و مباحث تاکتیکی بود، یادآور شد: در عملیات والفجر 8 قریب به 8 ماه جلسه طرح‌ریزی داشته‌ایم، اما متأسفانه برخی‌ها به تحریف واقعیت‌های تاریخی و روایت‌های مخدوش از تاریخ مجاهدت‌های رزمندگان دفاع مقدس می‌پردازند.

در پایان این نشست ضمن رونمایی از جلد دوم کتاب تاریخ شفاهی سردار سرلشکر رحیم صفوی با عنوان از شرق بصره تا مهران، از خانواده‌های شهیدان فلاحی، فکوری، نامجو، جهان‌آراء و کلاهدوز تقدیر به عمل آمد.


منبع : tasnimnews خبرگزاری تسنیم