تاریخ : 1399,یکشنبه 13 مهر14:55
کد خبر : 78029 - سرویس خبری : گزارش و گفت و گو

گزارشی از چهلمین گرامیداشت هفته‌ی دفاع مقدس در خوزستان


گزارشی از چهلمین گرامیداشت هفته‌ی دفاع مقدس در خوزستان

بعد از سال‌ها که باز آن خاطره را تعریف می‌کرد، به یاد مظلومیت جانبازان اعصاب و روان اشک از دیدگانش جاری شد...

فاش نیوز - هم‌زمان با فرارسیدن چهلمین سالگرد هفته‌ی دفاع مقدس برنامه‌های متنوعی به منظور گرامی‌داشت این هفته‌ی خاطره انگیز، در خوزستان به اجرا درآمد.

اولین برنامه‌ای که توانستم از آموزه‌های آن محفل فیض ببرم، شرکت در محفل نقد و بررسی داستان کوتاه دفاع مقدسی با نام «تا روشنایی هست»، نوشته‌ی منصور آسترکی بود که این برنامه روز سوم مهر با حضور تنی چند از نویسندگان فرهیخته، در سالن جلسات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شد. مضمون داستان، زندگی یک جانباز اعصاب و روان را روایت می‌کرد. از زیبایی‌های این محفل دلنشین، حضور اساتید فرهیخته، از جمله آقایان «عبدالصاحب رومزی پور» و «پورعاطف» و «افتخار فرج» در جلسه بود که هر کدام بیانات ارزشمندی در خصوص دفاع مقدس و داستان دفاع مقدسی داشتند. حضور سردار یوسفی و طرح سوال‌های چالشی ایشان هم به جلسه‌ی ما معنویت خاصی داده بود.

یکی دیگر از برنامه‌ها، افتتاح نمایشگاه دفاع مقدس و مقاومت در اهواز بود. این نمایشگاه در ششم مهر با حضور مسئولین ارشد استان و فرماندهان یگان‌های نظامی و اصحاب رسانه در مجتمع فرهنگی فجر آغاز بکار کرد. نمایشگاه بیش از 20 غرفه داشت. نیمی از غرفه‌ها ارزش‌های فرهنگی دوران دفاع مقدس را در معرض دید قرار داده بودند و نیمی دیگر به یگان‌های نظامی و انتظامی اختصاص داشت؛ تا آخرین دستاوردهای نظامی و دفاعی را معرفی کنند.

یکی از غرفه‌ها توجه مرا بیشتر جلب کرد. یک روز بعد از افتتاح نمایشگاه، اهمیت فعالیت اعضای آن کاملا مشهود شد. اعضای آن با تمام توان فعال بودند. آقای نوبخت، سخنگوی ستاد استانی دفاع مقدس خوزستان هم اعلام کرده بود یکی از غرفه‌ها در اختیار اهالی رسانه قرار دارد تا فعالین فضای مجازی ضمن حضور در این غرفه، با مدعوین و بازدید کنندگان از نمایشگاه گفت و گو کنند و در شرایطی که وضعیت کرونایی استان امکان حضور حداکثری مردم در نمایشگاه را محدود کرده بود، بیشترین بازخورد انتشار را به مخاطبین ارائه دهند.

در حاشیه‌ی مراسم اختتامیه‌ی نمایشگاه سردار یوسفی، با تجلیل از همه‌ی کسانی که در برپایی نمایشگاه حضور و مشارکت داشتند، از اصحاب رسانه تقدیر شایانی به عمل آورد و گفت: به جرات یکی از بهترین غرفه ها در این نمایشگاه، غرفه رسانه ها با عنوان افسران جنگ نرم بود.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در توصیف زحمات اصحاب رسانه‌ی خوزستان افزود: صادقانه بگویم که اصحاب رسانه‌ی خوزستان در طول این چند روز برپایی نمایشگاه دفاع مقدس، جهادی عمل کردند و خوش درخشیدند!

در همین زمان به دیدار خانم «ستاره‌ی عرفانی‌راد» مدیر ادبیات و انتشارات اداره‌‌ی کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان رفتم و در گفت و گویی کوتاه با این مسئول فرهنگی که خودش نیز از نویسندگان دفاع مقدسی است، گفت که 17 عنوان کتاب از نویسندگان خوزستانی در آیین تجلیل و تکریم یکصد پیشکسوت دفاع مقدس و مقاومت استان خوزستان که در روز 31 شهریور برگزار شد، رونمایی گردیده‌است. 

خانم «بتول دوستعلی وند» مدیر امور بانوان اداره‌‌ی کل بمیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان نیز کتاب «خورشیدهای بی غروب» را که در حوزه‌ی بانوان شهید خوزستان است، معرفی کرد. وی بیان نمود: این کتاب اشاره به 291 بانوی شهید شهرستان دزفول دارد. در این کتاب از نام دختر بچه‌ی 4 روزه تا سالخورده‌ترین زنان شهید ذکر شده است.

دوشنبه هفتم مهر، کتاب «قاف تا قبله»، اثر شاعر گرانمایه‌ی خرمشهری، آقای فرهنگ دشتی هم در بنیاد حفظ آثار در معرض نقد و بررسی گذاشته شد. نویسندگان صاحب‌نام خوزستانی، آقایان دکتر داودرضا کاظمی و دکترصافی در خصوص ویژگی‌های کتاب توضیحات ارزنده‌ای دادند. از جلوه‌های زیبای این محفل آن بود که فضای جلسه به صورت آنلاین برای علاقمندانی که موفق به حضور در جلسه نشدند، پخش می‌شد و در آن لحظه، 114 نفر به‌صورت آنلاین در جریان کم و کیف محفل معنوی ما قرار می‌گرفتند.

یکی دیگر از برنامه های آنلاینی که به تبین ارزش‌های دفاع مقدس اشاره داشت، توسط یکی از پیشکسوتان و راویان خوزستان برنامه‌ریزی شده بود و ما ساعت 22 شب 31 شهریور در منازل خود از طریق سامانه‌ی آنلاین بصیر به نکته‌های نابی که راوی توانا آقای محمدهای اسماعیل‌زاده در خصوص نحوه‌ی هجوم و تجاوز رژیم بعثی عراق به خاک جمهوری اسلامی بیان کرد، گوش دادیم. 

چهلمین گرامی‌داشت و سالگرد هفته‌ی دفاع مقدس به انتها رسید. در این هفته نخبگان ارزشی و دفاع مقدسی استان سعی کردند از این فرصت برای بیان حماسه‌های عظیم هشت سال دفاع مقدس استفاده کنند. برنامه ‌های متعددی تدارک دیده شد. من معتقدم حضور در این برنامه‌ها اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال، استاد کاظمی، در جلسه‌ی نقد کتاب قاف تا قبله، یک خاطره از دوران دانشجویی، وقتی که همراه دوستان خود برای زیارت مرقد امام راحل رفته بودند تعریف کرد که اشاره داشت به رفتارهای یک جانباز اعصاب و روان. من شاهد بودم این استاد فرهیخته بعد از سال‌ها که باز آن خاطره را تعریف می‌کرد، به یاد مظلومیت جانبازان اعصاب و روان اشک از دیدگانش جاری شد. حتی در جلسه‌ی نقد داستان کوتاه «تا روشنایی هست»، استاد ارجمند آقای افتخار فرج نیز که برادر همسرش از جانبازان اعصاب و روان است، با احساسی متعالی درباره‌ی جانبازان اعصاب و روان بیان کرد: با تمام وجود بگویم که جانبازها خصوصا جانبازان مغز و اعصاب که بعضی به آنان جانباز موجی می‌گویند، سراسر عشق و محبت هستند. از آنها بد ننویسیم؛ رفتار آنها دست خودشان نیست. یکی از خانم‌های شاعر که در محفل نقد کتاب قاف تا قبله حضور داشت نیز از ویژگی‌های برادر جانبازش که در این سال‌های اخیر شهید شده است تعریف کرد. او جانباز اعصاب و روان بوده است.

با توجه به نکته‌های خاصی که از این چند محفل معنوی و شهدایی فیض بردم، معتقدم خانواده‌ها باید بیشتر از چنین برنامه‌هایی استقبال کنند. فیض بردن از این خاطرات ارزنده و زنده کردن یاد ایثارگران فقط در چنین مراسماتی امکان دارد. بدون واسطه، حقایق نابی را کسب می‌کنیم. این تلاش‌ها در راستای فرمایشات رهبر انقلاب است و مایه‌ی قوت و استحکام نظام اسلامی که دستاورد خون شهیدان است و رنج بی‌شمار جانبازان و صبوری خانواده‌ی شهدا. هر کدام از ما وظیفه‌ای داریم؛ یا برگزاری یک برنامه‌ی شهدایی را مدیریت کنیم و یا در این مراسمات که با تلاش زیاد برپا می‌شود، شرکت کنیم و آنچه می‌شنویم را به‌درستی به دیگران انتقال دهیم. اگر به سرافرازی اسلام و انقلابمان اهمیت می‌دهیم، این رسالت ماست.

حرف آخر اینکه مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای کنگره‌ی شهدا درباره‌ی تایید، تاکید و اهمیت این محفل‌ها، فرموده بودند: «اگر نام شهیدان ما تکرار نمی‌شد، تجلیل نمی‌شدند و احترام به آنها و خانواده‌های آنها در جامعه‌ی ما به‌صورت یک فرهنگ درنمی‌آمد - که خوشبختانه به‌صورت فرهنگ درآمده  - امروز بسیاری از این یادهای ارزشمند و گران‌بها فراموش شده بود. این ارزش‌گذاری عظیمی که با حرکت شهادت در یک جامعه به‌وجود می‌آید، به فراموشی سپرده شده بود. نباید بگذارید این اتّفاق بعد از این هم بیفتد. روزبه‌روز باید یاد شهدا و تکرار نام شهدا و نکته‌یابی و نکته‌سنجی زندگی شهدا در جامعه‌ی ما رواج پیدا کند. و اگر این شد، آن‌وقت مسئله‌ی شهادت که به معنای مجاهدت تمام‌عیار در راه خداست، در جامعه ماندگار خواهد شد. و اگر این شد، برای این جامعه دیگر شکست وجود نخواهد داشت و شکست معنا نخواهد داشت».

ربابه جعفری