تاریخ : 1399,سه شنبه 15 مهر14:50
کد خبر : 78112 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

از یک سوراخ چند بار باید گزیده شد؟!


 از یک سوراخ چند بار باید گزیده شد؟!

اگر قرار به تسلیم شدن بی‌چون و چرا باشد، نیازی به این بازی‌ها و نمایش‌ها نیست؛ و بدون این مقدمات زائد هم می‌توان به‌راحتی حاصل دهه‌ها مقاومت و تحمل بیش از چهار دهه تحریم و جنگ اقتصادی و روانی علیه مردم ایران را...

محمدیاسین ساقی

فاش نیوز - یکی از اتفاقات مهم پیش رو در عرصه‌ی بین‌الملل، انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست. رویدادی که انگار برای بعضی هم وطنان ما مهم‌تر از خود مردم آمریکاست! دل خوش کرده‌اند به این که شاید دموکرات‌ها پیروز کارزار انتخاباتی آمریکا شوند و دوباره آمریکا به برجام برگردد و... در واقع امید بازگشت به یکی از عوامل نا امیدی‌های کنونی را دارند.

اگر دولت بعدی آمریکا نادان هم باشد، ساده انگارانه است که فکر کنیم به برجام، با شرایط سابق برمی‌گردد.

آمریکایی‌ها ضرب‌المثلی دارند که می‌گوید «کسی که یک بار فریب بدهد، همیشه فریب‌کار خواهد بود.»

حتی با امضای توافق‌نامه‌ای تازه و محکم با این فریب‌کار قهار، بسیار محتمل است باز هم زیر عهد و پیمانش بزند و نتیجه اش وارد شدن خسارت‌های غیرقابل جبران دیگری به کشور و داشته هایش خواهد بود.

اگر قرار به تسلیم شدن بی‌چون و چرا باشد، نیازی به این بازی‌ها و نمایش‌ها نیست؛ و بدون این مقدمات زائد هم می‌توان به‌راحتی حاصل دهه‌ها مقاومت و تحمل بیش از چهار دهه تحریم و جنگ اقتصادی و روانی علیه مردم ایران را به باد داد.

درست است که نرمش قهرمانانه گاهی موجب گذر از تنگناهای تاریخی است و گاهی نوشیدن جام زهر هم می‌تواند حیات‌بخش باشد؛ ولی دل بستن به اجنبی‌، حداقل برای ملت ما آمد نداشته است.

اکنون یکی از حساس‌ترین برهه‌های تاریخ برای ایران است که امیدواریم با حفظ یکپارچگی همیشگی که همواره باوجود کشمکش‌های معمول، وجود داشته است، و با دوری از هرگونه تصمیم رادیکال یا منفعلانه، به‌سلامت از آن عبور کنیم.

در حقیقت آنچه که برای ما سرنوشت‌ساز است، جمهوری‌خواه یا دموکرات بودن دولت بعدی آمریکا نیست؛ آنچه که تعیین‌کننده بوده و هست، درایت مردم و مقامات کشورمان است که چه موقع چه تصمیمی بگیرند.

|محمدیاسین ساقی