تاریخ : 1399,شنبه 03 آبان13:55
کد خبر : 78382 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

بایدن خطرناک‌تر است یا ترامپ...؟


بایدن خطرناک‌تر است یا ترامپ...؟

محمدرضا سابقی

بسم الله الرحمن الرحیم؛ کابینه‌ی مخوف و دو سال آخر دولت دهم | اللهم عجل فی فرج «جو بایدن»!! Amarican!

اگر بپرسی دولت نهم بهتر بود یا دولت دهم، می‌گویند دولت نهم با اختلاف. احمدی‌نژاد⁩ دو سال آخر را ول کرد و دنبال حاشیه بود. و اگر بگویی دو مورد از بهترین تصمیمات احمدی‌نژاد را نام ببر، می‌گویند هدفمندی یارانه‌ها و مسکن مهر (که هر دو از قضا در دولت دهم اجرا شد و مخصوصا بعد از سال ۱۳۹۰ اوج گرفت)!

با اجرای هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت ماهانه ۵۰ دلار به هر ایرانی، ضریب جینی و فاصله طبقاتی به کمترین میزان ظرف نیم‌قرن گذشته رسید. مسکن مهر هم وقتی با پیشرفت ۷۰ درصدی به دولت بنفش سپرده می‌شد، ۱۰ میلیون شهروند از دهک‌های پایین (معادل یک هشتم جمعیت کشور) را در خود جای داده بود.

مدعیان اصولگرایی می‌گویند دولت نهم با فاصله زیاد از د‌ولت دهم بهتر بود اما برای اثبات ادعای‌شان هدفمندی یارانه‌ها و ⁧ مسکن مهر⁩ را از دولت دهم می‌قاپند و شاهد می‌گیرند؛ یعنی دقیقا همان طرح‌هایی که خودشان در مجالس هفتم و هشتم مانع اجرای‌شان شدند تا مبادا رای احمدی‌نژاد در انتخابات ۸۸ از ۲۴ میلیون فراتر رود!

سیاست مگر می‌تواند چهره‌ای متناقض و کریه‌تر از این داشته باشد؟! اگر اجازه می‌دادند این طرح‌ها در دولت نهم اجرا شود، طبعا در دولت دهم به کمال و تثبیت می‌رسید و مصون می‌ماند از دستبرد دولت و وزرای نابغه‌اش.. علاوه بر این در دولت دهم فرصت اجرای اصلاحات بنیادین و انقلابی‌تر فراهم می‌شد.

‏مدعیان اصولگرایی اما نگذاشتند، قدرت‌طلبی و دنیاپرستی حکم می‌کرد به مهار احمدی‌نژاد و اسقاط د‌ولتی که شرکای اصلاح‌طلب در سال ۸۸ نتوانستند ساقطش کنند، اگرچه به میزان قابل توجهی زخم و زیلی‌اش کردند.

‏روی کار آمدن دو کابینه فرتوت و معلوم‌الحال با هدایت جناب رئیس جمهوری و راهکارهای اولیه مرحوم آقای هاشمی، محصول و البته تاوان گناه تاریخی مدعیان اصولگرایی است. البته که پاسخ آن پرسش، مثبت است و سیاست فارغ از دیانت، همواره کریه‌تر از آن است که به تخمین درآید. شاهدش مدارا با دولتی است که ناموس را ملکوک، میهن را مشکوک و حیات را در ریل انقراض، کوک کرده؛ تا جایی که برای اولین بار ظرف ۴۱ سال گذشته و به فاصله‌ی کمتر از دو سال، خلایق جان به لب، ناگزیر دو نوبت به خیابان ریخته و در یک نوبت متاسفانه حوادث گرانی یک‌شبه‌ی بنزین و وقایع تلخ بعد از آن شکل گرقت.

‏اهمیتی ندارد که در هولناک‌ترین بحران اقتصادی، مردم با سهام عدالت زوال زندگی را به تاخیر می‌اندازند و به ضمانت یارانه‌، وام یک میلیونی می‌گیرند و جریمه‌ی ماسک نزدن‌ را می‌پردازند. رئیس‌جمهوری که همین مدعیان، ۶ یا دست‌کم ۴ سال از دوران زمامداری‌اش را درخشان می‌خوانند، همچنان آماج کینه‌هاست. 

لکن هم‌زمان رئیس د‌ولتی که همین حضرات ۷ سال زمامداری‌اش را یک‌جا مردود می‌شمارند، به هر قیمت باید محترم و غیرپاسخگو و سربلند! باشد؛ ولو حضرت امام مجتبی (ع) را الگوی سازش بخواند و از ثارالله (ع) درس بگیرد برای مذاکره با برادران حزب دمکرات. در این صورت پس چرا عنقریب نگوید که انتظار فرجِ «جو_خواب‌آلود» و دعا برای ظهورِ بایدن سرمشقی است از ناحیه امام زمان (ع)؟!

در حدفاصل شناسایی بهترین دولت از صدر مشروطه به عنوان انحراف از انقلاب تا مدارا با ناکارآمدترین دولت‌‌‌ها شکافی برقرار است به عمق پارگی طبقات. این تناقض مهیب آبشخوری است تعیین‌کننده که مردم را از شناخت وضع موجود و بانیانش نسبتا سیراب می‌کند و اندیشه اصلاح را مقداری سهولت می‌بخشد.

والسلام علی من اتبع‌الهدی

 #جناب_اصلاح_طلبان!

 #و_جناب_اصولگرایان!

 #فاین_تذهبون

 #ففرو_الی_الله

|محمدرضا سابقی