تاریخ : 1399,سه شنبه 06 آبان19:55
کد خبر : 78454 - سرویس خبری : مقاومت اسلامی

در واکنش به سفر عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان به تهران

عبدالله به دنبال حمایت ایران از مذاکرات داخلی افغانستان


عبدالله به دنبال حمایت ایران از مذاکرات داخلی افغانستان

اسلام تایمز: جمهوری اسلامی ایران یکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه به شمار می‌رود. بنابراین سفر عبدالله در پی دعوت ظریف، به‌منظور در جریان گذاشتن ایران در مورد روند صلح و همچنین تأثیری که جمهوری اسلامی ایران در این موضوع دارد، انجام شد

سید وحید ظهوری حسینی

سید وحید ظهوری حسینی، کارشناس حقوق بین‌الملل و استاد دانشگاه در واکنش به سفر عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان به تهران در گفت‌وگو  با «رسالت» بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران یکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه به شمار می‌رود. بنابراین سفر عبدالله در پی دعوت ظریف، به‌منظور در جریان گذاشتن ایران در مورد روند صلح و همچنین تأثیری که جمهوری اسلامی ایران در این موضوع دارد، انجام شد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که نسبت به تأمین امنیت و صلح و ثبات تجربه بسیار شایانی دارد و افغانستان نیز میتواند از این تجربیات استفاده کند و این راهکار می‌تواند درروند مذاکرات افغانستان مؤثر باشد.
 
ظهوری حسینی تأکید کرد: افغانستان برای تمام کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران مهم است و حمایت ایران نیز از مذاکرات صلح و تأمین صلح معقول موضوعی است که در این سفر مطرح‌شده و ایران نیز نسبت به این موضوع حساس است. بااین‌حال در پی تبلیغات سوء دشمنان اسلام و ملت‌های افغانستان و ایران به‌ویژه آمریکا برخی اظهار می‌کنند که ایران به دنبال تأمین صلح در افغانستان نیست.

کارشناس ارشد مسائل افغانستان ادامه داد: مقامات جمهوری اسلامی افغانستان و در رأس آن عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی در پی ناامیدی مذاکرات صلحی که آمریکا در دوحه و قطر و جلساتی که با طالبان داشت امروز به جمهوری اسلامی ایران روی آورده است و حمایت ایران را می‌طلبد. ظهوری حسینی اظهار کرد: این مسئله نشان می‌دهد فقط ایران است که در این راستا صادقانه در پی تأمین صلح افغانستان بوده است. او یادآور شد: شاهد بودیم که دولت افغانستان با طالبان توافق کرد و پس‌از‌آن دولت افغانستان به‌هیچ‌وجه نتوانست این توافق را ادامه دهد و امروز نیروهای افغان، مورد هجوم و حملات طالبان قرار دارند، اما آمریکایی‌ها مصون مانده‌اند.

این استاد دانشگاه در مورد نقش عبدالله درروند صلح مذاکرات داخلی افغانستان بیان کرد: عبدالله تلاش می‌کند ابتکار عمل را به دست گیرد و برای تقویت دیپلماسی منطقه‌ای و روند صلح افغانستان می‌خواهد این مذاکرات را رهبری کند. او سفرهایی به هند و پاکستان داشت و شاهد بودیم به قطر و ازبکستان و کشورهای دیگر نیز سفر کرد و ممکن است به کشورهای چین و ترکیه نیز سفر کند.

این کارشناس حقوق بین‌الملل در انتها تأکید کرد: عبدالله می‌خواهد ابتکار عمل را به دست آورد تا در اجماع منطقه‌ای در مورد صلح افغانستان تصمیم عاقلانه‌ای گرفته شود و حمایت کشورهای منطقه از این مذاکرات  به دست آید.