تاریخ : 1399,چهارشنبه 07 آبان13:11
کد خبر : 78466 - سرویس خبری : خانواده شهدا

نگاهی به شهدای اهل سنت به بهانه بازگشت شهید پوریعقوب



شهید پوریعقوب از شهدای اهل سنت اهل شهرستان تالش مدتی پیش پیکرش پس از گذشت سال‌ها از شهادتش کشف و شناسایی شد.

 

نگاهی به شهدای اهل سنت به بهانه بازگشت شهید پوریعقوب دفاع مقدس صحنه زیبایی از حضور مردان و زنانی از اقوام و صنوف و ادیان مختلف در کنار هم برای دفاع از یک حقیقت و یک وطن بود، میدانی برای همدلی و همراهی یک ملت در مقابل دشمنی واحد که آن‌ها را مصمم به دفاع از از کشور و بیرون راندن متجاوز از خاک میهن کرد.

یکی از زوایای زیبا و کمتر دیده‌شده آن دوران، حضور رزمندگان از ادیان و مذاهب مختلف در جبهه‌های نبرد بود. آن‌ها که پای در جبهه گذاشتند فارغ از دین و قومیت و دیگر تفاوت‌ها با دلی مملو از عشق و ایمان سنگر‌های دفاع از نظام اسلامی را پر کردند و در این راه شهدایی را تقدیم انقلاب و وطن کردند.

مدتی پیش بود که پیکر شهید ارمنی «هارچ هاکوپیان» در اصفهان تشییع شد که در عملیات کربلای ۹ در سال ۱۳۶۶ در کرمانشاه به شهادت رسید. در مجموع جامعه ارامنه کشور دو شهید گمنام تقدیم کشور کردند که با کشف پیکر شهید هراچ، تنها یک شهید به نام «هنریک درهوانسیان» جاویدالاثر مانده که پیکرش بازنگشته است.

اما هفته گذشته خبر خوش دیگری یاد و خاطره شهدای اقلیت را در کشور زنده کرد، هر چند این خبر بازتاب زیادی نداشت، اما باعث شد تا در این مجال نگاهی به آمار و نشان شهدای اقلیت داشته باشیم.

ایرانی‌ها مجموعا ۲۳۰ هزار شهید را در دوران دفاع مقدس تقدیم اسلام و انقلاب کردند که آمار شهدای اقلیت از ادیان مسیحی، زرتشتی و کلیمی و همچنین مذاهبی، چون ارمنی و آشوری و اهل سنت مسلمان را شامل می‌شود. در مجموع ۱۱ هزار شهید در طول ۴۰ سال انقلاب اسلامی از جامعه اهل سنت در ایران وجود دارد که بیشتر از نیمی از آنان متعلق به شهر‌های غربی کشور هستند. رزمندگان و شهدای اهل سنت با بصیرتی که داشتند در راه دفاع از کشور حماسه آفرینی کردند.

به جهت اینکه بیشتر جمعیت اهل سنت، جمعیت مرزنشین کشور را تشکیل می‌دهند، در طول ۴۰ سال از انقلاب اسلامی همواره حافظ مرز‌ها و کیان کشور بودند و از هیچ جانفشانی و ایثاری فروگذار نکردند.

شهید «فرمان پوریعقوب» تازه‌ترین شهید تفحص و شناسایی شده کشور از اهل سنت کشور و از شهدای شهر تالش بود که در جبهه‌های دفاع مقدس به شهادت رسید. او در روستای شیخ محله بخش اسالم شهرستان تالش در سال ۱۳۴۴ متولد شد و از سربازان لشکر ۲۱ حمزه نیروی زمینی ارتش بود که در ۲۳ بهمن سال ۱۳۶۴ در شلمچه به شهادت رسید و پیکرش پس از ۳۵ سال از شهادت توسط اعضای کمیته جست‌وجوی مفقودین ستادکل نیرو‌های مسلح کشف و شناسایی شد. از آنجا که ۴۰ درصد از جمعیت شهرستان تالش را اهل سنت تشکیل می‌دهند شهید پوریعقوب نیز یکی از شهدای اهل سنت این منطقه بود.

از میان ۱۱ هزار شهید اهل سنت حدود ۱۰۰ نفر از آنان روحانیون اهل سنت هستند که به طرق مختلف در دفاع از انقلاب اسلامی و حفظ وحدت به شهادت رسیدند.

اهل سنت چهار شهید نیز در راه دفاع از حرم تقدیم کرده‌اند، سلمان بامری، عمرملازهی، مراد عبداللهی و اسماعیل شجاعی در مقابله با داعش و در کنار برادران شیعه به دفاع از حرم‌های اهل بیت در سوریه پرداختند و در این راه به شهادت رسیدند.


منبع : دفاع پرس