تاریخ : 1399,شنبه 17 آبان14:35
کد خبر : 78568 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

فرض کنید بایدن پیروز شود!


فرض کنید بایدن پیروز شود!

هیچ رئیس‌جمهوری در آمریکا بر دولتی در ایران سرمایه گذاری نخواهد کرد که قرار است اول تیر قدرت را تحویل دهد...!

محمدرضا سابقی

فاش نیوز - بنام خدا؛ فرض کنید صبح چهارشنبه با خبر پیروزی بایدن بیدار شوید.. (هر چند پیروزی بایدن حسب نظر بنده محال است!)

حالا مثلا" جوبایدن عزیز بعضی_ها! برنده شد؛ خب چه اتفاقی برای ایران خواهد افتاد؟ بایدن از ۲۰ ژانویه (۱بهمن) به کاخ سفید می‌‌رود. او به عمد تصمیم‌گیری درباره ایران را به تاخیر خواهد انداخت‌. چرا...؟!

اول اینکه جدای از مسائل متعدد داخلی، ترمیم مناسبات با اتحادیه‌ی اروپا و چین و شکل‌دهی مجدد به روابط با روسیه ضروری‌تر از پرونده‌ی ایران است. 

دوم آنکه هیچ رئیس‌جمهوری در آمریکا بر دولتی در ایران سرمایه گذاری نخواهد کرد که قرار است اول تیر قدرت را تحویل دهد...!

بنابراین تا اول تیر تغییر محسوسی در رئوس سیاست کنونی آمریکا رخ نخواهد داد. از تیرماه به بعد به احتمال خیلی زیاد، استارت مذاکرات میان ایران و آمریکا خواهد خورد... سطح مذاکره و مذاکرات! بسیار گسترده است... و بایدن برخلاف اوباما همه مسائل لاینحل را پای میز مذاکره خواهد آورد‌‌...

اما اگر ترامپ پیروز انتخابات شود... به دلایل مختلف شعاع مذاکره محدود خواهد بود و این نشان می‌دهد که چرا در تحلیل نهایی رویارویی جمهوری اسلامی با بایدن در حقیقت اگر عده ای در داخل بیندیشند! بسیار سخت‌تر از ترامپ است. بایدن برای پیروزی در مذاکره با ایران، نیاز به فشار به تهران خواهد داشت. در نتیجه اصلی‌ترین تحریم‌های ترامپ تا پایان مذاکرات بایدن با ایران باقی خواهد ماند. در این فاصله، ترمیم مناسبات آمریکا با چین و اتحادیه اروپا سنبه‌ی بایدن در مذاکره با ایران را پر زورتر خواهد کرد. نتیجه این مذاکرات به اوضاع ایران در آن زمان و میزان مطالبات آمریکا از ایران بستگی خواهد داشت. 

به تصور من این مطالبات همان‌طور که تیم سیاست خارجی بایدن گفته‌اند، گسترده خواهد بود و آمریکا تمایلی ندارد که اوضاع خاورمیانه بیشتر از این در تعلیق باقی بماند...

|محمدرضا سابقی