تاریخ : 1399,چهارشنبه 14 آبان19:05
کد خبر : 78611 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

کشورهای عطسه ای!


کشورهای عطسه ای!

محمدرضا سابقی

فاش نیوز - بسم الله‌القاسم‌الجبارین؛ اتحاد شوروی بنیاد یکپارچگی ملتش را بر پایه‌ی نظام دوقطبی و دشمنی با امپریالیسم آمریکا پی‌ریزی کرده بود.‌ پولیت‌بورو و رهبران شوروی همه‌ی توانایی اقتصادی - رسانه‌ای خود را بر چند پایه استوار کرده بودند:

۱- آفرینش دشمن و فراگیر کردن آن در ۱۵ جمهوری و کشورهای اقماری؛

۲- تمرکز بر توانمندی تسلیحاتی در بخش های هسته ای و غیره و غفلت از نیازهای زندگی. مثلاً اتحاد شوروی از ۱۹۱۷ تا ۱۹۹۰(۷۳ سال) نتوانست در بازار جهانی مانند ژاپن و آلمان حتی یک برند لوازم خانگی ارائه دهد؛

۳- پشتیبانی و یاری نظامی از حکومت‌های کمونیستی اقماری.

یکی از کارهای شگفت و باورنکردنی شوروی، تمرکز روزانه و ارائه‌ی وضعیت سلامتی رئیس جمهور و اعضای متنفذ سنای آمریکا بود. سفارت و جاسوسان شوروی پیاپی موظف به ارائه‌ی گزارش آنان بودند. کار به جایی رسیده بود که جاسوسان شمار عطسه‌های روزانه‌ی رئیس جمهور را گزارش می‌دادند.

در واقع توانمندی و یکپارچگی شوروی به اوضاع و احوال درونی آمریکا گره خورده بود. اعضای پولیت بورو(دفتر سیاسی) وضعیت تندرستی رئیسان جمهور آمریکا را برای برنامه‌ریزی و تبلیغ درونی و کشورهای اقماری لازم پنداشته و به جای نقش آفند استراتژیک، رویکرد انفعالی و پدافندی در پیش گرفتند. کار به جایی رسیده بود که کمترین فراز و نشیب وال‌استریت و دلار و سهام، خود به خود، این ابرقدرت را هم زیر تاثیر قرار می‌داد.

چنین موضعی یعنی چیرگی دلار و وال استریت و بازار جهانی؛ که هنوز هم در مورد جهان، به ویژه کشورهای متخاصم با غرب همچنان حفظ شده و تصمیمات آنان خود به خود بازار این کشورها را چه بخواهند و چه نخواهند متاثر می‌کند.

به این‌گونه کشورها می‌توان لقب عطسه‌ای داد و استقلال آنان را به جهت تاثیرپذیری سخت و خرد کننده از بازار جهانی و تصمیمات قدرت ها، " استقلال عطسه ای" نامید. بدین معنی که کمتریت سرنوشت این گونه ملت- دولت‌ها تابع تغییرات و تصمیمات دیگران است ...

|محمدرضا سابقی