تاریخ : 1399,چهارشنبه 21 آبان14:07
کد خبر : 78759 - سرویس خبری : مقاومت اسلامی

دانشمند برجسته و بی‌­ادعایی که صهیونیست‌­ها و استکبار را برای همیشه وحشت­‌زده کرد



9 سال پیش در چنین روزی، سردار شهید حسن تهرانی‌مقدم، پدر موشکی ایران به همراه تعدادی از همرزمانش بر اثر انفجار در زاغه مهمات به خیل یاران شهیدشان پیوستند و به «شهدای اقتدار» معروف شدند.
امروز 21 آبان 99، سالروز شهادت پدر موشکی ایران است. 9 سال پیش بود که سردار شهید حسن تهرانی‌مقدم از بنیانگذاران اصلی صنایع موشکی ایران و بنیانگذار توپخانه و موشکی سپاه در دوران پر افتخار هشت سال دفاع مقدس به همراه تعدادی از همرزمانش که هر کدام سابقه درخشانی در پا گرفتن توان موشکی ایران داشتند، بر اثر انفجار زاغه مهمات در یکی از مراکز پشتیبانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به خیل یاران شهیدشان پیوستند و به «شهدای اقتدار» معروف شدند.
«دانشمند برجسته»و «پارسای بی‌ادعا»
رهبر انقلاب در پیام تسلیت خود به‌مناسبت شهادت جمعی از پاسداران که در حادثه‌ای که در پی انتقال مهمات و تجهیزات در یکی از پادگان‌های اطراف استان تهران به وقوع پیوست، فرمودند: «حادثه‌ خونین در یکی از مراکز پشتیبانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که به شهادت جمعی از عناصر ممتاز آن سازمان و در پیشاپیش آنان سردار عالی‌قدر، دانشمند برجسته و پارسای بی‌ادعا، سردار حسن مقدم انجامید، واقعیتی تلخ و اندوه‌بار بود»
معظم‌له همچنین در توصیف شخصیت شهید طهرانی مقدم فرمودند: «شهید طهرانی مقدم سراپا اخلاص بود من بیست‌وپنج، شش سال است که ایشان را از نزدیک می‌شناسم. همت خیلی بلندی داشت؛ افق‌های خیلی بلندی را می‌دید. یکی از خصوصیات برجسته ایشان مدیریت بود؛ یک مدیر طبیعی بود؛ درس مدیریت هم نخوانده بود اما واقعاً یک مدیر بود.»
از «طرح ساماندهی آتش پشتیبانی»
 تا «تأسیس توپخانه سپاه»
حسن طهرانی‌مقدم 6 آبان 1338 در محله سرچشمه تهران متولد شد. در 21 سالگی و در ابتدای شکل‌گیری رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در اطلاعات منطقه 3 سپاه شمال، مشغول به فعالیت شد. بعد از عملیات ثامن‌الائمه (ع)، متوجه ضعف آتش پشتیبانی خودی مستقر در خطوط مقدم جنگ شد. در پاییز 1360 طرح ساماندهی آتش پشتیبانی (خمپاره‌اندازها) را به‌صورت سنجیده و مدون تقدیم حسن باقری کرد.
در نامه فرمانده وقت کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خطاب به فرماندهان قرارگاه قدس، نصر، فجر و فتح سپاه در جبهه‌های جنوب آمده بود: «برادر حسن مقدم به عنوان فرمانده پشتیبانی‌کننده آتش‌های خمپاره‌ای سپاه معرفی می‌شوند؛ لازم است با او همکاری کنید».
شهید حسن تهرانی‌مقدم این اتفاق را این‌گونه روایت می‌کند: «عملیات فتح‌المبین تمام شد. من در سپاه شوش وقتی گزارش را به آقا رشید می‌دادم، دیدم آقا رشید باخنده می‌گوید «مقدم برو توپخانه سپاه را سازماندهی کن. برو سراغ توپخانه». گفتم آقا رشید ما داریم خمپاره را سازماندهی می‌کنیم. در عملیات فتح‌المبین (اگر‌اشتباه نکنم)148 قبضه انواع توپ‌های روسی به غنیمت سپاه درآمده بود. آن موقع سپاه 9 تیپ داشت. قرار شد برویم آن توپ‌ها را بیاوریم و سازماندهی کنیم. شهید بزرگوار حسن شفیع‌زاده اولین نفری بودکه رفتم دنبالش. بعد از عملیات فتح‌المبین از تیپ‌المهدی شوش آوردمش پیش خودم و آقای محمد آقایی که از مسئولین توپخانه سپاه بودند، به انضمام شهید ناهیدی. این بچه‌های نخبه باهوش را جمع کردیم و توپخانه سپاه را تشکیل دادیم».
طهرانی مقدم در دوران «فرماندهی موشکی سپاه»؛
دستیابی به موشک «نازعات» و ساخت «شهاب 3»
آبان سال 1362 مأموریت راه‌اندازی و سازماندهی «فرماندهی موشکی زمین به زمین سپاه» به طهرانی مقدم محول شد و به این ترتیب 21 اسفندماه 1363 اولین موشک ایران به کرکوک شلیک شد. پس از صدور فرمان تاریخی امام (ره) مبنی بر تشکیل نیروهای سه‌گانه سپاه پاسداران،‌ شهید مقدم در سال 1364 به سِمت فرماندهی موشکی نیروی هوایی سپاه منصوب شد. عمده پیگیری‌ها برای دستیابی به «نازعات» اولین موشک ایرانی (1366) و همچنین عمده کارهای تحقیقاتی ساخت موشک «شهاب 3» (1377) را شهید مقدم انجام داده بود.
او در اول مهر سال 84 به‌عنوان جانشین سردار علی زاهدی در نیروی هوایی سپاه پاسداران منصوب شد. در 25 آذرماه سال 85 به‌عنوان مشاور فرمانده کل سپاه در امور موشکی و رئیس‌سازمان خودکفایی سپاه انتخاب شد.
شهادت
سردار حسن تهرانی‌مقدم تا روز آخر عمر نیز به عنوان مسئول سازمان جهاد خودکفایی سپاه در ایجاد یک توان علمی و دانشی پایه و زیر بنایی مشغول کارهای علمی و تحقیقاتی بود و در روز شهادتش در پادگان امیرالمؤمنین (ع) شهرستان ملارد در حالی که برای آزمایش موشکی، آماده می‌شد، بر اثر انفجار زاغه مهمات، به یاران شهیدش (احمد کاظمی، حسن شفیع‌زاده، حسن غازی، غلامرضا یزدانی، علیرضا ناهیدی، مصطفی تقی‌خواه و...) پیوست.
شایعات در مورد علت حادثه
چه بود؟
پس از این انفجار به دنبال اخبار تلخی که از شهادت و مجروحیت تعدادی از پاسداران صنعت موشکی کشور حکایت داشت، شایعات بسیاری نیز در فضای تاریک رسانه‌های بیگانه نقش بست. برخی از رسانه‌ها از انفجار کلاهک هسته‌ای سخن گفتند و عده‌ای از انفجار آزمایشات هسته‌ای ایران. البته مسئولین کشور و سخنگوی سپاه با رد این ادعاهای مضحک چنین احتمالاتی را تکذیب کردند. عده‌ای نیز از خرابکارانه بودن این عملیات توسط عناصر جاسوسی شایعاتی را مطرح کردند.
مجله تایم به نقل از یک «مقام اطلاعاتی غربی» نوشت که این انفجار کار موساد بوده‌ است. برخی رسانه‌های اسرائیلی نیز این انفجار را ناشی از خرابکاری دانسته و مدعی شدند که اسرائیل در آن دست داشته ‌است. روزنامه دیلی تلگراف نیز نوشته است موساد با همکاری مجاهدین خلق (منافقان) این عملیات را اجرا کرده‌است.
اما مسئولین مختلف نظامی کشور از جمله سرلشکر فیروزآبادی، رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح وقت، سردار شریف، مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران و سردار حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه با رد شایعات اینچنینی دست داشتن جاسوسان اسرائیل در این انفجار را رد کردند و علت این واقعه را ایجاد حادثه در حین جابه‌جایی سوخت و مهمات عنوان کردند.
روزنامه گاردین درباره شهید طهرانی‌مقدم به نقل از سرلشکر مصطفی ایزدی نوشت: او از سال ۱۹۸۴ پیشگام ایجاد سیستم موشک‌­های زمین به زمین ایران بوده است که این موضوع باعث وحشت قدرت‌های امپریالیستی و رژیم صهیونیستی شده است.
 یک سایت یهودی صهیونیستی نیز درباره حسن طهرانی‌مقدم نوشت: گزارش‌ها نشان می‌دهد که حسن تهرانی‌مقدم یکی از موسسان توپخانه و واحدهای موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جنگ ایران و عراق بوده و بیشترین کار و تلاش وی برای توسعه سلاح‌ها و موشک‌ها بوده است.
بخشی از وصیت‌نامه شهید طهرانی مقدم
«کسی که می‌خواست اسرائیل را نابود کند»
در بخشی از وصیت‌نامه پدر موشکی ایران آمده است تا بر سنگ قبرش بنویسند: «اینجا مدفن کسی است که می‌خواست اسرائیل را نابود کند.»
شهید طهرانی مقدم همچنین وصیت کرد تا دستمالی را که با آن،‌گریه‌های در مصیبت اهل بیت (ع) و به ویژه حضرت سیدالشهداء (ع) را پاک کرده بود با وی دفن کنند.
آتش توپخانه حسن،
بلای آسمانی منافقین و صهیونیست‌ها
سرلشکر پاسدار غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء(ص) در بیان خاطراتی درباره شهید طهرانی مقدم می‌گوید: آنچه که حسن را از بقیه متمایز می‌کند، عملکرد او در سخت‌ترین انتخاب‌ها، مدیریت یگان و نیز انجام مسئولیت در شرایط حساس بود.
رشید با تاکید بر اینکه باید دوستان و یاران قدیم حسن از او بگویند تا همه بدانند که چطور او یگان توپخانه را راه انداخت، تصریح کرد: آتش توپخانه حسن، بلای آسمانی بعثی‌ها، منافقین و صهیونیست‌ها بود.
وی خاطرنشان کرد: سال ۷۷ نقطه عطفی در زندگی حسن طهرانی مقدم بود که به فکر بازدارندگی در برابر رژیم صهیونیستی افتاد و در سال ۷۹ موشکی با برد دو هزار کیلومتر شلیک کرد.
کتاب «خط مقدم»؛
 روایت طهرانی مقدم
کتاب «خط مقدم» روایت داستانی و مستند از تشکیل یگان موشکی در ایران با محوریت برشی از میانه خط زندگی سردار شهید حسن طهرانی مقدم است.
این کتاب همزمان با ایام چهل سالگی انقلاب اسلامی به رشته تحریر در آمد و روانه
بازار شد.