تاریخ : 1399,شنبه 08 آذر16:30
کد خبر : 79050 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

مطالبات معوق ایثارگران


مطالبات معوق ایثارگران

گروهی از ایثارگران از سال های گذشته مطالبات معوقی دارند که تاکنون اقدامی در خصوص پرداخت آن نشده است. مطالباتی که به لحاظ قدرت خرید، امروز ارزش چندانی ندارد و اگر هم پرداخت شود، به دلیل اینکه به نرخ روز نمی باشد، ظلم آشکاری به جامعه ایثارگری خواهد بود.

فاش نیوز - گروهی از ایثارگران  از سال های گذشته مطالبات معوقی دارند که تاکنون اقدامی در خصوص پرداخت آن نشده است. مطالباتی که به لحاظ قدرت خرید، امروز ارزش چندانی  ندارد و اگر هم پرداخت شود، به دلیل اینکه به نرخ روز نمی باشد، ظلم آشکاری به جامعه ایثارگری خواهد بود.

برابر بند الف ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه دولت موظف شده بود، کلیه مطالبات معوق خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران(جانبازان و آزادگان)  اعم از پاداش پایان خدمت و وجوه مربوط به ذخیره مرخصی استفاده نشده و کلیه مطالبات قانونی آنان را به طور کامل حداکثر ظرف مدت دو سال اول اجرای قانون برنامه ششم، مطابق بودجه سنواتی تامین و توسط بنیاد پرداخت نماید، به نحوی که در پایان سال دوم اجرای قانون برنامه ششم هیچ‌گونه مطالبات معوقی در حوزه ایثارگران و خانواده شهدا باقی نمانده باشد. 

برابر تبصره‌ی این بند مطالبات مذکور در این ماده در خصوص جانبازان و آزادگان مشمول قانون حالت اشتغال نیز بر حسب مورد باید توسط بنیاد و دستگاه مربوطه در طی دو سال اول اجرای قانون برنامه ششم طبق بودجه سنواتی تامین و پرداخت گردد.

چهارمین سال برنامه ششم در حال سپری شدن است ولی همچنان از بخش عمده‌ای از مطالبات معوق ایثارگران به ویژه جانبازان حالت اشتغال خبری نیست. جانبازان حالت اشتغال مشمول دریافت  پاداش پایان خدمت می شوند که در این بند قانونی به صراحت از آن نام برده شده است ولی همچنان از دریافت آن محرومند.

بسیاری از جانبازان به ویژه جانبازان ۷۰ درصد در طی این مدت شهید و یا فوت کرده اند ولی  پاداش پایان خدمت آنان پرداخت نشده است، این در حالی است که اگر پاداش آنان در در زمان قانونی خود پرداخت می شد، بسیاری از گره ها و مشکلات معیشتی این افراد حل شده یا به شدت کاهش می یافت. پاداشی که به مرور از اواخر سال ۸۹ باید آغاز می شد و به آنان پرداخت می گردید اکنون با گذشت بیش از ۱۰ سال همچنان بلاتکلیف است. اکنون ستاد کل نیروهای مسلح برابر اخبار رسیده در حال صدور احکام قانونی جانبازان حالت اشتغال است، شایسته است محاسبه پاداش پایان خدمت آنان نیز به صورت دقیق انجام گیرد. البته به منظور رفع قصور و کوتاهی هایی که در این زمینه انجام گرفته و جانبازان و آزادگان به واسطه آن متضرر شده‌اند مناسب است مبنایی  برای پرداخت پاداش پایان خدمت پیش بینی  شود تا جانبازان و آزادگان بیش از این متضرر نشوند و جبران کاهش ارزش این پرداختی برای آنان بشود.

جانبازان و آزادگان حالت اشتغال به ازای سی سال سنوات پس از مجروحیت منجر به از کار افتادگی کلی آنان، مشمول دریافت سی ماه  پاداش پایان خدمت بر اساس آخرین حقوق و مزایای دریافتی می شوند و علاوه بر آن وجوه مربوط به ذخیره مرخصی آنان  بر اساس آخرین حقوق و مزایای دریافتی محاسبه و همراه پاداش پایان خدمت با آنان پرداخت می‌شود. شرایط عمومی جانبازان و آزادگان در این ایام به گونه ای است که به این پاداش اکنون نیاز دارند و پرداخت آن می تواند بسیاری از مشکلات آنان و خانواده هایشان را مرتفع نماید.

|یوسف مجتهد