تاریخ : 1399,سه شنبه 04 آذر17:57
کد خبر : 79060 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

ایثارگران بدانند

سنوات ارفاقی ایثارگران



یوسف مجتهد

فاش نیوز - بر اساس قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی، برخی از ایثارگران از سنوات ارفاقی در طول خدمت برخوردار بوده و با استفاده از آن می توانند زودتر از موعد بازنشسته شوند. مجلس شورای اسلامی در تاریخ یکم آذرماه سال ۶۷ ماده واحده قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی را به تصویب رساند.  برابر این قانون کلیه وزارتخانه‌ها ، شرکت‌ها و موسسات دولتی، شهرداری ها،بانک ها، موسسات و شرکت ها و سازمانهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است و همچنین با اصلاحیه بعدی مجلس،  بنیاد شهید و امور ایثارگران می توانند مستخدمین جانباز خود را به شرط داشتن حداقل بیست سال تمام سابقه خدمت، بر اساس درخواست کتبی آنان و تصویب شورای امور اداری و استخدامی کشور با افزودن سنوات ارفاقی به  مدت خدمت آنان بدون پرداخت کسورات،  فقط از لحاظ احتساب حقوق بازنشستگی، بازنشسته نمایند. میزان سنوات ارفاقی برای جانبازان ۲۰ درصد  تا ۴۰ درصد حداقل ۳ سال و حداکثر ۶ سال و برای جانبازان بین ۴۰ تا آستانه از کار افتادگی کامل حداقل ۶ سال و حداکثر ۱۰ سال به تناسب درصد جانبازی آنان خواهد بود.

با اصلاحیه مورخ ۲۱ اردیبهشت ماه سال ۸۳ آزادگان نیز مشمول بهره مندی از سنوات ارفاقی شدند و قیدی که در قانون، کارگران مشمول قانون کار را در استفاده از این قانون محروم ساخته بود حذف شد.

مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۰ دی ماه سال ۸۷ بر اساس ماده واحده ای که به تصویب رساند، مفاد قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی را به نیروهای نظامی و انتظامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمانهای وابسته آنان  تسری و آنان را مشمول اجرای این قانون نمود.
ماده ۲۴ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران همسران شهدا و همسران جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر، شیمیایی و اعصاب و روان متوفی یا در قید حیات و همسران آزادگان با سابقه اسارت پنج سال و بالاتر که قبل از اسارت با آنان ازدواج نموده اند را در صورت شاغل بودن مشمول پنج سال سنوات ارفاقی  با دریافت حقوق و مزایای کامل بهره مند کرده است.  برای همسران شاغل جانبازان زیر ۵۰ درصد و آزادگان با سنوات اسارت کمتر از ۵ سال مقرر شده است آیین‌نامه‌ای به تصویب هیئت وزیران برسد که آنان نیز بتوانند از یک تا پنج سال سنوات ارفاقی بازنشستگی  بهره مند گردند، لکن هنوز آیین نامه ای  برای این منظور به تصویب هیئت وزیران نرسیده است.

برابر بند خ ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه  کلیه فرزندان و همسران شهدای شاغل در دستگاههای موضوع ماده ۲  قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران می توانندبا حداکثر هشت سال سنوات ارفاقی و با دریافت حقوق و مزایایی کامل بازنشسته شوند. با تصویب این بند در قانون برنامه ششم توسعه،  همسران شهدا از ماده ۲۴ قانون جامع  خدمات رسانی به ایثارگران منفک شده و سنوات ارفاقی آنان به هشت سال ارتقا یافت.  نکته مهمی که در اجرای قوانین سنوات ارفاقی ایثارگران وجود دارد تاخیر  در اجرای این تسهیلات توسط نهادهای متولی و دستگاه‌های اجرایی است قوانینی که سال‌ها از تاریخ تصویب آن می‌گذرد ولی همچنان گرفتار عدم تصویب آیین نامه اجرایی یا عدم هماهنگی در بین دستگاه ها و مهمتر از آن عدم تخصیص و تامین منابع مالی آن در بودجه سنواتی است. سرنوشت مشابهی که اکثر قوانین ایثارگران با آن مواجه است.

| یوسف مجتهد