تاریخ : 1399,سه شنبه 04 آذر19:15
کد خبر : 79063 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

کسورات سهم بازنشستگی ایثارگران



فاش نیوز - برابر بند ج ماده ۳۷ قانون برنامه سوم توسعه تأمین صد در صد بیمه همگانی و مکمل جانبازان و درمان خاص آنها(صدمات ناشی از مجروحیت) برعهده دولت قرار گرفت. بر اساس قانون الحاق یک تبصره به ماده ۹۹ قانون برنامه چهارم توسعه بند ج ماده ۳۷ قانون برنامه سوم تا پایان اجرای قانون برنامه چهارم تنفیذ شد.

با عنایت به اینکه قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در حال تدوین بود بخشی از قوانین موقت که در قوانین بودجه سالانه و یا قوانین پنج ساله توسعه به تصویب می رسید به صورت دائم در این قانون گنجانده شد.

در ماده ۳۷ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران کسورات بازنشستگی سهم اسرا، آزادگان و جانبازان شاغل و حالت اشتغال در دستگاه‌های موضوع ماده ۲ قانون جامع به شرح تبصره هایی که بیان خواهد شد، بر عهده دولت و دستگاه‌های اجرایی گذاشته شد.

دستگاه های مشمول ماده ۲ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، کلیه دستگاه های دولتی، غیردولتی، بانک ها، موسسات غیرانتفاعی وابسته به دولت و نهادهای عمومی غیر دولتی را شامل می شود.

* برابر تبصره ۱ ماده ۳۷ قانون جامع کلیه دستگاه اجرایی موظفند از محل اعتبارات مصوب و در قالب تخصیص اعتبار ابلاغی نسبت به تامین و پرداخت کسورات بازنشستگی سهمیه ایثارگران مشمول در دستگاه مربوطه اقدام نمایند.
* تبصره ۲ این ماده به شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت و نهادهای عمومی غیر دولتی که از بودجه دولت عمومی دولت استفاده می‌کنند و شرکتهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است اشاره دارد. آنان موظفند از محل هزینه عملیات جاری خود نسبت به پرداخت کسورات بازنشستگی ایثارگران مشمول اقدام نمایند.
 * سهم کسورات بازنشستگی ایثارگران شاغل در بخش‌های غیردولتی مشمول قانون کار و تامین اجتماعی که در تبصره سوم به آن اشاره شده است برعهده دولت گذاشته شده است. دولت مکلف است اعتبار لازم را هرساله در لوایح بودجه سنواتی کل کشور پیش بینی و آن را در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار دهد.

برابر بند ( ر ) ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه، فرزندان شهدا و رزمندگان با حداقل ۲۴ ماه سابقه حضور در جبهه به ماده ۳۷ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران  ملحق شدند. بنابراین ایثارگرانی که سهم کسورات بازنشستگی آنان بر عهده دولت و دستگاه های اجرایی گذاشته شده است شامل آزادگان و اسرا با هر میزان اسارت و آزادگی، جانبازان با هر میزان درصد جانبازی، فرزندان شهدا و رزمندگان دفاع مقدس با حداقل ۲۴ ماه سابقه حضور در جبهه می باشند. ملاک حضور در جبهه داوطلبانه و غیر داوطلبانه بودن نیست و فقط ۲۴ ماه حضور در جبهه برای بهره مندی از این تسهیلات کفایت می کند.

بنابراین دستگاه های اجرایی نامبرده مکلفند نسبت به اجرای دقیق این قانون عمل کرده و نمی توانند به بهانه عدم تامین منابع مالی از اجرای این قانون خودداری کنند. بدیهی است استنکاف دستگاه‌های اجرایی از عدم اجرای این قانون درباره جانبازان آزادگان و فرزندان شهدا در کمیسیون ماده ۱۶ رسیدگی  به شکایات ایثارگران و برای رزمندگان در دیوان عدالت اداری قابل رسیدگی خواهد بود.

|یوسف مجتهد