تاریخ : 1399,سه شنبه 04 آذر19:10
کد خبر : 79066 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

ایثارگران بدانند:

چرا حکم کارگزینی مشمولین حالت اشتغال بنیاد صادر نمی شود؟



فاش نیوز - حکم کارگزینی دستور یا ابلاغ سازمان به کارمند است که در آن به جایگاه سازمانی، گروه و  تعهدات ثابت پرداختی از طرف سازمان در قبال کارمند را نشان می‌دهد. در واقع حکم کارگزینی سندی است که نشان‌دهنده مهم‌ترین اطلاعات و تعهدات میان کارمند و کارفرما است.

در حکم کارگزینی دو دسته از اطلاعات درج می‌شود: بخش اول اطلاعات سازمانی کارمند از جمله نوع استخدام، جایگاه سازمانی (پست و واحد) و شغل محوله به فرد و محل خدمت (که معمولاً به یک مکان جغرافیایی اشاره دارد) است و بخش دوم اطلاعات ریالی مربوط به عوامل حکمی است که ارتباط مستقیم با نظام پرداختی سازمان و شرایط فردی و سازمانی فرد دارد. حقوق پایه و عواملی مانند حق جذب، حق سرپرستی، حق اولاد، فوق‌العاده سختی کار، حق عائله مندی و … از مواردی است که در  حکم می‌تواند درج شود.
لازم به ذکر است که معمولاً در گزارش حکم، بخشی از اطلاعات و سوابق مرتبط به فرد از جمله برخی اطلاعات شناسنامه‌ای و سوابق پرسنلی (تحصیلی، ایثارگری و…)، نیز نشان داده  می‌شوند.

مستخدمین شهید، جانباز ازکارافتاده کلی، جانباز آزاده ازکارافتاده کلی و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی برابرقانون حالت اشتغال مصوب ۷۲/۶/۳۰  مجلس شورای اسلامی   اعم از شهدا  جانبازان  و آزادگان  با پیش‌بینی پستها یا مشاغل سازمانی با نام در تشکیلات مربوط همطراز با مشاغل قبلی آنان به منزله مستخدمین شاغل  دولت بوده و از لحاظ پرداخت حقوق یا اجرت و فوق‌العاده شغل، مزایای شغل یا مزایای مستمر و‌همچنین افزایش سنواتی و ارتقاء گروه و سایر عناوین مشابه همانند مستخدمین شاغل با دو گروه بالاتر و یا عناوین مشابه توسط دستگاه‌های ذیربط با‌آنان رفتار خواهد شد و بر اساس مقررات استخدامی ذیربط با سنوات مقرر بازنشسته شده و پس از آن از حقوق بازنشستگی یا مستمری مربوط بهره‌مند‌خواهند شد.
 مشمولین قانون حالت اشتغال چه قبل از شهادت و یا از کار افتادگی کلی مستخدم دولت بوده باشند و یا مستخدم دولت نبوده باشند پس از شهادت و از کار افتادگی همه مقررات مربوط به مستخدمین دولت همتراز کادر ثابت نیروهای مسلح بر آنان جاری خواهد شد. از خواسته های جدی مشمولین حالت اشتغال طی سالهای اخیر که به طور مکرر و در تماسهای مستمر خود به‌آن اشاره کرده‌اند درخواست صدور حکم کارگزینی بوده است.

ایثارگران مشمول قانون حالت اشتغال به دنبال آن بودند تا با دریافت حکم کارگزینی از وضعیت اطلاعات مندرج در آن مطلع شوند تا در صورت وقوع اشتباه در اطلاعات فردی و یا اطلاعات ریالی نسبت به پیگیری جهت اصلاح آن اقدام نمایند. این موضوع از حقوق اولیه آنان در جهت اطلاع از حق قانونی شان است. با توجه به اینکه سامانه پرداخت حقوق مشمولین قانون حالت اشتغال در بنیاد متمرکز است و استان ها و شهرستانها اطلاعات دقیق و کاملی از روند اجرای احکام ندارند و نمی توانند به خوبی پاسخگوی ایثارگران مراجعه کننده جهت رفع ابهامات در پرداخت حقوق آنان باشند و همچنین تردد ایثارگران به دلیل بعد مسافت و هزینه آن و عدم پاسخگویی ستاد مرکز بنیاد به مراجعات، شایسته است بنیاد نسبت به صدور احکام کارگزینی ایثارگران به منظور شفاف سازی در روند صدور احکام اقدام نماید‌.

|یوسف مجتهد