تاریخ : 1399,پنجشنبه 13 آذر15:25
کد خبر : 79257 - سرویس خبری : سیاسی

قابل توجه خوش‌خیال‌ها!

بایدن برای بازگشت به برجام شروط ترامپ را تکرار کرد



علی‌رغم آنکه جو بایدن با تکرار مواضع ‌ترامپ و در اظهاراتی گستاخانه شرط بازگشت به برجام را دائمی‌کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران و تعمیم برجام به حوزه‌های موشکی و منطقه‌ای اعلام کرده است، دو طیف سهل‌اندیش و مأموریت‌دار در داخل، با ذوق‌زدگی برای مذاکره با بایدن لحظه شماری می‌کنند!
جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت که به شرط تبعیت مجدد ایران از محدودیت‌ها، به برجام بازخواهد گشت.  روزنامه نیویورک تایمز در ادامه نوشت: دیدگاه بایدن و تیم امنیت ملی او این است که وقتی توافق از سوی دو طرف احیا شد، باید یک دور بسیار کوتاهی از مذاکرات برگزار شود تا زمان محدودیت‌ها بر تولید مواد شکاف‌پذیر در ایران که می‌تواند برای ساخت بمب [اتم] به کار رود، افزایش یابد-  زمانی که طبق توافق کنونی ۱۵ سال است-  و همچنین به فعالیت‌های منطقه‌ای ]به زعم آمریکا[ شرورانه ایران از طریق نوابش در لبنان، عراق، سوریه و یمن نیز بپردازد.
گستاخی بایدن
توماس فریدمن، ستون‌نویس نیویورک‌تایمز ادامه داد: در حالت ایده‌آل، تیم بایدن می‌خواهد شاهد این باشد که مذاکرات آتی نه تنها شامل امضاکنندگان اصلی توافق-  ایران، آمریکا،‌روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا-  باشد، بلکه همسایگان ایران مخصوصاًً عربستان سعودی و امارات عربی متحده را نیز در بر گیرد. فریدمن با بیان اینکه از نظر تیم بایدن نگرانی امنیت ملی آمریکا اکنون تحت کنترل درآوردن مجدد برنامه هسته‌ای ایران و نظارت کامل بر آن است، افزود: از دید آنها، تولید سلاح اتمی‌در ایران تهدید مستقیم امنیت ملی برای ایالات متحده و رژیم جهانی کنترل تسلیحات اتمیِ اِن‌پی‌تی است. نیویو‌رک‌تایمز در ادامه به نقل از بایدن نوشت: ببینید، صحبت‌های زیادی درباره موشک‌های نقطه‌زن و تمام چیزهای دیگر که منطقه را بی‌ثبات می‌کند، وجود دارد. اما حقیقت اینجاست که بهترین راه برای رسیدن به ثبات نسبی در منطقه، مقابله با برنامه هسته‌ای [ایران] است.
به گزارش فارس، بایدن درباره برنامه خود در قبال ایران گفت: ما از طریق مشورت با متحدان و شرکای خود، وارد مذاکرات و توافقات بعدی برای تشدید و تمدید محدودیت‌های هسته‌ای ایران خواهیم شد و همچنین به برنامه موشکی ایران  و مسائل منطقه‌ای نیز خواهیم پرداخت. وی در اظهارنظری گستاخانه تأکید کرد که هر زمان نیاز باشد، آمریکا گزینه بازگشت تحریم‌ها را در اختیار دارد و ایران نیز این موضوع را می‌داند.
تکرار یاوه‌گویی‌های ‌ترامپ
بایدن در اظهارات فوق دقیقاً یاوه‌گویی‌های ‌ترامپ و پمپئو را تکرار کرده است.  وی در اظهاراتی گستاخانه شرط بازگشت به برجام را دائمی‌کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران و تعمیم برجام به حوزه‌های موشکی و منطقه‌ای اعلام کرده است. این دقیقاً همان 12 شرط گستاخانه پمپئو و تکرار مواضع ضدایرانی ‌ترامپ است. جو بایدن پیش از این نیز در اظهاراتی ضدایرانی تأکید کرده بود که روش‌های هوشمندانه‌تری برای فشار و تحریم علیه ایران وجود دارد که ‌ترامپ از آنها غفلت کرده است.
سکوی برجام!
اعضای ارشد تیم بایدن که مقامات احتمالی دولت آینده آمریکا هستند، در هفته‌های گذشته صراحتا اعلام کرده‌اند که برجام برای دولت بایدن همانند یک سکو برای دائمی‌کردن محدودیت‌های هسته‌ای و ضمیمه کردن صنعت موشکی و قدرت منطقه ‌ایران به توافق هسته‌ای است.  با این‌حال دو طیف سهل اندیش و مأموریت‌دار در داخل، با ذوق‌زدگی برای مذاکره با بایدن لحظه شماری می‌کنند و مدعی هستند که نباید اقدامی انجام دهیم که بایدن از بازگشت به برجام منصرف شود!
شرطی‌سازی اقتصاد!
علی‌رغم آنکه اکنون حدود 5 سال و نیم از امضای برجام سپری شده است و با وجود اینکه در این مقطع قیمت دلار و خودرو و سکه و مسکن و مرغ و تخم‌مرغ و گوشت و لوازم خانگی و... به طرز سرسام‌آوری افزایش یافته است، بزک‌کنندگان برجام همچنان مشغول شرطی‌سازی اقتصاد و گره‌زدن معیشت مردم به مذاکره با آمریکا هستند.
این طیف اصلا به این سؤال پاسخ نمی‌دهند که اگر بایدن در پی لغو تحریم‌هاست پس چطور در مقطعی که در دولت باراک اوبامای مودب! و باهوش! معاون اول رئیس‌جمهور بود، چنین اقدامی انجام نداد؟!
از تیرماه 94 که برجام امضا شد تا بهمن 95 که ‌ترامپ به کاخ سفید راه یافت، دولت اوباما بارها و بارها توافق هسته‌ای را به‌صورت فاحش نقض کرد.