تاریخ : 1399,شنبه 29 آذر14:20
کد خبر : 79625 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

شورای عالی یا تابلوی مظلومیت فرهنگ ایثار و شهادت؟!

تنها یک مصوبه‌ی بی‌خاصیت برای عالی‌ترین شورای ایثارگری طی ۸ سال


 تنها یک مصوبه‌ی بی‌خاصیت برای عالی‌ترین شورای ایثارگری طی ۸ سال

شورایی که هدف آن توسعه، ترویج و نهادینه کردن فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت و زنده نگه‌داشتن یاد شهیدان و حفظ و تقویت‌‌ شأن و جایگاه الگوهای عینی عرصه جهاد ایثار و شهادت...

یوسف مجتهد

فاش نیوز - ایثار و شهادت به‌عنوان یک فرهنگ الهی در زمره عالی‌ترین مفاهیم ارزشی است. اگر رشادت‌های شهدا و ایثارگران به‌درستی معرفی و اهداف متعالی آنان تبیین شود، بهترین و بالاترین برکات که نمونه بارز آن در امنیت، پیشرفت و تعالی جامعه تجلی پیدا خواهد کرد را به همراه خواهد داشت. تقویت باورهای دینی و ملی جز با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت عینیت نخواهد یافت.

برابر ماده ۶۳ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و با هدف توسعه، ترویج و نهادینه کردن فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت و زنده نگه داشتن یاد شهیدان و حفظ و تقویت ‌شأن و جایگاه الگوی عینی عرصه جهاد ایثار و شهادت، شورای‌عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت تشکیل می‌شود.

شرح وظایف این شورا به قرار زیر است:

1ـ سیاستگذاری در زمینه احیا، حفظ، ترویج و نهادینه کردن فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت
2ـ ساماندهی و هماهنگی در برنامه‌ریزی‌های کلان دستگاه‌ها و نهادهای متولی دولتی و غیردولتی  
3ـ به‌کارگیری ظرفیت‌های جامعه و کشور برای تحقق اهداف شهیدان، جانبازان و آزادگان.

رئیس این شورا رئیس‌جمهور است و اعضای این شورا ترکیبی از مقامات عالی‌رتبه نظام شامل وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، وزیر آموزش و پرورش، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر کشور، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، نماینده ولی‌فقیه در بنیاد، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس، رئیس سازمان صداوسیما، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، یکی از مجتهدین به انتخاب شورای‌عالی حوزه علمیه قم، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه‌جمعه سراسر کشور و 2نفر از نمایندگان عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هستند؛ ترکیبی از مقاماتی که حسب ظاهر باید قوی‌ترین شورا در این زمینه باشند، اما دریغ از آنکه مصوبه‌ای در ارتباط با اهداف فوق داشته باشند؛ یعنی مصداق ضرب‌المثل آفتابه لگن هفت‌دست شام و ناهار هیچی.  

از تصویب قانون برای تشکیل این شورا حدود ۸ سال می‌گذرد، اما تنها مصوبه این شورا در اجرای تبصره ۳ ماده ۶۳ تهیه آیین‌نامه داخلی این شورا بوده است. برابر تبصره ۴ ماده ۶۳ این قانون مصوبات این شورا با تأیید رئیس‌جمهور لازم‌الاجرا خواهد بود. شورایی که هدف آن توسعه، ترویج و نهادینه کردن فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت و زنده نگه‌داشتن یاد شهیدان و حفظ و تقویت‌‌ شأن و جایگاه الگوهای عینی عرصه جهاد ایثار و شهادت است هنوز یک مصوبه درخصوص اهداف تعریف‌شده که با تأیید رئیس‌جمهور لازم‌الاجرا شود، ندارد. شاید در نگاه اول تصور شود با وجود چنین ترکیبی در راه اهداف آن نباید مشکل و مانعی وجود داشته باشد، ولی با گذشت حدود ۸ سال از تصویب قانون و عدم‌ اقدام جدی، مظلومیت فرهنگ ایثار و شهادت بیشتر نمایان می‌شود.

| یوسف مجتهد