تاریخ : 1399,دوشنبه 08 دي16:16
کد خبر : 79835 - سرویس خبری : مقاومت اسلامی

ناگفته‌هایی از کار اطلاعاتی حاج قاسم در «فتنه ۷۸»



هجر حبیب-3|ناگفته‌هایی از کار اطلاعاتی حاج قاسم در «فتنه 78»/ عملیات شجاعانه شهید سلیمانی در افغانستان به روایت شاهد عینی

یکی از همرزمان شهید سلیمانی خطرپذیری و دل به دریا زدن را از ویژگی‌های حاج قاسم عنوان کرد و از عملیات‌های محرمانه ایشان در ادوار مختلف گفت.

13 دی ماه سالروز یکی دیگر از جنایت‌های استکبار جهانی آمریکای جنایتکار علیه ملت ایران است؛ اقدامی که نه تنها مردم کشورمان بلکه تمام آزادی‌خواهان جهان را در غمی بزرگ فرو برد.

رئیس‌جمهور خبیث و جنایتکار آمریکا در چنین روزی دستور ترور بزرگ مردی را داد که بسیاری از مردم مظلوم منطقه از لبنان و‌ سوریه گرفته تا افغانستان و عراق احساس آزادگی و حمایت این بزرگ مرد را چشیده‌ و توانسته‌اند از یوغ استکبار رهایی یابند.

سردار رشید اسلام، سپهبد شهید، قاسم سلیمانی، مردی که از جوانی میدان‌های نبرد را ترک نکرد و همواره لباس مجاهدت را به تن داشت. مبارزی که در دوران جوانی عملیات‌های تأثیرگذاری را علیه رژیم بعث عراق انجام داد و بعد از آن با استفاده از تجربیات دفاع مقدس، جنوب شرق کشور را از لوث وجود اشرار و گروهک‌های تروریستی مسلح پاکسازی کرد و طعم زندگی آسوده و بی‌دغدغه را به مردم آن منطقه چشاند.

پس از آن هم با نظر مقام معظم رهبری فرماندهی نیروی قدس سپاه را برعهده گرفت و به حمایت از مردم بی‌پناه و مظلوم منطقه پرداخت. مردمی که روزگاری گرفتار طالبان، داعش و رژیم جنایتکار صهیونیستی قرار گرفته بودند. ایشان میدان مبارزه را ترک نکرد و آن‌چنان علیه دشمن پیکار کرد و در سراسر جهان پوزه آنها را به خاک مالید که دیگر نتوانستند حضور ایشان را تاب بیاورند. بر همین اساس شخص اول دولت آمریکا به صورت ناجوانمردانه دستور ترور ایشان را صادر کرد و در حال انجام مأموریت به شهادت رسید.

به همین دلیل خبرگزاری تسنیم در نظر دارد با توجه به سالروز شهادت شهید قاسم سلیمانی به خصوصیات اخلاقی، ابتکارات، اقدامات و مجاهدت‌های این شهید بپردازد. از این رو برای آشنایی بیشتر با دوستان، همرزمان و فرماندهان ایشان گفت‌وگو کرده‌ایم. در این قسمت با سردار سرتیپ دوم پاسدار احمد کریمی معاون سابق عملیات نیروی قدس سپاه پاسداران و از همرزمان و نیروهای شهید سپهبد قاسم سلیمانی، گفت‌وگو کرده‌ایم.

* مصادیق مدیریت جهادی، فرماندهان دفاع مقدس بودند/ سردار سلیمانی سرشار از تجارب جنگ بود

سردار سرتیپ دوم پاسدار احمد کریمی معاون سابق عملیات نیروی قدس سپاه پاسداران در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نحوه آشنایی خود با حاج قاسم سلیمانی را مربوط به دوران دفاع مقدس دانست و تصریح کرد: حاج قاسم سلیمانی یکی از فرماندهان برجسته دوران جنگ تحمیلی بود و من هم یکی از نیروهایی تحت امر ایشان بودم.

وی با بیان اینکه پس از جنگ زمانی که سردار قاسم سلیمانی فرمانده قرارگاه قدس جنوب شرق کشور بودند،‌ در این خصوص هم یک ارتباطاتی با ایشان داشتم، افزود: من در زمان فرماندهی سردار وحیدی در نیروی قدس معاون عملیات بودم،‌ زمانی که حاج قاسم فرماندهی نیروی قدس را بر عهده گرفتند چند سالی هم در همین سمت در خدمت ایشان بودم.

معاون سابق عملیات نیروی قدس سپاه پاسداران به خصوصیات اخلاقی شهید سلیمانی اشاره کرد و گفت: حاج قاسم آموزه و تجارب بسیار خوبی از دوران دفاع مقدس داشت؛ چراکه اکثر فرماندهان دفاع مقدس مثل شهید کاظمی، شهید بروجردی، شهید بقایی، شهید باقری، شهید صیادشیرازی به واسطه نفس حضرت امام خمینی(ره) فرماندهان بی‌نظیری در دفاع مقدس بودند. برای همین مصادیق مدیریت جهادی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است ، این شخصیت‌ها بودند.

* حاج قاسم به مجاهدان علاقه و اعتماد داشت

سردار کریمی با تأکید بر اینکه روح مدیریت جهادی و انقلابی در وجود حاج قاسم نهادینه شده‌ بود، اظهار داشت: حاج قاسم به شدت رفتار دلسوزانه، احترام فوق‌العاده، اعتماد و محبت به مجاهدان داشت. من بارها و بارها این رفتار را با بچه‌های حزب‌الله، بدر و دیگران به عینه دیده‌ام.

وی ادامه داد: حاج قاسم زمانی که با بچه‌های افغانستان یا نیروهای احمدشاه مسعود روبرو می‌شد،‌ رفتاری کاملاً‌ محترمانه و با اعتماد داشت. یعنی به شدت مجاهدین و مبارزین را جذب می‌کرد و همین روحیه باعث می‌شد عاشقانه در کنار ایشان مبارزه کنند.

* عملیات‌های حیرت‌انگیز حاج قاسم در افغانستان

این همرزم حاج قاسم سلیمانی با تأکید بر اینکه یکی دیگر از ویژگی‌های حاج قاسم خطرپذیری و دل به دریا زدن بود، یادآور شد: یادم هست قرار بود کمکی به احمدشاه مسعود و مجاهدان داشته باشیم، -چراکه طالبان اکثر شهرهای افغانستان را تصرف کرده بود- این ماجرا مصادف بود با اینکه چندماه بعد آقای ناصری را طالبان شهید کرد.

سردار کریمی ادامه داد: حاج قاسم با یک فروند هواپیما ایلوشین نیروی هوایی با وجود مشکلات پروازی ناشی از اینکه بخش قابل توجهی از کشور افغانستان در اختیار طالبان بود و اجازه پرواز از فضای افغانستان داده نمی‌شد، برای آنکه خودش را به آن منطقه برساند و به احمدشاه مسعود روحیه دهد و عملیات مستشاری خود را به پیش ببرد، در وضعیتی که من و حتی خلبانان و دیگران وضعیت را قرمز می‌دانستیم، ایشان با جدیت و روحیه بشاش و استقبال‌کننده از خطر همه را وادار به پرواز کرد.

وی افزود: در حالی در فضای کشور افغانستان فرود آمدیم که از روی منطقه‌های اشغالی طالبان در کندوز عبور کردیم. نیروهای طالبان غافلگیر شدند و نتوانستند به ما ضربه‌ای وارد کنند.

معاون سابق عملیات نیروی قدس سپاه پاسداران این اقدام حاج قاسم را شجاعت بی‌حد و حصر عنوان کرد و گفت: باز به یاد دارم طالبان به مزار شریف نزدیک شده بود و این شهر در شرف سقوط و کنسولگری ما در آنجا فعال بود و چندتا از عزیزان آنجا بودند،‌ حاج قاسم چند روز تلاش کرد هلیکوپتری را از احمدشاه مسعود فراهم کند تا خودش را برای نجات این افراد به آن منطقه برساند.  این منطقه، منطقه‌ای بود که هر لحظه منتظر سقوط آن بودیم و همه فرار کرده بودند.

سردار سرتیپ دوم پاسدار کریمی تصریح کرد: در حالی که هلیکوپتری پیدا نمی‌شد، راه‌های زمینی هم بسته شده بود؛ من حالت حاج قاسم را مثل اسپند روی آتش می‌دیدم و از شدت ناراحتی نه شب خواب داشت و نه روز. چراکه ضمن نگرانی برای نیروها، نمی‌خواست آن منطقه سقوط کند.

* حاج قاسم نظرات قاطع می‌داد/ تیپ ستادی سپاه قدس در فتنه 78 به کمک قرارگاه ثارالله رفت

وی با تأکید بر اینکه شهید قاسم سلیمانی در تصمیم‌گیری‌ها بسیار قاطع و با ثبات بود؛ اظهار داشت: ایشان زمانی که نیاز به تصمیم‌گیری داشت اولاً با سرعت تصمیم‌گیری می‌کرد، ثانیاً‌ نظر قاطع می‌داد و دوپهلو صحبت نمی‌کرد. برای همین در رأی و اجرای تدبیرش ثبات داشت.

معاون سابق عملیات نیروی قدس سپاه پاسداران ادامه داد: حاج قاسم حریم روشن و قاطعی برای سازمان خودش قائل بود و اجازه نمی‌داد هرکسی بیاید و حریم فرماندهی را نقض کند و به شدت به وحدت فرماندهی در امور اعتقاد داشت و سعی می‌کرد این موضوع را رعایت کند.

این همرزم شهید سلیمانی یکی دیگر از ویژگی‌های حاج قاسم را پشتکار در اجرای مسائل برشمرد و افزود: شهید سلیمانی به شدت نسبت به ارزش‌های انقلاب اسلامی غیرتمند بود. مثلاً‌ در فتنه 18 تیر سال 1378 با چشمان خودم این موضوع را دیدم.

سردار کریمی با تأکید بر اینکه در آن دوران اعضای ستاد را به تیپ ستادی تبدیل کردیم و مأموریت گرفتیم که به قرارگاه ثارالله کمک کنیم، یادآور شد: به خاطر دارم ایشان اعضا را برای مقابله بسیار تشویق کرد و قاطعانه خودش به میدان آمد و کل ستاد را به شکل تیپ ستادی وارد این قائله کرد.

وی با تأکید بر اینکه من از طرف حاج قاسم مسئولیت این تیپ را برعهده داشتم، خاطرنشان کرد: حاج قاسم با تمام وجود به صورت شبانه‌روز در خیابان‌ها، بین جمعیت معترض تهران حضور داشت و اطلاعات نقاط ضعف و نقاط قوت آشوب‌گران را جمع‌آوری می‌کرد تا در تصمیمات بتواند به درستی اقدام کند.

* سرادر سلیمانی موانع را در امور اداری، میدانی و پشتیبانی دور می‌زد/ حاج قاسم یک بسیجی واقعی بود

این دوست شهید سلیمانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: من از دوران جنگ تحمیلی تا کنون خدمت بسیاری از فرماندهان بوده و تلمذ کرده‌ام اما یکی از ویژگی‌های متمایز حاج قاسم با سایر فرماندهان این بود که اولاً ایشان هدف نهایی و غایی را به سرعت کشف و ثانیاً راه‌‌های میان‌بر را انتخاب می‌کرد؛ اهل اینکه از بروکراسی‌های اداری کاری را انجام دهد، نبود. به شدت و به سرعت راه میان‌بر را بر می‌گزید و به سرعت خودش را به هدف می‌رساند.

سردار کریمی با تأکید بر اینکه سرادر سلیمانی موانع را در امور اداری، میدانی و پشتیبانی دور می‌زد، خاطرنشان کرد: ایشان روابط عمومی بسیار بالایی داشتند و با نگاه بلند و افق دوراندیشانه تعامل ویژه با مراکزی که به مأموریتش کمک می‌کردند، داشت.

وی با اشاره به اینکه حاج قاسم روحیه بن‌بست‌شکن داشت، تصریح کرد: در قاموس حاج قاسم نمی‌شود و نمی‌توانیم وجود نداشت؛ اگر به یک هدفی ایمان پیدا می‌کرد،‌ رفتار بن‌بست‌شکنانه داشت که این روحیه حاج قاسم نشأت گرفته از روحیه بسیجیان است.

این همرزم سردار رشید اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی، این صفات بلند در وجود حاج قاسم را باعث شکستن کمر دشمن و استکبار جهانی عنوان کرد و گفت: دشمن پس از شکست‌های پی در پی دیگر نتوانست حضور حاج قاسم را تاب بیاورد برای همین با نامردی و اوج خباثت دست به ترور این سردار رشید اسلام زد.

سردار سرتیپ دوم پاسدار کریمی در خاتمه گفت‌وگوی خود تأکید کرد: «سرداران و فرماندهان عالی‌رتبه این فکر را کنند که دشمن همان‌طوری که ایشان را شهید کرد بَدش نمی‌آید سایر فرماندهان را ترور کند؛ بنابراین باید انتقام این شهید را آن‌چنان بگیرند که هرگز جرأت نداشته باشد چنین غلط‌هایی انجام دهد.»


منبع : tasnimnews خبرگزاری تسنیم