تاریخ : 1399,شنبه 13 دي17:40
کد خبر : 79954 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

ایثارگران را بازیچه اغراض خود نکنیم(۲)


ایثارگران را بازیچه اغراض خود نکنیم(۲)

با ارجاع استفساریه تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران و فرزندان آنان از شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی به‌ دلیل مغایرت با اصل۷۳ قانون اساسی، مجلس با انجام تغییراتی، مجدداً آن را در تاریخ ۳۰ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۹ به تصویب رساند...

یوسف مجتهد

فاش نیوز - با ارجاع استفساریه تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران و فرزندان آنان از شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی به‌ دلیل مغایرت با اصل۷۳ قانون اساسی، مجلس با انجام تغییراتی، مجدداً آن را در تاریخ 30 اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۹ به تصویب رساند. متن اصلاحی به شرح زیر است:

آیا منظور از تبدیل وضعیت استخدامی از شرکتی، قراردادی، پیمانی به رسمی قطعی مقرر در تبصره ۱ بند«ذ» ماده۸۷ قانون برنامه پنج‌ساله‌ی ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوبه ۱۳۹۵/۱۲/۱۴، تبدیل وضعیت استخدامی افراد مذکور در ماده۲۱ قانون جامع ایثارگران توسط دستگاه محل خدمت خود به رسمی قطعی است که خارج از سهمیه استخدامی و بدون آزمون جذب و دستگاه‌های مشمول ماده۲ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران شده‌اند را نیز شامل می‌گردد؟
پاسخ: بلی.

شورای نگهبان این اصلاحیه را برای تامین نظر خود کافی ندانست و مجدداً در جلسه مورخ ۱۳۹۹/۳/۱۲ نظریه خود را به شرح زیر اعلام کرد:

با وجود اصلاح به عمل آمده، ایراد سابق این شورا درخصوص مغایرت مصوبه با اصل۷۳ قانون اساسی و نظریه تفسیری شورا درباره‌ی آن اصل، کماکان به قوت خود باقی است. هر چند این نظریه قابل مناقشه بوده و بخش عمده‌ای از کارشناسان خبره آن را نمی‌پذیرند ولی به‌دلیل آنکه جزو اختیارات و وظایف قانونی شورای نگهبان است، چاره‌ای جز تامین نظر شورای نگهبان وجود ندارد.

مجلس شورای اسلامی برای بار سوم و به‌منظور تامین نظر شورای نگهبان، عنوان و موضوع استفساریه را اصلاح کرد. اصلاح عنوان و موضوع استفساریه، آغاز دردسرهای جامعه‌ی ایثارگری بود. این اصلاحیه که حسب توافقات قبل از تصویب، بین مجلس و شورای نگهبان به انجام رسیده بود، کاملاً باعث تغییر موضوع و موجب شد چرخه معیوبی با پاسخ به استعلامات و نظریه‌ها از سوی برخی مراجع ذیربط، مانع جدی در جهت اجرای قانون ایجاد کنند.

عنوان و موضوع استفساریه و پاسخ آن‌که برای بار سوم در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت به شرح زیر است:

طرح استفساریه بند«و» ماده ۴۴ قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران

موضوع استفساریه:

آیا دولت موظف است از افراد مشمول ماده۲۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب ۱۳۸۶/۴/۳ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن که در زمان حاکمیت قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۸/۱۰/۲۵ به‌ صورتی غیر از استخدام رسمی به‌کارگیری شده‌اند را بر اساس شرایط مندرج در بند «و» ماده ۴۴ قانون مذکور(قانون برنامه پنج‌ساله پنجم) و اصلاحات بعدی آن به‌صورت رسمی به استخدام درآورد؟
پاسخ: بلی.

این استفساریه در مورخ ۲۷ مهر‌ماه 1399 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

| یوسف مجتهد