تاریخ : 1399,دوشنبه 22 دي17:10
کد خبر : 80181 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

درباره کارت ایثار، احراز مجروحیت و پرونده مدارک



س- پدرم در جنگ تحمیلی راننده مینی بوس روستا بود. یک روز اعضای حزب دموکرات هنگام ورود به روستا ماشین پدر من را که پر مسافر بود را به رگبار بستند. دو نفر شهید و چند نفر هم مجروح شدند. پدر من بر اثر ریزش شیشه های ماشین دچار بریدگی شدید از ناحیه پا شد. همان موقع بعد از کلی این ور و آن ور دوندگی مداوا شد ولی از بیمارستان مدرکی نداریم. بعد از دو سال نیز بر اثر ضربه ای که به پایش وارد شد دچار برخورد دو عصب به همدیگر شد.  متاسفانه بر اثر عفونت شدید پا مجبور به عمل مجدد شده و هر چندسال عفونت و درد پا تکرار می شود. الان هم بعد از گذشت چندین سال به علت درد شدید پا عملا از کار افتاده شده است. می خواهم بدانم چگونه می شود اقدام کرد. اگر چه تا به حال به خاطر جوانی و اینکه می توانست کار کند اقدام نکرده است و مدرکی هم دست ما نیست. لطفا راهنمایی کنید چگونه می توانیم اقدام کنیم ؟؟؟

- بر اساس قانون برنامه پنجساله کشور افرادی که دارای صورت سانحه نمی باشند باید بامراجعه به یگان مربوطه نسبت به تائید سوابق خود اقدام کنند. در مورد پدر شما نیز این موضوع صادق است و با مراجعه به بیمارستان مربوطه که در آن مجروحین حادثه بستری شده بودند نسبت به دریافت صورت سانحه اقدام و به بنیاد شهید منطقه ارائه دهید.

 

س- برای دریافت کارت ایثارگری افرادی که افتخار سربازی در دوره جنگ تحمیلی در  ژاندارمری را داشتند. از کجا می توانم اقدام کنم و آیا شامل بنده هم می شود یا نه؟

- شما برای دریافت کارت ایثارگری باید به نیروی انتظامی مراجعه کنید چرا که بر اساس قانون نیروهای مسلح، ژاندارمری (یگان اعزام کننده) سال هاست در نیروی انتظامی ادغام شده است.

 

س-  در سال 65 در پایگاه موچش کامیاران در کردستان حضور داشتم. فرماندهان مان اگر چه دیندار و غلامی از سپاه مشهد بودند اما تائیدیه حضور در منطقه را دارم. متاسفانه وقتی مراجعه کردم گفته شد که پرونده موجود نیست. به نظر شما می شود کاری کرد؟

_ لطفا با همان تائیدیه ای که از حضور خود در منطقه دارید به بخش ایثارگران سپاه مراجعه و نسبت به احقاق حق خود اقدام کنید.

 

پاسخ از محمد معرفی

کارشناس قوانین ایثارگران