تاریخ : 1399,چهارشنبه 01 بهمن12:28
کد خبر : 80369 - سرویس خبری : دفاع مقدس

ماجرای شنودهای تاثیرگذار در دفاع مقدس



ماجرای شنودهای تاثیرگذار در دفاع مقدس

مراسم رونمایی از کتاب «تاریخ شفاهی جنگ الکترونیک» به روایت مرحوم علی‌اصغر زارعی با حضور خانواده ایشان برگزار و به فعالیت‌های این فرمانده دفاع مقدس اشاره شد.

سردار علی محمد نائینی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در مراسم رونمایی از کتاب «تاریخ شفاهی جنگ الکترونیک» به روایت مرحوم علی‌اصغر زارعی که توسط این مرکز تدوین و نگارش شده‌است، مرحوم زارعی را یک رزمنده بلامنازع در میدان نبرد خواند و در خصوص نحوه آشنایی خود با ایشان اظهار داشت: در شهریور سال 58 سیلی خوزستان را فراگرفت و ما به عنوان نیروهای جهادی در بلوچستان فعالیت می‌کردیم که حسب دستور حضرت امام(ره) به همراه سایر طلبه‌ها عازم ماهشهر شدیم.

وی به فعالیت‌های مارکسیست‌ها در خوزستان اشاره کرد و گفت: در آن دوران معارضان مارکسیسم در خوزستان فعالیت می‌کردند که کانون آنها آبادان بود و با توجه به فعالیت‌های فرهنگی که داشتم کم‌کم کنار سردار زارعی فعالیت کردم و به مقابله با آنها پرداختیم.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سردار زارعی را یک پاسدار اصیل، رشید و انقلابی برشمرد و افزود: ایشان از همان ابتدا فعالیت‌های گسترده‌ای داشتند و علاوه بر فعالیت‌های پاسداری در رادیو آبادان نیز سخنرانی و روشنگری می‌کردند. ناگفته نماند که با توجه به فعالیت مارکسیست‌ها، جوانان گرد سردار زارعی جمع می‌شدند و ایشان محور اصلی شهر شده بود.

سردار نائینی با بیان اینکه ایشان در کنار شهید جهان‌آرا و سایر شهدا در شکستن حصر آبادان و سایر پیروزی‌های دفاع مقدس نقش داشتند، تصریح کرد: سردار زارعی در 8 سال دفاع مقدس با خلاقیت‌های خود در برابر معارضین، در حوزه تخصصی مخابرات و رزمندگی دفاع مقدس فعال و نقش‌آفرین بودند و ایشان یکی از چند نفر اصلی جنگال، مخابرات و شنود هستند.

وی با تأکید بر اینکه ایشان همین روحیه را در بسیج اساتید و پس از دوران دفاع مقدس حفظ کردند، اظهار داشت: در خاطر دارم در فتنه 88 در صحنه و کف خیابان حضور داشتند و در برابر این فتنه ایستادگی کردند، چرا که حساسیت بسیار بالایی در دفاع از انقلاب داشتند.

* جنگال؛ کارآمد اما ناشناخته/ سردار زارعی حق‌خواه، حق‌گو و حق‌طلب بودند

در ادامه این مراسم یحیی نیازی نویسنده کتاب «تاریخ شفاهی جنگ الکترونیک» به شکل‌گیری تدوین کتاب پرداخت و گفت: یکی از رده‌های تخصصی دفاع مقدس موضوع مخابرات و جنگ الکترونیک است که متأسفانه گمنام و ناشناخته است.

وی به اهمیت این رده مهم پرداخت و گفت: در خاطرات فرماندهان دفاع مقدس داریم که با توجه به شنود سیستم مخابراتی رژیم بعث از تحرکات آنها مطلع می‌شدیم و همین موضوع باعث شد توپخانه آنها را هدف قرار دهد، همچنین در عملیات فاو نیز قبل از حضور گارد رژیم بعث آن منطقه گلوله‌باران شد و از حضور آنها ممانعت به عمل آمد.

نویسنده کتاب تاریخ شفاهی جنگ الکترونیک به محرمانه بودن این موضوعات - شنود فعالیت رژیم بعث - پرداخت و گفت: تعداد محدودی از فرماندهان دفاع مقدس در آن دوران از این فعالیت آگاهی داشتند و تیم آقای زارعی به فرماندهی آقای وفای غفاریان این کدها را شکسته و در اختیار فرماندهان عالی قرار می‌دادند.

نیازی با بیان اینکه 22 جلسه خاطرات سردار زارعی را جمع‌آور کرده‌ایم؛ خاطرنشان کرد: سردار زارعی حق‌خواه، حق‌گو و حق‌طلب بودند و در بیان هیچ چیزی ابایی نداشتند و همه موضوعات را صادقانه بیان کردند که در نوع خود بی‌نظیر است.

وی در ادامه سخنان خود به فعالیت‌های سردار زارعی در شکستن رمزهای رژیم بعث اشاره کرد و افزود: ناتو سیستم‌های رمزگذاری پیشرفته‌ای را در اختیار رژیم بعث قرار داده بود و علیه ملت ایران اقدام می‌کردند که پس از مدتی برخی از این سیستم‌ها غنیمت گرفته شده و سردار زارعی و تیم ایشان آنها را مهندسی معکوس کرده و مکالمات آنها را رمزگشایی و شنود می‌کردند. این ماجرا آنقدر مهم بود که غالب موضوعات سری رژیم بعث مورد شنود رزمندگان دفاع مقدس قرار می‌گرفت.

* سردار زارعی حافظ اسرار بود/ ماجرای سیلی سردار به صورت یکی از مقامات دولتی

سردار محمد کوثریرزمنده دفاع مقدس و دوست صمیمی مرحوم زارعی در ادامه این مراسم ایشان را خستگی‌ناپذیر خواند و گفت: ایشان یک رزمنده و پدر مهربانی بودند که این روحیه از ایمان قوی و الهی ایشان سرچشمه می‌گیرد.

وی از تواضع سردار زارعی پرده برداشت و خاطرنشان کرد: با وجود آنکه سردار زارعی فعالیت‌های بسیار زیادی داشتند و در سمت‌های بالایی فعالیت می‌کردند اما همیشه متواضع بودند با وجود آنکه همواره به اطلاعات سری دسترسی داشتند، اما حافظ اسرار بودند.

سردار کوثری با بیان اینکه فعالیت‌های ایشان باعث شد که پیشرفت‌های چشمگیری داشته باشیم، تصریح کرد: فعالیت‌های ایشان کمک شایانی به فرماندهان دفاع مقدس داشت و باعث شده بود که فرماندهان در لحظه از اقدامات رژیم بعث اطلاع داشته باشند.

دوست و همرزم مرحوم زارعی ادامه داد: برخی از مواقع فرماندهان تشخیص می‌دادند که همان شب عملیاتی را علیه رژیم بعث انجام دهیم که بعدها متوجه شدیم این اطلاعات را مرحوم زارعی و تیم ایشان در اختیار فرماندهان قرار می‌دادند.

سردار کوثری با بیان اینکه برای وزارت نفت به مرحوم زارعی پیشنهاد داده بودند اما ایشان خودش قبول نکرد به ماجرای اشک‌های مرحوم زارعی در ماجرای تصویب برجام اشاره کرد و گفت: مرحوم زارعی برای روشنگری برجام بسیار فعالیت می‌کرد خاطرم است در شب تصویب به دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی مراجعه می‌کردند تا با کسب اطلاعات، نمایندگان را از این ماجرا مطلع کنند. ما از آقای لاریجانی درخواست کردیم که دو، سه ساعت نمایندگان روی این طرح صحبت کنند و سپس رأی‌گیری شود اما ایشان نپذیرفت و حتی کمتر از 20 دقیقه این طرح را تصویب کرد که وقتی به ایشان گفتیم ایشان گفت من رئیسم.

این رزمنده دفاع مقدس با بیان اینکه سردار زارعی با غیرت بود و هیچگاه به دنبال توجیه مسائل نبود، تصریح کرد: ایشان یک انسان متعصب، با آگاه و با بصیرت بود و تمام عمر خودش را در حال جهاد سپری کرد.

در خلال این مراسم از خانواده مرحوم زارعی تجلیل و از کتاب ایشان رونمایی شد.


منبع : tasnimnews خبرگزاری تسنیم