تاریخ : 1399,یکشنبه 05 بهمن14:45
کد خبر : 80461 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

حمایت قاطبه مردم، از امتیازات انقلاب اسلامی است



پژوهشگر تاریخ ایران گفت: خوبی انقلاب ایران این بود که رنگ ایسم نداشت یعنی کمونیستی، فاشیستی و ... نبود بنابراین همه اقشار و مردم از این انقلاب حمایت کردند.

 

خسرو معتضد پژوهشگر تاریخ ایران در برنامه طلوع فجر رادیو انقلاب اظهار داشت: انقلاب ایران انقلاب کاملا آشنایی بود، از انقلاب‌های قرون جدید و نزدیک به ما انقلاب ۱۶۴۸ انگلیس، انقلاب پیرایش‌گران است که ملکه در آن نقشی ندارد و یک مقام تشریفاتی است که گاهی تنها می‌تواند توصیه‌هایی داشته باشد.

وی افزود: پس از آن انقلاب کبیر فرانسه در سال ۱۷۸۹ است که در آن دوران چه قبل از انقلاب انگلیس و فرانسه طبقاتی بودند که اعتقاد دارند خون آن‌ها رنگین‌تر است و مانند مردم عادی نیسنند و به زعم خود از طبقات برجسته هستند مانند لوئی ۱۴ که همواره می‌گفت رعیت قاطر سلطنت است و همین شرایط این انقلاب‌ها را به هر ترتیبی که بود شکل داد و همه مسائل تحت نظارت ملت قرار گرفت.

معتضد بیان کرد: فشار‌ها و سختی‌هایی که طی سالیان طولانی به مردم فرانسه وارد شده بود یکی از خونین‌ترین انقلاب‌ها را در طول تاریخ رقم زد. انقلاب ۱۶۸۹ که دستگاه گیوتین اختراع شد و ۴۰۰ هزار نفر اعدام شدند و در نتیجه خون رنگین و طبقات بالا از بین رفت.

این پژوهشگر تاریخ عنوان کرد: قانون توسط ناپلئون به وجود آمد که در آن مجازات هرکس طبق ماده و تعرفه بود و همچنان نیز کدی که در دوران ناپلئون تعریف شده بود وجود دارد؛ انقلاب بعدی که در سال ۱۹۱۷ اتفاق افتاد انقلاب کمونیستی بود.

وی تصریح کرد: تمامی این انقلاب‌ها سبب شد که دموکراسی خلق شود و هیچ سلطانی باقی نماند و یا پادشاهان به صورت نمادین در حال حکمرانی هستند.

معتضد تاکید کرد: انقلاب اسلامی ایران نیز باید انجام می‌شد چرا که اگر صورت نمی‌گرفت و در آن زمان جامعه در حالتی قرار داشت که در حال فشار و عذاب بود و دستگاه سلطنت از اختیارات خود نهایت سواستفاده را می‌کرد. خوبی انقلاب ایران این بود که رنگ ایسم نداشت یعنی کمونیستی، فاشیستی و ... نبود بنابراین همه اقشار و مردم از این انقلاب حمایت کردند.


منبع : دفاع پرس